Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Volkswagen ID. Buzz LWB, mag het wat meer zijn? (2025)
Félix Bouland · 13/03/2025 · 5 min gelezen
De charmantste elektrische auto van Volkswagen breidt zijn gamma uit. De ID. Buzz krijgt een grotere batterij, een grotere actieradius en een krachtigere motor. En het beste van alles: hij heeft eindelijk ruimte voor 7 passagiers! De ideale elektrische gezinsauto?
De Volkswagen ID. Buzz profiteert van de nieuwste technische ontwikkelingen op het MEB-platform, namelijk een grotere batterij en een krachtigere, maar ook zuinigere elektromotor. Maar dat is nog niet alles, want de LWB-versie heeft eindelijk 7 zitplaatsen!
De meest charmante elektrische auto op de markt van dit moment is zeker niet de Tesla Cybertruck of de BMW iX. Nee, die prijs gaat bijna unaniem naar de Volkswagen ID. Buzz. En toch was zijn mooie gezicht tot nu toe een van zijn enige pluspunten. Daar komt nu verandering in…
Exterieur
Op het eerste gezicht is de Volkswagen ID. Buzz geen spat veranderd. Maar wie een meetlat bij zich heeft, zal zeker een verandering vermoeden. De nieuwe LWB-versie staat voor “Long Wheel Base”. De teams uit Wolfsburg hebben de wielbasis met maar liefst 250 mm vergroot tot 3.239 mm. Al deze groei zit tussen de twee assen, en het zijn zelfs de schuifdeuren achter die het allemaal opvangen.
Naast de grotere lengte - die de totale lengte van het voertuig op 4,96 m brengt - blijven de typische ID. Buzz kenmerken behouden. De glimlachende voorkant, het grote VW logo, de optionele neo-retro wielen en zelfs het tweekleurige kleurenschema zijn allemaal ontworpen om een glimlach op je gezicht te toveren. Lang chassis of niet, de C-stijl is nog steeds een verwijzing naar de VW Combi uit de jaren '60, net als de rest van het design.
Interieur
Eenmaal voorbij de nieuwe grote schuifdeuren vinden we het grote verschil in deze nieuwe LWB versie. Natuurlijk, er is 25 cm extra, maar dat is vooral om ruimte te maken voor een 7-persoonsversie. Eindelijk! In feite biedt de catalogus de keuze tussen een zitbank op rij 2 of twee onafhankelijke stoelen. Rij 3 heeft twee neerklapbare en verwijderbare stoelen. Gek genoeg kan je de stoelen/bank op de tweede rij nog steeds niet verplaatsen.
De twee extra zitplaatsen bieden zonder problemen plaats aan volwassenen - tegelijkertijd zou het tegenovergestelde ons hebben verbaasd, gezien de grootte van het beest! De armsteunen en bekerhouders - vreemd genoeg ook aanwezig in de 5-zits versie - voegen een extra element van comfort toe. Dat gezegd hebbende, de deuren mogen dan wel groter zijn geworden, maar de ramen blijven vast en kan je niet openen...
Voor de rest verandert er weinig aan het interieur van de ID. Buzz. Afgezien van het nieuwe scherm van het infotainmentsysteem is het overal hetzelfde liedje. Laten we het even over dat scherm hebben. Het is nu standaard 12,9 inch en voorzien van het nieuwste infotainmentsysteem, dat lichtjaren vooruit is ten opzichte van zijn voorganger.
Motor
De groei van ID. Buzz zorgt niet alleen voor wat extra ruimte in het passagierscompartiment. Nee, er komt ook ruimte vrij voor een grotere accu. Vergeleken met de 79 kWh batterij van de conventionele versie (59 kWh op het instapmodel van de Pure), heeft de LWB versie een 86 kWh batterij. Dit vergroot de actieradius naar 470 km.
De sleutel tot deze grotere actieradius ligt echter in de achteras. De oude 204 pk sterke elektromotor is vervangen door de nieuwe 286 pk sterke motor met een koppel van 545 Nm die we al kennen van de ID.7. Voor wie meer wil, is er nu een GTX-versie. Deze wordt geleverd met vierwielaandrijving en 340 pk. De tijd van 0-100 km/u is 6,4 seconden, maar volgens VW is deze versie vooral handig voor het slepen, omdat hij tot 1.600 kg kan trekken (vergeleken met 1.000 kg voor de anderen).
Rijgedrag
Zeggen dat je die extra 25 cm voelt zodra je achter het stuur zit, zou hetzelfde zijn als zeggen dat je een vlieg voelt landen op de ruitenwisser van je achterruit. Lang of kort… de ID. Buzz blijft lang. Toch heeft hij dezelfde vooras als alle andere ID's, waardoor hij een zeer goede draaicirkel heeft. Handig voor het manoeuvreren met een beest van bijna 5 m lang...
Afgezien van dit positieve punt heeft de ID. Buzz ook de eigenaardigheden van andere ID's. Zoals de irritante aanraakbediening op het stuur en de spiegelbediening, die ook vreemd semi-tactiel is. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Los daarvan voert comfort gelukkig de boventoon.De geluidsisolatie is goed doordacht en de nieuwe elektromotor zorgt voor de nodige pit. Spijtig genoeg blijft de ID.Buzz ook na zijn update dorstig. Het koude winterweer hielp niet, maar het gemiddelde brandstofverbruik bedroeg tijdens onze test 26,5 kWh/100 km. Da’s niet min.
Prijs
Met zijn nieuwe motor en 79 kWh batterij begint de ID. Buzz bij € 56.083,50. De LWB versie, met zijn 86 kWh batterij, is duurder en kost €61.891,50. Alle ID. Buzz’s worden geleverd met een royale standaarduitrusting. Vreemd genoeg zit de warmtepomp daar nog steeds niet in...
Conclusie
De nieuwe LWB versie van de Volkswagen ID. Buzz biedt veel meer dan alleen 25 cm extra. Hij voegt een grotere accu toe, een grotere actieradius en vooral de mogelijkheid om eindelijk zeven passagiers te vervoeren. Met 5 of 7 passagiers blijft de ID. Buzz de meest charmante elektrische auto op de markt!
Technische fiche: Volkswagen ID. Buzz LWB (2025)
Motor: elektrisch
Vermogen: 286 pk
Koppel: 545 Nm
Versnellingsbak: vaste verhouding
0-100 km/u: 7,9 s
Topsnelheid: 160 km/u
Bagageruimte: 2.469 liter
Accu: 86 kWh
Brandstofverbruik: 20,2 kWh/100 km (WLTP) / 26,5 kWh/100 km (gemeten)