“Naast de Golf heeft de R-badge steeds een kwakkelend bestaan gekend op andere modellen. Er was eens een Scirocco, dan eens een Passat. Vanaf nu volgen we een duidelijker koers, met meer R-modellen in de line-up van VW. De T-Roc R is daar de eerste van”, zegt Jost Capito, baas van de R-afdeling bij Volkswagen.
Titanium uitlaat
De T-Roc R is niet bedoeld als een pur-sang sportwagen. Capito: “De T-Roc R is vooral bedoeld voor maximum fun op kleinere landwegen. En hij moet ook steeds praktisch blijven.” Net als bij de Golf R zien we een discrete bodykit opduiken op de T-Roc R. Die het overigens nog met het oude R-logo doet, het nieuwe maakt pas in de loop van volgend jaar zijn opwachting. Voor een betere wegligging is hij twee centimeter lager gelegd, en de dakspoiler is iets langer gemaakt om hem stabieler te maken bij zijn hogere topsnelheid (250 km/u). Vooraan krijgt de VW T-Roc R een assertiever gezicht, met verticaal geplaatste led-dagrijlichten, net als led-koplampen. Achteraan krijgt hij een diffusor, en wie dat wil kan uit de optielijst een dubbele, titanium uitlaat van Akrapovic laten plaatsen. Het digitale dashboard is dat van de Golf R, met enkele aparte menu’s voor de sportliefhebbers (chrono, G-krachten,…).
4Motion
Zoals alle R’s bij VW krijgt de T-Roc R vierwielaandrijving. Dat mag ook wel, want hij heeft 300 pk en 400 Nm uit zijn 2-liter turbobenzine naar de weg te brengen. Standaard krijgt hij een klassieke ophanging, maar je kan een volledige instelbare adaptieve ophanging (DCC) uit de optielijst plukken. Het is met die laatste dat we op stap trekken. Hij krijgt alle toeters en bellen mee, dus inclusief de titanium uitlaat en met de 19-duims wielen.
We zijn al niet zo’n fans van SUV’s, en dan zeker niet van SUV’s die nogal sportief proberen zijn. Meestal zorgt het hoge gewicht voor een onaangename terugkeer naar de realiteit op het moment dat de eerste remzone en de eerste bocht aanbreken. Dat is hier anders. Om te beginnen speelt de T-Roc R een erg subtiel spel. Zelfs met de Akrapovic uitlaat en in de ‘race-stand’ wordt hij nooit overdreven luid. Hij is aanwezig, maar geen tafelspringer.
Duizend bochten en valkuilen
Daarnaast blijft hij zowel comfortabel als baanvast. VW opteerde voor een relatief hoge bandenflank, wat hem voldoende meegaand maakt op slecht wegdek. Met maatje 235/40 beschikt hij over voldoende rubber om grip te hebben in de bochten. Het gewicht – 1.575 kilogram – werkt niet al te bestraffend, en omdat hij iets lager ligt blijft hij mooi stabiel in de bochten. We kregen een bochtenrijk testparcours voorgeschoteld, vol natte bladeren, modder en stenen. Er zijn zo van die dagen. We leerden er weer dat je met de 4Motion iets anders moet rijden. Het systeem werkt eigenlijk vooral als een voorwielaandrijver, die de achteras inschakelt wanneer hij vooraan gripverlies detecteert. Hij reageert sneller en brutaler in de T-Roc R. Maar je moet dus wel gasgeven wanneer je gripverlies merkt. En dan wordt de VW T-Roc indrukwekkend efficiënt. Niet zozeer speels, maar hij knalt veel sneller door een bocht dan je zou denken.
Onderschat
Andere snelle jongens lopen het risico deze T-Roc R zwaar te onderschatten. Niet alleen rechtuit is hij snel – 0 tot 100 km/u - in 4,8 seconden – maar ook in de bochten staat hij meer dan zijn mannetje. Gemiddeld verbruikte hij 11,7 l/100 km, wat gezien het parcours en de rijstijl erg goed is. Hij kost 42.250 euro. Midden november is hij leverbaar bij ons.
VW | T-Roc R |
---|---|
Motor | viercilinder turbobenzine, 1.984 cc |
Pk | 300 pk bij 5.300 – 6.500 opm |
Nm | 400 Nm bij 2.000 – 5.200 opm |
0-100 km/u | 4,8 sec |
Top | 250 km/u |
Verbruik (gecorreleerde NEDC) | 7,7 l/100 km |
Testverbruik | 11,7 l/100 km |
CO2 (gecorreleerde NEDC) | 176 g/km |
Prijs | 42.250 euro |