Herinner je je de neo-retrostijl? De trend die resulteerde in de Fiat 500, Mini Cooper en Volkswagen Beetle. Het werkte en het werkt nog steeds. VW is terug met de moderne versie van een klassiek model: het beroemde ‘busje’. Ja, deze nieuwe ID. Buzz is een mooie knipoog naar het verleden, maar kijkt tegelijkertijd ook naar de toekomst.
In de spiegel
Het is een stevige knipoog, want het moet gezegd: deze nieuwkomer heeft echt karakter. Ongeacht de afwerking, ongeacht de kleur en ongeacht het koetswerk (gezinswagen of bestelwagen): de ID. Buzz barst van de persoonlijkheid. Het begint met de voorkant, met het grote VW-logo en de accentlijn die doet denken aan de grote ‘V’ van de T1. De scherp ogende koplampen met hun heldere lichtsignatuur kijken naar de toekomst.
In profiel zien we verhoudingen die we alleen nog maar op een concept-car gezien hebben. De overhangen zijn tot een minimum beperkt en de wielbasis is enorm (3,0 meter). Voorbij de schuifdeuren (optioneel elektrisch) komen we bij de achterkant, die misschien wel het meest klassiek is. Ja, hij doet denken aan de nieuwe Multivan met zijn horizontale achterklep en fijne lichtblokken, maar hier zijn die verbonden door een ledstrook.
Old school
Laten we het trouwens even over de Multivan hebben. Het lijkt misschien alsof de twee modellen identiek zijn, maar niets is minder waar. Stap gewoon even in. Daar zie je de typische VW-elektronica – 7 duim groot instrumentenpaneel en 10 duim groot infotainmentsysteem - met uiteraard hun matige ergonomie. Het geheel staat echter op een dashboard met een mooie houten strip omgeven door chroom, en er zijn heel wat kleurrijke accenten.
Daarnaast zijn er overal opbergvakken. En als we zeggen overal, dan bedoelen we ook overal. Toch is dat de enige overeenkomst met die andere grote auto voor personenvervoer met het VW-logo. Achterin de ID. Buzz zijn er geen verstelbare zetels op slimme rails, geen individuele zitplaatsen en zelfs geen derde rij. Ja, de ID. Buzz mag dan groot zijn, maar hij biedt maar plaats aan...vijf. Erger nog: de achterbank (in een 40/60-verhouding neerklapbaar) is niet eens uitneembaar. VW probeert dat allemaal wat te verbergen met een soort valse vloer in de bagageruimte, maar het enige dat dit doet is knabbelen aan de 1.121 liter aan kofferruimte...
Buzz...lightning?
Nu we het toch nog even over de Multivan hebben: je zou denken dat de ID. Buzz zijn platform ermee deelt. Maar dat is niet het geval: het nieuwste model is gebaseerd op het nieuwe moduleerbare MEB-platform dat onder meer wordt gebruikt door de ID.3, ID.4, Cupra Born of Skoda Enyaq. Dit is het eerste model op dit platform met een verlengde wielbasis en volgens de ingenieurs is het nog maar de korte versie...
Alleszins betekent MEB het delen van componenten. Op dit moment is de ID. Buzz alleen beschikbaar in de Pro-versie. Dat betekent dat hij is uitgerust met een batterij van 77 kWh in de vloer en dat die elektriciteit levert aan een 204 pk en 310 Nm sterke motor op de achteras. Dat is genoeg om deze grote vriendelijke reus een maximaal rijbereik van 423 kilometer te geven. Als de batterij leeg is, zal de ID. Buzz kunnen laden met een maximaal vermogen van 170 kW (gelijkstroom).
Surfin' vibes
Ondanks zijn vermogen moet je niet verwachten dat deze ID. Buzz een snelle monovolume is. Hij zet immers bijna 2,5 ton op de weegschaal. De kunst is dus om ontspannen te rijden, als een Californische surfer die wacht op de golf. Bovendien past deze manier van rijden beter bij de ietwat matige demping van dit grote beest en het algemene comfort, geholpen door de goede geluidsisolatie. Elektrisch rijden past ook veel beter bij de neo-retro-hippiestijl.
Nu we het toch over peace and love hebben: die tussen je passagiers zal langer duren dan je denkt. Tijdens onze eerste kennismaking op Deense wegen bleek de ID. Buzz vrij zuinig te zijn voor een auto van zijn formaat. Na ongeveer 100 kilometer bedroeg ons gemiddelde stroomverbruik 18,5 kWh/100 km, terwijl VW een minimum van 20,5 kWh/100 km opgeeft. Op die manier is het een makkie om het rijbereik van 423 kilometer te halen.
Prijzen
Omdat de ID. Buzz (op dit moment) het grootste voertuig is op de elektrische basis van VW, is het niet verwonderlijk dat hij ook de duurste is. Voorlopig heeft de ID. Buzz in de Pro-uitvoering met de 77 kWh-batterij en motor van 204 pk een instapprijs van 60.699,05 euro. Dat is bijna 10.000 euro meer dan een Multivan of een ID.4 met gelijkwaardig vermogen.
Conclusie
Volkswagen is geslaagd met de ID. Buzz. Nee, niet om de grote massa elektrisch te doen rijden... maar om ons te charmeren. Natuurlijk blijft zijn moduleerbaarheid een beetje rommelig en dat geldt ook voor zijn ergonomie, maar deze grote vriendelijke reus maakt het goed met een degelijke aandrijflijn, algemeen comfort en, bovenal, een karakter waar we alleen maar van kunnen houden.