Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW Passat CC – VW grijpt naar de ster

En plots wil iedereen een coupé met vier deuren: in een breed uitgesmeerde marketingcampagne maakt Mercedes zich momenteel – zo lijkt het toch – vrolijk over de VW Passat CC. Tenslotte waren het de Stuttgarders, die met de CLS tot voor enkele jaren dit segment opnieuw ontsloten.

Maar zo cool als de reclame ons wil doen geloven zal men bij Daimler wel niet hebben gereageerd op de nieuwe Wolfsburger. De grens tussen een sedan en een coupé zijn net zo vloeiend als de daklijn van deze laatste. Vroeger, toen de autowereld nog duidelijk gestructureerd was, had een coupé twee deuren en in eerste instantie geen B-stijl. Mercedes bracht die hele wereld in 2004 aan het wankelen en het gemoed van de vakwereld tot razernij. Is de CLS een vierdeurs coupé? Of een aangepast op de markt gebrachte sedan? Wat de aanhangers of de haters van de CLS ook zeggen, succesvol is hij in elk geval.

En nu komt VW met de Passat CC – dat staat voor Comfort Coupé – en moet de Stuttgarters bang maken. Of Volkswagen een vergelijkbaar succes kan boeken hangt natuurlijk af van de klanten, die vanaf medio 2008 de eerste voertuigen geleverd krijgen. Maar Daimler mag de toekomst wat gespannen tegemoet zien. Tenslotte is de vierderus coupé uit Wolfsburg goed 20.000 euro goedkoper. Het klopt: de Passat is twaalf centimeter korter, en in basisversie duidelijk zwakker als de Benz. Maar is dat alleen doorslaggevend?

Goed werk

VW heeft bij de Passat CC voorbeeldig gewerkt. Op 4,80 meter lengte kunnen vier passagiers comfortabel plaats nemen. Het ontzien van de middelste zitplaats achterin leidt tot meer ruimte op de achterbank. Het is duidelijk dat het aflopende dak de hoofdvrijheid een weinig beperkt, maar tegelijk ontstaat een indruk van holachtige geborgenheid. Zacht leder en goed vormgegeven sportstoelen vergemakkelijken het instappen en nodigen uit tot ontspannen.

VW liet zich op geen enkele fout betrappen, bij de materiaalkeuze noch bij de verwerking ervan. De cockpit is grotendeels bekend van de sedan, maar ziet er veel edeler en exclusiever uit. Nieuw zijn de zacht verlichte ronde instrumenten, die herinneren aan de Phaeton, en duidelijke eleganter werken als de gebruikelijke blauwrode aankleding. Ook de bediening van de airco, het stuurwiel met drie spaken en de deurbekleding werden voor de CC herwerkt.

Helemaal niet onpraktisch

Met het vooroordeel van de enge, onpraktische coupé maakt de Passat CC metten, ook wat betreft het volume van de kofferruimte. 532 liter is de bagageruimte groot (27 liter meer dan de Mercedes CLS), lange voorwerpen kunnen doorgeladen worden. Desgewenst is er bovendien een gedeeld opklapbare achterbank, die het volume nogmaals duidelijk vergroot.

Tot zover de praktijk. Veel belangrijker nog zijn bij de Passat CC de “binnenste” waarden: zo moet de coupé, volgens ontwikkelingsleider Ulrich Hackenberg, het merk emotionaliseren. Uitgerekend de Passat-reeks – sinds 35 jaar in het programma – onderscheidt zich maar matig door opwindend design, een grote dynamiek, of kortweg een verhoogde hartslag. En dat moet nu gaan veranderen. Het design alleen al van de CC wijkt duidelijk af van de gewone, mainstream lijnen.

Emotioneel design

Een lange motorkap, een korte achterkant, langs de flank een opvallende lichtstrook, zo ziet de Passat er uit. Zijn scherp getekende koplampen blikken indringend naar voor, de lijstloze ramen zorgen voor elegantie. Het meest opvallend is echter de achterkant met de grote, rode lampen en een uitgesproken rand rond het kofferdeksel. Daar komt nog een extreem smalle achterruit bij, die er weliswaar mooi uit ziet, maar het zicht naar achteren behoorlijk beperkt.

Om niet alleen de liefhebber van pure schoonheid maar ook de ambitieuze chauffeur aan te spreken is de Passat CC technisch verfijnd. Het ware topmodel: 300 pk uit zes cilinders, 3,6 liter cilinderinhoud, een motorkoppel van 350 Newtonmeter. Met de uit de Passat R36 aangepaste motor bereikt de coupé  in combinatie met de zes versnellingen-dubbele koppelingsaandrijving met vierwielaandrijving  na 5,6 seconden 100 km/u. Een topsnelheid van 250 km/u is vanzelfsprekend.

Alleen directe inspuiting

Voor wie de 55.990 euro voor de top versie te veel zijn, is er voor 36.990 euro de instapversie, een exemplaar met rechtstreekse injectie, goed voor 160 pk. Aangedreven door een 1,8 liter turbo-viercilinder wordt de sprint van 100 km/u gehaald na 8,6 seconden. Vrij van turbo-onderbrekingen – een piepkleine denkseconde willen we nog over het hoofd zien – gaat de 1,4 ton zware Passat al bij lage toerentallen krachtig door. En ook bij vlotter rijden overschrijdt hij het opgegeven gemiddeld verbruik van 7,6 liter slechts minimaal.

Nog spaarzamer is de 2.0 TDI van 41.990 euro. VW belooft voor de rustig lopende 140 pk common rail-diesel een verbruik van slechts 5,8 liter per 100 kilometer. In de praktijk schommelt deze waarde rond 6,5 liter. Vooral vergeleken met de oude diesels is de nieuwe viercilinder een toonbeeld van rust. Nog dit jaar wil VW het aanbod uitbreiden met een 200 pk-berline en een 170 pk sterke TDI.

Aanpassingsbehoefte

Sterke motoren zijn één zaak, een evenwichtige ophanging een andere. In de Passat CC heeft de chauffeur voortaan de keuze: met en druk op de knop kan de adaptieve ophanging in drie stappen worden ingesteld van comfortabel tot hard. Zelfs in de comfort-stand wordt de Volkswagen niet sponsachtig, maar glijdt hij boterzacht maar goed controleerbaar over oneffenheden. Het andere uiterste, de sportmodus, brengt naast de duidelijk hardere afregeling een verkleinde en directe besturing met zich mee.

De clou van de hele zaak is de progressieve regeling van de demping. Naargelang de weg en de rijsituatie worden de schokdempers bliksemsnel geregeld. In bochten bijvoorbeeld worden de buitenste schokbrekers strakker om de neiging tot hellen te verkleinen. Ook op slechte wegen past het systeem zich in realtime aan de werkelijke ondergrond aan. Op deze manier neemt het comfort toe, maar tegelijk vergroot de veiligheid.

In het spoor blijven

Ach ja, de veiligheid: VW voert bij de CC de zogenaamde “Lane Assist“ in. Tegenover andere hulpen voor het houden van de rijstrook, die de chauffeur alleen maar waarschuwen als hij zijn rijvak verlaat, grijpt de systeem uit Wolfsburg actief in de elektromechanische besturing in: ongeveer 14 procent van alle ongevallen met gekwetsten worden veroorzaakt door het verlaten van het rijvak. Als het systeem actief is (vanaf 65 km/u), bewaakt een camera de markeringen op de weg.

Wie een markering, hetzij de strepen in het midden of de wegrand, overschrijdt zonder knipperen, wordt door zachte stuurbewegingen terug op het juiste spoor gebracht. Natuurlijk laat het systeem zich met niet te veel kracht overwinnen, zodat de chauffeur op elk ogenblik de uiteindelijke controle behoudt. Maar de kleine hulpbewegingen zijn zo efficiënt, dat ze de wagen veilig terug op koers brengen. Wie  gelooft dat je het sturen volledig aan het systeem zou kunnen overlaten, vergist zich. Te korte bochten bijvoorbeeld kan de Lane Assist niet verwerken. De chauffeur wordt dan akoestisch en met een melding via de boorcomputer gewaarschuwd. Ook wie de handen net van het stuurwiel neemt, wordt snel verzocht de controle terug over te nemen.

Automatisch parkeren

VW heeft nog een andere assistent in de aanbieding. De al uit andere modellen bekende Park Assist herkent een geschikte parkeerplaats tijdens het voorbijrijden, en stuurt de wagen er automatisch binnen. De chauffeur moet alleen het gas en de rem bedienen – en houdt de verantwoordelijkheid! Met 755 euro is de parkeerassistent niet bepaald goedkoop maar de omwille van het slechte zicht in elk geval aanbevelenswaardige parkeersensoren kosten alleen al 520 euro. De Lane Assist is beschikbaar voor 515 euro, de adaptieve ophanging voor 1025 euro.

De lijst met opties is nog langer: of het nu gaat om een elegantiepakket met leuke verlichting, automatische afstandsregeling, diverse decordelen, temperatuurgeregelde stoelen of een panoramisch ventilatiedak  VW heeft voor haast elke wens een antwoord. De serie-uitrusting daarentegen is spaarzaam. Ze omvat voorbeeldig de volledige veiligheidsuitrusting, maar de comfort-extra’s gaan slechts van elektrisch instelbare buitenspiegels tot een handbediende airco. Zelfs een radio is af fabriek niet voorzien. Hier kon VW de premium-aanspraak van de Passat CC nog wat verder accentueren.

Conclusie

Met de  in Emden gebouwde Passat CC wordt Volkswagen duidelijk emotioneler. De designers wordt niet meer in hun creativiteit beknot, alleen al om de grote massa te bevallen. Het design maakt het verschil, de techniek overtuigt. Een onberispelijke afwerking, sterke en zuinige motoren en technische fijnheden zoals de adaptieve ophanging of de rijstrook-assistent maken de Volkswagen begerenswaardig. Of Mercedes werkelijk bang moet zijn, beslissen de klanten. Maar wie naar een CLS wil, maar slechts een budget heeft voor een C-klasse, vindt bij VW een evenwaardig alternatief. Bovendien zal de Passat CC veel kopers aanspreken voor wie de sedan tot nu toe te braaf was.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer