VW schreef niet alleen met de Golf geschiedenis – met 35 miljoen stuks het populairste model in de familie – maar ook met de GTI. Volkswagen bracht in 1976 voor het eerst een sportwagen voor het gezin uit, en kan 2,3 miljoen verkochte exemplaren later zeggen dat de Golf GTI een icoon op zichzelf is.
Recept op orde
Elke generatie Golf heeft recht gehad op zijn eigen GTI, al zijn ze niet allemaal even succesvol… noch sportief geweest. Maar sinds Golf 6 heeft Volkswagen zijn GTI-recept weer helemaal op orde. Net op tijd, want met de Focus RS en de Mégane RS gooiden Ford en Renault te duchten wapens in de strijd. De Golf GTI is niet altijd als beste uit de strijd gekomen, maar hij eindigde steeds in de buurt.
Nu, met de GTI TCR, sluit Volkswagen het GTI-hoofdstuk voor Golf 7 af. Dit mag je gerust een apotheose met vuurwerk noemen. Met TCR verwijst Volkswagen naar de toerwagen die het merk in verschillende TCR-racereeksen rijden heeft. Meer daarover in ons testverslag met de race-TCR, voor het moment concentreren we ons even op de nieuwe GTI TCR zoals je die in de showrooms kan aantreffen. De Golf GTI TCR is minder extreem dan de tweezits Golf Clubsport S, maar is met 290 pk even krachtig als de GTI Clubsport uit 2017... in overboost. Daarmee is de TCR 45 pk krachtiger dan de GTI Performance met dezelfde 2-liter turbomotor.
Betere chrono’s
Dit zijn heel wat meer pk’s, en dat resulteert in een sterk verbeterde chrono. Waar de GTI Performance 6,2 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen, doet de GTI TCR dat in 5,6 seconden. Hij blijft zo maar net achter de TCR racewagen, die zelf 5,2 seconden nodig heeft. De VW Golf GTI TCR komt standaard met zeventraps DSG-versnellingsbak en is 250 km/u snel. In optie kan je dat optrekken naar 260 km/u.
Op de openbare weg voelt hij vanzelfsprekend snel aan, maar het is pas op circuit dat de verbeteringen helemaal tot hun recht komen. Volkswagen voorziet de Golf GTI TCR van een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen en de bijkomende koeling die ook de Golf R heeft. Zijn remmen zijn groter, in optie kan je kiezen voor adaptieve demping. De banden zijn semi-slicks van Michelin.
Circuitspeeltje
Hoewel de GTI TCR 30 kilogram meer weegt dan een GTI Performance, is hij met zijn 1.410 kilogram (rijklaar) allerminst log. Aan een brutale stuurstijl heeft deze Golf een broertje dood, hij is op zijn best wanneer je een zo clean mogelijke rijstijl hanteert. Je kan hem met de linkervoet mooi tot aan de koord van de bocht remmen om vervolgens in één beweging met je rechtervoet het gas te openen. Daarbij blijft de druk op de voorwielen maximaal en merk je hoe het sperdifferentieel zelf met een flinke stuurhoek zorgt dat de wielen tractie blijven behouden.
De Golf GTI TCR kost net geen 40.000 euro. Dat lijkt erg veel, maar eigenlijk is het maar 2.500 euro meer dan een Golf GTI met DSG-bak. De TCR heeft recht op zijn eigen bekleding voor de stoelen, een mix van alcantara en microvezel. De nieuwe sportstoelen voelen comfortabel aan en steunen goed op circuit. Volkswagen maakt duidelijk dat het voor deze generatie Golf het beste tot het einde heeft bewaard.
Volkswagen Golf GTI TCR |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.984 cc |
290 pk bij 5.400 – 6.400 opm |
380 Nm bij 1.950 – 5.300 opm |
0-100 km/u: 5,6 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 7,7 l/100 km (WLTP) |
Testverbuik: 9,5 l/100 km |
CO2: 175 g/km (WLTP) |
Prijs: 39.900 euro |