2.500 stuks wereldwijd, dat is genoeg om van een Polo plots een collector’s item te maken. Je moet nu maar eens kijken hoe hard er gezocht wordt naar een Polo G40 om te begrijpen dat een Polo R WRC met zijn 220 pk (tegen 180 pk voor de Polo GTI) gegeerd gaat zijn in onze tweedehandssectie.
Zoals een kampioen
De Polo R WRC voor de weg wil natuurlijk hommage brengen aan zijn rallybroer met dezelfde naam. Daarom kan je hem alleen in het wit krijgen, met WRC-striping, 18-duims velgen met rallydesign en 215/35 banden. Vooraan krijgt hij een andere bumper, achteraan een diffusor en een dakspoiler. Hoewel hij nog discreet blijft, is dit voor VW toch al extravagant te noemen.
Aan boord vind je bijna alles wat de VW-catalogus te bieden heeft: automatische airco, gps met aanraakscherm,… Je krijgt er nog een pedalenset in aluminium bij, sportstoelen met zwart leder en grijs alcantara en een sportstuur dat met alcantara is overtrokken. In het midden steekt een streepje voor de rechtuitstand. Nog net subtiel.
Verlies
Minder subtiel zijn dan weer de aanpassingen aan de ophanging. VW heeft gekozen voor een beenharde setup, wat ergens wel logisch mag lijken. Maar uiteindelijk blijft dit wel een auto voor de gewone weg, niet voor een speciale rond Monaco. Moest die harde ophanging de VW Polo R WRC nog eens bijzonder efficiënt maken, ik zou er over zwijgen. Maar dat is niet het geval.
Onder de motorkap kom je de motor uit de VW Golf GTI tegen, de 2.0 TSI met 220 pk. Hij heeft 350 Nm aan koppel tussen 2.500 opm en 4.400 opm. Al bij 1.000 opm beschik je over een ruim gedeelte van die trekkracht. In een auto van nog geen 1.400 kilogram heeft dat heel wat sensaties. Zo haalt deze Polo 243 km/u en is hij goed voor een spurt naar 100 in 6,4 seconden. In theorie.
Wie instapt, hoort meteen een leuke grom bij het omdraaien van de contactsleutel. Samen met de prettig schakelende zesbak en dat stijve onderstel moet dat garant staan voor heel wat pret onderweg, of dat zou je toch denken. Toch? Alleen merk je bij de eerste keer volgas dat de voortrein er een eigen gedachtegang op nahoudt, en dat werkt wel in op je gemoed. Op nat asfalt wordt dat alleen maar erger. Dat voortrein heeft het lastig om de hele cavalerie op de weg te houden, en dat ondanks een elektronisch sperdifferentieel XDS. Een keuze die we betreuren, want een elektronische sper grijpt in op de remmen, terwijl een mechanische sper het koppel gaat verdelen. Zeggen dat de Golf GTI zo’n mechanische sper heeft. Bijzonder jammer, zeker omdat deze Polo vast flink wat nerveuze bestuurders mag verwachten.
Nochtans
En toch heb ik enorm van deze Polo genoten. Tenminste, wanneer mijn gedachten ingespeeld waren op zijn speelsheid. Wanneer de kinderen aan de schoolpoort moesten worden opgehaald, was dat minder het geval. Gelukkig ben ik niet iemand die van zichzelf denkt dat hij de volgende Sébastien Ogier is. Ik kon snel leven met de foutjes van de Polo. Terwijl de motor steeds pusht, de uitlaat knettert en hij zich achteraan mooi laat zetten, is duidelijk dat dit een Polo voor de fun is. Misschien heeft deze wildebras wat te veel asfalt nodig wil hij echt boven de Peugeot 208 GTI, de Renault Clio RS en de Ford Fiesta ST uit kunnen torenen. Maar hij maakt wel duidelijk dat VW ook auto’s met echt karakter kan bouwen. De prijs van dit collector’s item? 36.000 euro.