Deze nieuwe Passat neemt veel trekken van het vorige model over, net zoals Volkswagen dat eerder met de huidige Golf ook deed. Toch gaat het niet om zomaar een facelift, maar een doorgedreven vernieuwd model.
Om maar een voorbeeld te geven, de vorige Passat kende een visueel lange overhang vooraan. Wel, in de nieuwe is die ruimte tussen bumper en voorste wielkast ingekort met 24 mm. Achteraan groeit hij dan weer met 26 mm (Variant: +19 mm). Maar globaal behoudt hij zijn lengte van goed 4,8 meter.
De huidige VW-vormtaal zit de Passat als gegoten. Hij ziet er nu chiquer en duurder uit. Maar rijdt hij ook beter? Want laat ons eerlijk wezen, de vorige Passat kon wel wat, maar een Ford Mondeo was hij zeker niet. Op dit vlak is er eigenlijk weinig veranderd. Behoudens enkele kleine aanpassingen, nam VW de ophanging van de vorige Passat over op dit model. Dat betekent competent, maar geen uitblinker. Op de optielijst staat een niveauregeling voor de achteras, aan te raden voor wie zijn Variant graag flink belast.
Stilte
Wel nog merkbaar verbeterd, is de geluiddemping. De Passat scoorde al hoog op dit vlak, maar heeft net als in de Golf nog ruimte voor verbetering gevonden. Knap. Om het verbruik verder naar beneden te halen, is de stroomlijn geoptimaliseerd (cW: 0,26).
Bluemotion
De motoren zelf zijn volgens VW 18% zuiniger geworden. Laten we het overzicht bij de diesels beginnen. De 1.6 TDI Bluemotion met 105 pk is de voordeligste keuze en verbruikt volgens het VW-gemiddelde slechts 4,3 l/100 km, waarmee hij onder 115 gr/km CO2-uitstoot zakt (116 gr voor de Variant). Later volgt een nog zuiniger (4,2 l/100 km) Bluemotion Passat. De 2.0 TDI zal bij ons beschikbaar zijn met 136 pk. Nieuw hier, is dat wie opteert voor de DSG-versnellingsbak, daar een nieuwe functie in vindt. Die ontkoppelt de versnellingsbak wanneer de bestuurder het gaspedaal lost. Hiermee ‘zeilt’ de auto met minder rolweerstand, goed voor 0,1 tot 0,3 liter verbruikswinst per 100 km. Even terugschakelen met de peddels aan het stuur, brengt de motorrem opnieuw in actie.
De biturbo 2.0 TDI met 180 pk/400 Nm is in aantocht en moet de krachtigste Passat diesel worden. Alle Passats met Bluemotion-badge beschikken over start/stop.
1.4 TSI
Bij de benzinemotoren beperkt VW voorlopig het aanbod tot de 1.4 TSI uit, tevens de instapversie in het Passatgamma. Maar hij is ook een van de leukste in dagdagelijks gebruik. Met 122 pk is de kleine turbo vlot, hij is stil en met een gemiddelde van 6,3 l/100 km ook best zuinig. Wie er het Bluemotion pakket bij neemt, knijpt daar nog 0,1 tot 0,3 liter af.
VW heeft een pak nieuwe technologie in de Passat gemonteerd, ook al moet je voor het meeste bijbetalen. Zo zijn er een noodremassistent, vermoeidheidssensor, adaptieve lichtregeling, inklapbare trekhaak en een ‘koffermanagement’ pakket. Over koffer gesproken: die van de berline is 565 liter groot, die van de Variant tussen 603 en 1.731 liter.
Goedkoper
De meest aangename verrassing behouden we voor het einde: de Passat is een ietsje goedkoper geworden. Zo biedt VW de 1.4 Trendline reeds aan vanaf 23.800 euro. De 1.6 TDI heb je al vanaf 25.100 euro, een daling van net geen 2.000 euro. De 136 pk TDI begint in Comfortline vanaf 27.300 euro. Voor de Variant moet je net geen 2.000 euro bijrekenen.