Daar zal Wolfsburg nog een feestje voor bouwen, maar voor het zover is, mochten we deze nieuwe mijlpaal in de Golf-geschiedenis gaan ontdekken: de e-Golf. Die heeft alleen een elektrische motor en is dus geen hybride. Hij wordt zo naast de e-Up de tweede volledig elektrische auto in het gamma, met nuluitstoot dus. In de praktijk valt het onderscheid tussen een klassieke Golf TDI en de elektrische variant maar moeilijk te maken. De e-Golf krijgt wel enkele specifieke herkenpunten, zoals een blauwe band op het radiatorrooster, led-lichten, speciale velgen voor de lagerolweerstandbanden en enkele e-Golf-badges. Het interieur is identiek aan de andere Golfs. Wel is er wat meer blauw aanwezig. Aan de klokken zijn enkele aanpassingen gebeurd. Zo geeft de snelheidsmeter nog maximaal 160 km/u aan en is de toerenteller vervangen door een meter die ofwel het gerecupereerde vermogen aangeeft, dan wel het beschikbare vermogen.
Vanuit een praktisch oogpunt, blijft de e-Golf even vertrouwd aanvoelen. Maar de aanwezigheid van de batterij heeft wel gevolgen voor de koffer. Die krimpt naar 343 liter in plaats van 380 liter. Wel blijft hij praktisch bruikbaar, oef.
Nuluitstoot
VW maakt gebruik van een elektrische motor met 115 pk en 270 Nm om de e-Golf aan te drijven. De voeding komt van een lithium-ion batterijpack met een kracht van 24,2 kW/u. Het batterijpack bestaat uit 264 elementen, weegt 318 kilogram en maakt een rijbereik tussen 130 km en 190 km mogelijk.
Daarmee weet je natuurlijk nog niet veel over de prestaties. Volgens VW haalt de e-Golf 60 km/u in 4,2 seconden en 100 in 10,4 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op 140 km/u. Wie die prestaties wil, boet wel aan rijbereik in. Zijn sprint toont aan dat hij helemaal geen slak is.
Stilte
We konden de e-Golf testen in de rand rond Berlijn. Hoewel hij 1.510 kg weegt, weet hij snel te charmeren. Al na enkele kilometers apprecieer je zowel de rijstilte als de vinnige acceleraties. Hij voelt ook aan als elke gewone benzine- of diesel-Golf. Wel heeft de hardere ophanging het rijcomfort wat verminderd. Tegenover andere elektrische auto’s valt op dat VW nog gesleuteld heeft aan de geluidsisolatie en nog heel wat rijgeluiden wist weg te moffelen. De elektrische motor laat alleen een licht gefluit horen wanneer hij hard wordt aangesproken.
Je slaat snel aan het spelen achter het stuur met de drie rijmodi die zijn aangegeven (Normal, Eco en Eco+). Met Eco en Eco+ krijg je nog maximaal 70 kW en 55 kW ter beschikking om het rijbereik maximaal te vergroten. Maar je kan dus ook spelen in de Normal-stand, en wel door de remenergierecuperatie in zijn sterkste stand te zetten (B). Zo hoef je de remmen zelf alleen aan te spreken om de auto echt fysiek tot stilstand te brengen. Indrukwekkend en zonder gevaar, want de stoplichten verwittigen de achterliggers wel van het feit dat je vertraagt. Die recuperatie kan je ook - net als bij een Prius - bedienen bij de versnellingspook, maar in drie mindere stander (D1, D2 en D3). Het doel is om zoveel mogelijk kilometers te winnen. Daarvoor moet je anticiperend kunnen rijden, een kunst op zich. De e-Golf kost om en bij 35.000 euro en wordt in de september gelanceerd.