Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Polo – Opnieuw in vorm

Met nieuwe motoren en spitstechnologie, vindt de Volkswagen Polo zijn twee adem.

Hij krijgt een verjongingskuur die hem aan een nieuw koperspubliek moet helpen. De vijfde generatie van de Volkswagen Polo is ingrijpend vernieuwd. Het huidige model is in 2009 gelanceerd, dus het werd tijd dat iemand zich er eens over boog. U heeft natuurlijk zelf ook al gezien dat de vernieuwingen vooral onderhuids te vinden zijn. Wie er de facelift op het gezicht uithaalt, heeft een kennersoog.

Uiterlijk valt er eigenlijk nauwelijks wat nieuws te melden. De opmerkzame geest ziet de hertekende lichtblokken waarin led-dagrijlichten hebben plaatsgenomen. In het radiatorrooster is een streep chroom geslopen en achteraan kreeg de Polo nieuwe lichtclusters. Aan boord maken we dezelfde bemerking: het is speuren naar vernieuwing. Ja, hij heeft een nieuw stuur en de tellers doen denken aan de Golf. De middenconsole kan in optie een 6,5 duim groot multimediascherm krijgen. Met zijn nabijheidssensor tovert het systeem onderaan schermmenu’s tevoorschijn nog voor je vinger het scherm aanraakt. Hij krijgt ook een ‚mirror link’ functie. Hierdoor kan je het uitzicht van je smartphone gekopieerd krijgen naar dat scherm.

Voor het overige herontdekken we met plezier een functioneel interieur, maar de saaiheid in kleurkeuzes blijft. Wie dat wil doorbreken kan bij de lancering opteren voor de speciale serie ‚Fresh’. Die krijgt een sympathiek interieur in twee kleurtinten.

Verborgen innovaties

De grootste innovaties steken onder het metaal. Op vlak van mechaniek is VW met de grove borstel door de stal gegaan. Het moet ongezien zijn, maar van de bestaande motoren in de Polo is er geen enkel blok behouden. Alle nieuwe motoren zijn bovendien Euro6-conform. Bij de benzines dient zich nu een 1.0 driecilinder aan die beschikbaar is met 60 pk en met 75 pk. De 1.2 TSI is herzien en brengt die met 90 pk en 110 pk op de markt. Het dieselaanbod draait rond een driecilinder 1.4 TDI. Die komt in eerste instantie met 75 pk en 90 pk, en later volgt een 105 pk. Afhankelijk van het vermogen komt hij met een zeventraps DSG of manuele vijf- of zesbakken.

Sommige veiligheidssnufjes zijn ook vernieuwd. Zo krijgt de VW Polo voortaan standaard noodremassistentie. Hij kan een cruise control krijgen die zelf afstand houdt en een gestuurde ophangingsinstelling die je kan wisselen tussen ‚normaal’ en ‚sport’.

Goed in zijn vel

Van alle versies die we konden testen is ons vooral de 1.4 TDI met 90 pk bijgebleven. Dankzij zijn huwelijk met de vlot anticiperende dubbele koppelingsbak (DSG), maakt deze motor van de Polo een meer dan vlotte reisgezel. Verwacht geen wonderen tegen de chrono, maar de prestaties voldoen ruimschoots. De TSI is vlot in zijn functioneren, soepel en pikt van bij lage toeren in. Nooit ging hij boven 5 l/100 km in het verbruik. Hij is wel wat luidruchtig, maar zo hebben we nog TDI’s gekend.

Na de eerste kilometers wennen, leerden we de precieze en communicatieve stuurbekrachtiging appreciëren. Hoewel de ophanging in de ‚normaal’ stand ons zelfs wat te hard lijkt, is het niet van die mate dat de rust van de passagiers in het gedrang komt. Maar naar de meerwaarde van de ‚sport’ instelling zijn we nog aan het zoeken. Het helpt hem misschien in de opbouw van zijn imago van mini-Golf aan prijzen die beginnen bij 16.800 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer