Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
In een wereld gedomineerd door elektrische auto's en SUV's, is Volkswagen terug met de Passat. Een grote, praktische en comfortabele stationwagon met, desgewenst, een plug-inaandrijflijn.
In het kort
De nieuwe Passat pakt de zaken voortaan anders aan. Hij is nu alleen verkrijgbaar als stationwagen en legt de nadruk op ruimte, comfort en een premium gevoel. Het is altijd een goede leerling geweest, maar voor één keer slaat de Passat de spijker op zijn kop.
De Volkswagen Passat is een absoluut instituut. Mogen we zeggen dat het de Golf onder de lange-afstandauto’s is? Sinds zijn ontstaan in de jaren 1970 heeft Volkswagen er meer dan 34 miljoen van verkocht. Hij heeft altijd in het hart van het gamma gestaan; de juiste sedan of stationwagon voor het gemiddelde gezin, maar zonder ooit echt hoge ogen te gooien. Zal dit 9de model daar verandering in brengen?
Exterieur
Laten we beginnen met het belangrijkste punt: de nieuwe Passat is nu alleen verkrijgbaar als stationwagen - of Variant, in Wolfsburgs jargon. Het tweede belangrijke punt is dat naarmate het model aan populariteit verliest, VW een stuk minder verdient op de Passat. Daarom heeft de VW-groep besloten om de ontwikkeling van de Passat te delen met die van... de Skoda Superb!
De twee stationwagens delen hetzelfde platform, dezelfde wielbasis van 2,84 m (+50 mm) en dezelfde carrosserie van 4,92 m (+14 cm). Alleen hun plastic bumpers en lichten verschillen. Bij de Passat is alles afgerond. De voorkant heeft een gapende grille onderaan de bumper, terwijl een LED-strip aansluit op de motorkap. Aan de achterkant - je raadt het nooit - zit een LED-strip die de achterklep domineert. De nieuwe Passat is een stilistische evolutie van de mollige en, naar onze smaak, banale designtaal van moderne VW’s. Dat gezegd zijnde, binnenin is het een ander verhaal!
Interieur
Eenmaal over de drempel lijkt het dashboard opvallend veel op dat van de nieuwe Tiguan. Met andere woorden, het meubilair is volledig horizontaal, afgewerkt met glanzend zwart plastic en wordt volledig gedomineerd door twee schermen. Het eerste, met een afmeting van 10,25 duim, zorgt voor het instrumentarium, terwijl het tweede scherm verantwoordelijk is voor het infotainment. Het scherm kan optioneel worden vergroot van 12,9 duim tot maar liefst 15 duim!
Gelukkig is VW niet in dezelfde val getrapt als bij zijn recente modellen en heeft het besloten om zijn Passat een logisch, praktisch en ergonomisch infotainment aan te bieden. Het enige wat we jammer vinden is dat deze grote stationwagon de superhandige draaiknop van de Tiguan mist. Hoe het ook zij, de afwerking en het interieur hebben een enorme stap voorwaarts gemaakt! Ten eerste zijn er overal zachte materialen, ten tweede is er volop ruimte - met meer ruimte voor de achterpassagiers dan op een Business Class vlucht! De bagageruimte is met 60 liter gegroeid tot een totaal van 690 liter, of 510 liter op de oplaadbare hybride.
Motor
Het is 2024, waardoor Volkswagen vanzelfsprekend de Passat op z’n minst als plug-inhybride naar voren schuift. De nieuwe plug-in combineert een nieuwe 1,5-liter viercilindermotor met een 115 pk sterke elektromotor in de DSG 6-versnellingsbak. Samen zijn ze goed voor 204 pk en 350 Nm of 272 pk en 400 Nm. De accu is nu 19,7 kWh groot, wat goed moet zijn voor een actieradius van meer dan 100 km. Hij kan worden opgeladen tot 11 kW of zelfs 50 kW bij een snellaadpunt.
En dat is nog niet alles, want de nieuwe Passat maakt nieuwe dingen van oude. Onder de motorkap liggen de 2,0-liter viercilinder benzinemotoren (204 en 265 pk) en dieselmotoren (150 en 193 pk), evenals een evolutie van de instapmotor met 1,5-liter, die voorzien is van lichte hybridisering. Opgemerkt moet worden dat de nieuwe Passat alleen verkrijgbaar is met een automatische versnellingsbak en dat vierwielaandrijving naar verwachting niet in het gamma zal worden opgenomen.
Rijgedrag
Vooraf vertelt Volkswagen ons dat de Passat de grote namen in het premiumsegment wakker wil schudden. Dat hoorden we ook al bij de nieuwe Tiguan, maar daar ging de vlieger niet helemaal op. De Passat is een heel ander verhaal. Niet alleen de zeer goede afwerkingskwaliteit helpt deze ambitie te rechtvaardigen, maar ook de wegligging maakt het helemaal af!
De nieuwe Passat verandert zichzelf van een allrounder in een ultracomfortabele tourer. Geen enkel geluid of trilling komt van buiten of van de banden. Sterker nog, zijn nieuwe DCC Pro pilootgestuurde ophanging (optie) met tweekleps dempers reduceert alle oneffenheden op de weg tot nul. De Passat is een echte cocon, een limousine uit het topsegment waardig!
Omdat de hybrides nog wat fine-tuning nodig hebben, met name wat betreft de homologatie, hebben we gekeken naar de benzine- en dieselmotoren op instapniveau. Vreemd genoeg past de kleine 1,5-liter motor het best bij een grand tourer! We zijn vooral te spreken over zijn soepele en stille loop. Zijn zuinigheid is niet te overtreffen: onze test eindigde met een gemiddeld verbruik van 5,7 liter/100 km. Heel goed voor een 5 meter lange berline met benzinemotor!
Prijs
De Passat is nooit de meest betaalbare auto geweest. Daar is echter niets aan veranderd, want hij zit nog steeds comfortabel tussen zijn mainstream en premium rivalen in. Het instapmodel, de 1.5 eTSI, begint bij € 43.640, terwijl de diesel begint bij € 47.015. Hybrides worden nog goedgekeurd, maar we weten al dat de Passat 1.5 eHybrid met 204 pk begint bij € 57.075.
Besluit
De 9de generatie Volkswagen Passat heeft duidelijk zijn niche gekozen: dat van comfort! De nieuwe grote stationwagon van Volkswagen doet er alles aan om zijn passagiers te verwennen met zeemzoet comfort en een goede afwerking. De royale binnenruimte en zuinig benzinemotor zijn de kers op de taart!
Technische gegevens Volkswagen Passat 1.5 eTSI 150 (2024)
Motor: 1,5-liter, 4-cilinder
Vermogen: 150 pk
Koppel: 250 Nm
Transmissie: dubbele koppeling, 7 versnellingen
0-100 km/u: 9,3 s
Topsnelheid: 222 km/u
Bagageruimte: 690 - 1.920 liter
Brandstofverbruik: 5,4/100 km (WLTP) / 5,7 l/100 km (gemeten)