Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: VW Golf GTI Cabriolet – Uitzonderlijk

Ja, we weten het. Dit is plots een oude Golf, nu de zevende generatie op het toneel is verschenen. Maar er was een goede reden om met plezier achter het stuur te kruipen van deze Golf cabrio. Die reden telt drie letters: GTI.

Wie had dat ooit gedacht, dat Volkswagen ooit heil zou zien in een Golf GTI Cabriolet? En waarom? We waren dan ook razend benieuwd toen we de sleutels van een bourgognerode cabrio mochten lenen.

Visueel weet het pakket te overtuigen. In cabriovorm straalt hij nog een tikkeltje meer sportiviteit uit, al blijft dat bij een Golf GTI altijd best discreet. Je moet er al wat van kennen om hem meteen uit het verkeer te plukken. De dubbele uitlaat achteraan is nog het duidelijkst. Die laat de 2.0 TFSI turbobenzine ook het best horen, maar ook hier weer: zonder in overdrijvingen te vallen. Ongetwijfeld bestaat er binnen VW een handboek waarin precies omschreven staat hoe je ‘een klein beetje gek, maar zeker niet te veel’ moet invullen met een auto.

Toegevoegde waarde

Nochtans betekende de zesde generatie Golf de wedergeboorte van de min of meer echte GTI, niet meer gezien sinds de tweede generatie. De 2.0 turbo met 200 pk bleek van onder tot bovenaan de toerenband beschikbaar en was met de DSG-versnellingsbak plots opnieuw een waar plezier. Minder speels dan een snelle Ford Focus, maar in staat hem zonder moeite bij te benen.

Wat zou een cabrio GTI daar aan kunnen toevoegen? In werkelijkheid, weinig. Hij betekent zelfs een stapje terug. Intussen is de 2.0 opgewerkt tot 210 pk, en heeft hij nog steeds een brede koppelband (280 Nm van bij 1.700 opm). Verstevigingen hebben weliswaar het gewicht omhoog gewerkt naar 1.555 kg (met DSG), maar uit de prestaties blijkt hij nog best snel: een top van 235 km/u en een sprint naar 100 km/u in 7,3 seconden. Alleen valt op dat hij in rijgevoel niet dezelfde dynamiek toont die we ons herinneren uit de Golf GTI. Efficiënt, absoluut. Makkelijk snel, dat ook. Maar fun? Minder dan we gehoopt hadden. En terwijl je dan als een gek het onderste uit de kan probeert te halen, overvalt het je ineens: waarom zijn we hier aan het beulen met een cabrio? Schuilt het plezier van een cabrio niet net in het cruisen? Hoe dan ook, voor het snellere werk bestaat er beter materieel.

Weinig keuze

Enige heikel punt misschien: op dit moment is de GTI cabrio de enige Golf GTI die je kan kopen. Voor het gewone model is het wachten op de nieuwe GTI. De Golf GTI cabrio kost 30.410 euro (met manuele zesbak) en verbruikt officieel gemiddeld 7,7 l/100 km (CO2: 180 gr/km). Tijdens onze test hadden we vrede met 9,2 l/100 km.

Klik hier voor alle nieuws over het merk VW Golf GTI Cabriolet

Klik hier en zoek uw occasie VW Golf GTI Cabriolet tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van VW Golf GTI Cabriolet, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer