Nadat we eerder al gecharmeerd waren door de Up CNG op aardgas, doet de Volkswagen Jetta Hybrid ons helemaal smelten. Dit zou wel eens slecht nieuws kunnen zijn voor Toyota. Want wat wanneer we u vertellen dat deze auto het wel allemaal heeft: een zuinige auto, veel properder dan een diesel en voorzien van een prestigieuze badge. Er zijn er velen aan wie u het geen twee keer zal moeten vragen.
Best plezierig
Nog meer slecht nieuws voor de Prius. De Jetta Hybrid is niet alleen zuinig, maar wanneer de omstandigheden het toelaten en je humeur er naar is kan hij ook leuk sturen. En dat is iets wat je nooit van een Prius zal kunnen zeggen.
Net als Toyota koppelt VW een benzinemotor aan een elektrische motor. Hier is dat de 1.4 TSI met 150 pk. Met de elektrische motor komt het totale beschikbare vermogen op 170 pk. Van bij 1.400 opm heeft hij 250 Nm ter beschikking, wat maakt dat de sprint naar 100 in 8,6 tellen is afgelopen. Dat is een heel stuk sneller dan de Japanner, maar dit is niet het belangrijkste. Het grote verschil zit hem in het feit dat de VW met een zeventraps DSG-versnellingsbak komt en niet met een continu variabele transmissie waar men zo gek van is in Japan. De elektrische motor neemt plaats tussen de benzinemotor en de versnellingsbak. Ook hij heeft dus de DSG nodig om de auto in beweging te krijgen. Hij doet dat bijzonder efficiënt. Wanneer de weg bochtig wordt, beschik je over een flinke cavalerie en zeven versnellingen waar je zelf uit kunt kiezen om het leuk te maken. Tof.
4,8 l/100 km
Natuurlijk ligt het echte interessepunt van een hybride bij zijn verbruik in de stad. Ook hier blijft de Volkswagen Jetta Hybrid verbazen. Hoe doet hij het? Dankzij zijn lithium-ion batterijen in de koffer – die wel wat liters verloren ziet gaan – heeft hij twee grote voordelen ten opzichte van de nikkel-mh batterijen van de Prius. Ten eerste laden ze sneller op via remenergierecuperatie. Ten tweede lossen zo makkelijker hun energie. Waardoor je bij het accelereren echt het gevoel krijgt dat er iets gebeurt. Het vergt dus minder doseren met het gaspedaal om volledig elektrisch te kunnen rijden, in tegenstelling tot u weet wel wie. In theorie kom je met de batterijkracht 2 km ver, maar dat is natuurlijk slechts de theorie. In de praktijk merk je dat de batterijen al rijdend snel kunnen worden bijgeladen. Enkele noties van ecorijden volstaan. Je moet ook leren goed te doseren met het rempedaal. In eerste instantie remt de hybride Jetta op de motor, waarbij de elektrische motor zijn functie omgekeerd ziet en als een generator elektriciteit gaat opslaan. Hoe meer je dus remt, hoe meer je de batterijen gaat bijladen. Met een beetje feeling kan je dus een hele afdaling de batterijen bijladen en zo vaart verminderen.
Officieel verbruikt de Volkswagen Jetta Hybrid 4,1 l/100 km (95 gr/km CO2). Maar voor u mijn testverbruik te verklappen, wil ik u nog op iets wijzen. Deze auto kan op de snelweg bij lage belasting zelf kiezen om over te schakelen op elektrische modus. Dat kan zelfs tot 135 km/u. Het hele traject kan hij afwisselen. Een traject Brussel-Antwerpen en terug kwam ons zo met deze 1.4 met 150 pk met een gemiddelde snelheid van 110 km/u op een verbruik van 4,2 l/100 km te staan. Met een gemengd testparcours werd dat 4,8 l/100 km. Zelfs met een Jetta TDI zou het moeilijk zijn om daar nog veel af te doen.
Rest nog één belangrijke horde ten opzichte van de Prius: de prijs. Volkswagen vraagt 31.360 euro. Dat is 2.400 euro meer dan de Prius. De prijs van een grotere veelzijdigheid?