Het is vooral dankzij zijn badge en de kwaliteiten die mensen daaraan koppelen, dat de Tiguan een bestseller is geworden. Volgens een ingenieur van het merk kon de productieband niet harder draaien. Moeten we daar nu al uit afleiden dat wie een nieuwe generatie VW Tiguan wil, met enige levertijd zal moeten rekening houden?
Meer koffer, meer plaats
De nieuwkomer belooft minstens de kwaliteit van zijn voorganger te evenaren. Dat is ook wat de logica dicteert met een nieuw model. Al wat het uiterlijk betreft, de bijkomende uitrusting en de gestegen afmetingen, hebt u al kunnen lezen in onze eerste, winterse kennismaking met de VW Tiguan. Maar we kunnen er nu nog wat aan toevoegen.
Ten eerste, dat het koffervolume van 615 liter alleen maar bereikt wordt wanneer je de over 18 centimeter verschuifbare achterbank maximaal naar voor brengt. Maar wanneer je de passagiers alle ruimte gunt, dan blijft er nog 520 liter over. Dat is toch nog steeds een verbetering met 50 liter. Met de achterbank neer, komt er zelfs 1.655 liter vrij. Andere belangrijke vaststelling: zowel op het vlak van de actieve als de passieve veiligheid zet de VW Tiguan een stap vooruit. Hij krijgt de rijvaksensor met stuurcorrectie, de noodremhulp met voetgangersdetectie in stadsverkeer en een actieve motorkap die in het geval van een botsing maximaal de gevolgen voor de voetganger probeert te beperken. We kunnen het ook nog hebben over de verbindingssystemen Apple Car Play en Android Auto, maar dat beginnen stilaan ook al klassiekers te worden.
Om kort te gaan: alle kwaliteiten van VW zijn aanwezig, maar daar komt nu nog een knap en karaktervol design bij. Volgens ons zijn er redenen genoeg om aan te nemen dat deze Tiguan het nog beter kan doen dan zijn voorganger. Maar indien VW de productiecapaciteit niet zou kunnen opdrijven, wat zullen dan de gevolgen voor de wachttijden zijn.
2.0 TDI BiTurbo
We hebben het er ook al eerder over gehad, maar momenteel is de enige beschikbare motor de 2.0 TDI met 150 pk. Dan kan met manuele zesbak of zeventraps DSG, en met voorwielaandrijving of 4Motion vierwielaandrijving worden geleverd. We weten nu ook dat er later nog benzinemotoren volgen met vermogens tussen 122 pk en 220 pk. Er komt ook een hybride GTE. Bij de diesels volgen nog een 2.0 TDI met 115 pk en met 190 pk, en zelfs de 2.0 TDI biturbo met 240 pk uit de Passat staat ingepland.
Tijdens onze sneeuwrit viel op dat de nieuwe Tiguan een betere dynamiek vertoont dan zijn voorganger. Dat hebben we helaas niet kunnen onderzoeken op droog wegdek, wegens een weinig uitdagend testparcours dat VW ons voor de wielen wierp. We voelen wel dat hij directer de bevelen van de bestuurder uitvoert, en de stuurbekrachtiging voelt constanter aan. Maar ons lijkt hij vooral afgestemd om een maximaal comfort te bieden. Hij is stil, rijdt soepel en zelfs offroad geeft hij blijk van een uitstekende vering. De 4Motion vierwielaandrijving toont zich voldoende competent. Wat fun betreft kan je beter vinden dan de VW Tiguan, maar als kwaliteitsvolle compacte SUV wordt het moeilijk hem te overtreffen.
De nieuwe VW Tiguan TDI 150 pk met voorwielaandrijving start aan 33.810 euro.
VW Tiguan 2.0 TDI 150 4Motion |
---|
4 cylinder turbodiesel 1.968cc |
150 pk bij 3.500-4.000 opm |
340 Nm bij 1.750-3.000 opm |
0-100 km/u in 9,3 seconden |
Top: 201 km/u |
Verbruik: 5,6 l/100 km |
CO2: 146 gr/km |
Prijs: 35.710€ |