Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: VW Scirocco R – Razende R

Corrado, Scirocco en voordien nog de Karmann Ghia. De oudere liefhebber van sportieve Volkswagens heeft nog een pak souvenirs om nostalgisch op terug te blikken. Toen VW de Scirocco terugbracht, stonden we met z’n allen te kwijlen. Laag bij de grond, gespierd,... zelfs in stilstand lijkt hij snel.

Alleen lag de nadruk in de begindagen zeer op diesel. Maar nu heeft VW er een motor in gedropt die de Scirocco pas echt tot leven doet komen. Een turbo benzine natuurlijk. Om duidelijk te maken dat deze R een aparte plaats verdient, heeft VW de Scirocco ook uiterlijk aangepakt. Zo ligt hij 10 mm dichter bij het asfalt, kreeg hij een opvallende voorspoiler, 18-duimsvelgen, zijschorten en een nepdiffuser achteraan met dubbele uitlaat. Binnenin vallen de sportieve tellers op met hun blauwe naalden. Zonder in de ‘tuning’ valkuil te trappen, maakt de Scirocco R indruk op straat. Zelfs in stilstand.

Snel rechtdoor

De geniale 2.0 TFSI benzinemotor mag 265 pk op de voorwielen vrijlaten in de R. Binnen de VW-groep doen alleen de Golf R en de TT S beter met 270 en 272 pk uit deze motor. Maar zij beschikken wel over vierwielaandrijving. Om de cavalerie vlot langs de voorwielen te laten passeren, beschikt de Scirocco over XDS, een elektronisch sperdifferentieel dat via het ESP het wiel afremt dat grip verliest. Maar in tegenstelling tot een mechanische sper zoals je die op de Renault Mégane RS vindt of de Ford Focus RS, kan het geen overtollig motorkoppel wegleiden naar het andere wiel.

In rechte lijn dient er zich geen probleem aan. Hij is zo snel als zijn top van 250 of zijn sprint naar 100 in 6 seconden suggereren. Zonder het minste schokje, zonder koppelreacties in het stuur, schiet de Scirocco R naar voor. Je kan dus met een gerust gemoed de ene na de andere van zijn 6 versnellingen doorlopen, of je moet kiezen voor DSG met 6 verzetten, een optie van 1.500 euro. De 2.0 knalt intussen lekker door de uitlaten. Echt heerlijk.

Gekortwiekt

Maar het is wanneer je met het mes tussen de tanden aan een bochtige reeks begint, dat enkele kleine wolkjes de staalblauwe hemel verpesten. Aan de balans van de auto is het niet gelegen. Al evenmin kunnen we de regelbare ophanging op onze testwagen met de vinger wijzen. Die toonde zich een aan te raden optie. Zelfs in de sportstand was het comfort beter dan je zou verwachten van zo’n lage kar, met 18-duimsvelgen en nauwelijks een flinter rubber op de flank.

Nee, in de bocht gedraagt de R zich schitterend... tot je uit de bocht wil accelereren. Vooral uit haarspelden is het lastig wanneer de motor zijn maximum koppel (350 Nm vanaf  2.500 opm) kwijt moet. Dan grijpt het XDS in, wat enigszins frustreert omdat de motor duidelijk wel bereid is het volle pond te geven. Nu moeten we ook zeggen dat de situatie misschien wat extra in de verf gezet werd door de winterbanden op de testwagen. De buitentemperatuur bedroeg 20 graden.

Misschien moeten we maar een nieuwe test boeken met de Scirocco R. Juist om zeker te zien, ziet u. We zouden dit nooit alleen maar voor ons plezier doen.

Budget

De Scirocco R met manuele versnellingsbak start bij 33.990 euro. Voor die prijs is hij best goed uitgerust: boordcomputer, automatische airco, stoelverwarming, 4 airbags,... VW geeft zelf een gemiddelde van 8,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 189 gram. Optimistisch? Dat valt wel mee. Voor stadsverkeer houdt VW het op 11,3 liter, terwijl we zelf – met enkele ecologische rijtips - het verbruik onder 10 liter kregen. Een aangename verrassing.

Bent u op zoek naar een tweedehands VW ? Zie onze VW occasies.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer