Wat is een Passat eigenlijk? Een grote, populaire berline in wat men het D-segment noemt. Hij is ruim, comfortabel, betrouwbaar, zuinig in het gebruik, maar niet de goedkoopste aankoop. Hij kan steevast over alle opties van zijn tijd beschikken, maar streeft een anonieme look na. Hoewel, anoniem?
Bonus
Wacht even. Ja, de achterkant vertoont sterke gelijkenissen met de vorige generatie Passat. Alleen heeft VW nu voor een gezicht gezorgd dat in het oog springt. Hij neemt met een tot nu ongezien zelfvertrouwen zijn plaats op de weg in. Ook het profiel toont meer karakter, al is het een brug te ver om het over atletische proporties te hebben. Maar de Passat is duidelijk niet langer de auto die er staat zonder dat hij je is opgevallen.
Het interieur brengt een ander verhaal. Honderd procent VW, al heeft de Passat er een eigen trucje op nagehouden: het volledig digitale dashboard dat volledig persoonlijk kan worden geconfigureerd, zoals in de Audi TT. We merken ook op dat na de iets mindere interieurkwaliteit in Passat nummer 7, VW opnieuw de kwaliteit levert die we van het merk gewoon zijn.
Trekkersplezier
Naast de gewone snufjes (veiligheidshulpen, verbindingen, Mirror Link,…) in de nieuwe Passat, krijgen we hier ook een echte wereldpremière te zien: Trailer Assist. Daarbij manoeuvreert de auto een aanhanger op zijn plaats in plaats van de bestuurder, geholpen door 360 graden rondom camerazicht. De bestuurder moet nog rem en gas bedienen en correcties aanbrengen in het gewenste rijpad. Dat doe je door de knop om de spiegels af te stellen als een soort joystick te bewegen. De auto voert zelf de correcties met het stuur door. Heel handig. Op deze manier kan iedereen plots een caravan achteruit parkeren.
TDI 240
Met de Passat toont VW hoe ver het wel kan gaan met het MQB-platform. Voor het eerst komt het onder de vleugels uit van zijn klassieke toepassingen (Golf, Seat Leon, Skoda Octavia). Het platform is ook grotendeels verantwoordelijk voor de gewichtsdaling met 85 kilogram. Voeg daar nieuwe, Euro6-rijpe motoren bij, en u begrijpt waarom de nieuwe Passat kan uitpakken met 20 procent minder verbruik en uitstoot. De 1.4 TSI benzine met cilinderuitschakeling (150 pk, 29.140 euro) komt zo aan 4,9 l/100 km en 115 gr/km CO2. De 1.6 TDI met 120 pk (28.720 euro) komt aan 4,0 l/100 km en 106 gram. De BlueMotion-variant moeten we nog voor het einde van het jaar leren kennen. De 2.0 TDI met 150 pk (30.420 euro) moet nauwelijks onderdoen met 4,1 l/100 km en 108 gr/km. Standaard komt die met een zestraps DSG. Dit zijn overigens maar enkele van de beschikbare versies. De meest opvallende wordt natuurlijk de plug-in hybride Passat GTE van volgend jaar.
Maar wij trokken bij de eerste kennismaking op pad met de 2.0 TDI biTurbo. Een motor die zijn 240 pk en 500 Nm via een DSG7-bak en 4Motion vierwielaandrijving naar het asfalt brengt (43.300 euro). Door onze fiscaliteit dreigt voor hem slechts een marginaal bestaan, maar dat is bijzonder jammer want dit is een erg overtuigende versie. De motor laat het onderstel toe te schitteren. Het compromis tussen dynamiek en comfort is geweldig. De nieuwe variabele stuurbekrachtiging is goed gelukt en staat hem toe om moeiteloos de moeilijkste bochtige wegen te tackelen. Nee, je hartslag krijgt hij nog niet in de hoogte, maar het gemak waarmee hij snel en efficiënt door het landschap beweegt is ongezien.
Andere constructeurs kunnen ofwel comfortabeler ofwel dynamischer zijn. Maar de Passat blijft de referentie omdat hij een tussenstatuut blijft invullen. Nee, je wordt er nog steeds niet verliefd op (hoewel, met dit gezicht,…), maar hij verdient wel meteen je respect.