Het is geen geheim dat SUV’s en crossovers als zoete koek verkocht worden in Europa. Maar hoe maak je nog indruk op een verzadigde markt? Volgens Volkswagen is het antwoord eenvoudig: tijd voor een nieuwe smaak!
Mix van genres
Het merk uit Wolfsburg koos zijn kleine T-Roc als basis voor haar eerste cabrio SUV. Op basis van het modulaire MQB-platform, dat is overgenomen van de vorige Golf, is de wielbasis van de T-Roc met 3,7 cm verlengd en is het gewicht van de T-Roc met zo'n 194 kg teogenomen. Dit softtopmodel is qua vormgeving gebaseerd op de reguliere T-Roc. Ze delen tenslotte de naam.
Het is echter achteraan dat je begint op te merken dat de zaken net iets anders zijn. Net als de Golf Cabrio van weleer heeft deze T-Roc Cabriolet een korte overhang en een bijna verticaal kofferdeksel. De toevoeging van een spoiler is hier het vermelden waard, omdat het aerodynamisch is. In lijn met de nieuwste modellen van het merk met afneembare daken, is deze crossover voorzien van een canvas softtop. Hij is speciaal ontworpen om niet uit te bollen bij hoge snelheden en trekt zich in 11 seconden en tot 30 km/u terug in zijn positie.
2+2
Hoewel de wielbasis langer is, neemt de binnenruimte van deze cabrioletversie af ten opzichte van de vijfdeursvariant. Dat is normaal, want je moet nu ongeveer 50 kg canvas achter de achterbank opbergen. Ook de achterbank verliest één zetel. Dit maakt deze T-Roc Cabrio tot een 4-zits voertuig. VW noemt het echter liever een 2+2. Waarschijnlijk om de beperkte ruimte op de achterbank te rechtvaardigen...
Ook de inhoud van de kofferbak wordt teruggebracht tot 284 liter, ongeacht waar het dekzeil zich bevindt. Wat betreft het dashboard, de bedieningselementen en de voorstoelen is het business as usual. Het dashboard is horizontaal, de bestuurderspositie is verhoogd en... de kunststof-plastic afwerking is present!
Zuivere benzine
Onder de motorkap pleit Volkswagen voor benzinemotoren. Een dieselborrel op de achtergrond zou deze cabrio immers niet staan. Kortom, deze T-Roc wordt aangedreven door twee benzinemotoren. Een 1,0-liter 3-cilinder die 115 pk produceert en een 1,5-liter 4-cilinder met cilinderuitschakeling die 150 pk produceert. Deze laatste kan ook worden uitgerust met de DSG-transmissie met dubbele koppeling.
Zwabberende schuit?
Op de weg weet deze cabrioletversie het evenwicht tussen comfort en dynamiek van zijn gesloten broertje te bewaren. Hoewel die 200 kg extra merkbaar is, is het gevoel van "Duitse stijl" en robuustheid nog steeds aanwezig. Zelfs de lichaamsstijfheid blijft respectabel, met weinig schudden en buigen.
Imponeren doet deze cabrio vooral op hoge snelheden met dank aan zijn slimme stroomlijn. Zelfs op de snelweg rijden zonder windbreker vormt niet echt een probleem. Omdat turbulentie in de cabine opvalt door afwezigheid.
Conclusie
Met een stevige meerprijs van €5.210 tegenover de conventionele T-Roc, slaagt deze cabrioletversie desalniettemin met een zeker gemak in zijn opzet. De T-Roc Cabrio behoudt zijn crossover-kwaliteiten met zijn verhoogde rijpositie en stadsavonturieruitstraling, terwijl het aangevuld wordt met dakloos rijden. Meer dan een SUV is het vooral een goede cabriolet.