Denkt u nog wel eens aan de Volkswagen Phaeton? Het geesteskind van Ferdinand Piëch om Volkswagen naar een nieuwe hoogte te tillen? De luxelimousine van VW diende ook als basis voor Bentley, maar was voor Volkswagen niet echt een succes te noemen. Ook al was hij een briljante limousine. Maar al ten tijde van de Phaeton hoorde je bij Volkswagen zeggen dat deze prestigieuze flop vooral een gunstige invloed zou hebben op het luxegevoel van de rest van het gamma. Deze generatie Passat laat dat duidelijk voelen.
Tussen Superb en A4… en alle SUV’s
De VW Passat zit gewrongen. Alsof de klassieke berline het nog niet moeilijk genoeg heeft met al die Tiguans en andere SUV’s die aan zijn verkoop knagen, moet hij bovendien nog opboksen tegen de ruimere en goedkopere Skoda Superb zonder dat hij ooit de aspiraties kan hebben om de koper van een Audi A4 op andere gedachten te brengen. Dat laatste is geheel onterecht, zo laat de VW Passat Alltrack ons merken. Midden 2019 kreeg VW’s grote middenklasser een stevig update, die meer luxe en technologie bracht. Vooral de nieuwe VW Passat GTE gaat met de aandacht lopen, maar wij waren toch meer dan blij dat we ook met de nieuwe VW Passat Alltrack op pad mochten.
Mooi in modder
Wie in de stad woont, zal zelden dit soort auto’s naar waarde schatten. Maar bij ons, op de buiten, ligt dat anders. Zeker in de wintermaanden. Kleine landwegen die onder de modder liggen, grachten die geregeld overlopen, een kruisende tractor waarvoor je best even de zachte berm opzoekt,… Allemaal aspecten die ons in een vervelende positie plaatsen. We zijn al lang geen fan meer van de SUV, die meer plaats inpalmt dan strikt nodig is. Maar voor het hierboven beschreven gebruik is zo’n SUV vaak erg handig. Die stuur je zonder omzien de berm in, iets wat je minder gauw doet met een Polo.
Er is echter één soort voertuig dat dit voordeel combineert met een compactere vormgeving: de vrijetijdsbreak. In het geval van de VW Passat Alltrack Variant – hij is steeds een break – brengt dat standaard vierwielaandrijving en iets meer bodemspeling. Hij ziet er stoer uit, met zijn bijkomende beschermstukken, maar er is gelukkig meer dan alleen de pose. In combinatie met winterbanden met diepere groeven en het offroad-rijprogramma, steek je hem moeiteloos door een modderig veld. Goed, het is de Camel Trophy niet, maar de Alltrack heeft weldegelijk terreincapaciteiten. Bovendien stuurt hij zo comfortabel op asfalt als een gewone Passat.
Dikke diesel
Volkswagen biedt hem aan met 2.0 TSI turbobenzinemotor met 272 pk, of met de 2.0 TDI met 240 pk. Het is met die laatste dat wij op pad zijn. Standaard vind je steeds een zeventraps DSG dubbelekoppelingsbak. Met zijn 500 Nm tussen 1.750 en 2.500 opm is die ook uitermate geschikt als trekpaard (tot 2,2 ton). Wel ligt zijn verbruik wat hoger. Gemiddeld keken we aan tegen 7,9 l/100 km, op de snelweg is dat 7,3 l/100 km. Gemeten volgens de WLTP-cyclus verbruikt hij gemiddeld 7,5 l/100 km. Niet onlogisch, gezien zijn vermogen, de winterbanden en zijn iets slechtere aerodynamica. Een gelijkaardige Tiguan krijg je bovendien niet onder 8 l/100 km.
Ontstressen
Als reisgezel maakt deze Passat het meest indruk: stil, comfortabel en onwaarschijnlijk luxueus. Het digitale dashboard trapt hem een klasse hoger, net als de brede en goed steunende stoelen. Op een winteravond is een rit huiswaarts in de Passat Alltrack de ideale stressbreker. En je weet dat hij in het weekend ook klaar staat. Je eigen Jolly Jumper kost wel wat. In deze configuratie vraagt Volkswagen minimaal 49.600 euro. Bovendien zal zijn hoge CO2-uitstoot en zijn stevige vermogen de fiscale factuur hoe dan ook gepeperd maken.
Volkswagen | Passat Alltrack 2.0 TDI |
---|---|
Motor | Viercilinder turbodiesel, 1.968 cc |
Pk | 240 pk bij 4.000 opm |
Nm | 500 Nm bij 1.750 – 2.500 opm |
0-100 km/u | 6,8 sec |
Top | 239 km/u |
Verbruik (WLTP) | 7,5 l/100 km |
Testverbruik | 7,9 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 197 g/km |
Prijs | 49.600 euro |