Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW Tiguan – Hoge verwachtingen

Volkswagen had met de Tiguan meteen een aardige verkoper vast in het compacte SUV-segment. Vanaf april is de nieuwe generatie beschikbaar, een model dat hoge verwachtingen op de schouders torst. We mochten er al even mee in de sneeuw stoeien.

Het valt nog te bezien of de nieuwe generatie het succes van zijn voorganger weet te evenaren, maar VW steekt zijn ambities met deze Tiguan niet onder stoelen of banken: hij ziet er groter, dynamischer en gespierder uit dan de vorige Tiguan. De nieuwe Tiguan is niet alleen langer geworden, ook in de breedte neemt hij in omvang toe.

Extra plaats, daar zullen vooral de passagiers achteraan blij om zijn. Zij kregen drie centimeter aan knie- en beenruimte. Maar Volkswagen heeft ook een kritiek punt van de vorige Tiguan weggewerkt: een koffer met een te hoge laaddrempel en een al te beperkte inhoud. Een 3 centimeter lagere Tiguan zag ook zijn laaddrempel met liefst 4 centimeter zakken. Open de koffer en er komt een ruimte vrij van liefst 615 liter. Met de achterbank plat wordt dat zelf 1.655 liter, dat is een plus van 145 liter.

Clean

Het interieur baadt in dat typische VW-sfeertje van nu: clean, kwalitatief en robuust. De instrumenten zijn richting bestuurder gedraaid en we vinden een nieuwe draaischakelaar om door de rijmodi te bladeren voor het offroadgedeelte: van ‘onroad’ kan je naar ‘snow’, ‘offroad’ en ‘offroad individual’. De knop bevindt zich onder de versnellingspook. Voor het digitale dashboard moet je meer dan 500 euro bijtellen op de basisprijs.

Je kan in optie ook een head-up display (hud) bestellen. Dat projecteert de belangrijkste rij-informatie op een doorzichtig schijfje dat uit de tellerpartij opduikt. Niet de mooiste oplossing, maar wel een stuk goedkoper dan rechtstreekse projectie op de voorruit. Dat kost je dan nog eens meer dan 500 euro. Volgens VW wordt het dan ook vooral een kwestie van ofwel het digitale dashboard, ofwel de head up display, maar beide kunnen dus ook.

Stuk voor stuk

In april debuteren de eerste motorversie van de 8 geplande in de VW Tiguan. Het gaat om de 2.0 TDI diesel. VW vraagt 33.810 euro voor de 2.0 TDI met 150 pk (127 gr/km CO2) heb je al vanaf 33.810 euro, maar dan zonder vierwielaandrijving of DSG. Wil je vierwielaandrijving, dan moet je 2.000 euro extra neertellen. De TFSI met 180 pk die later volgt, krijgt standaard vierwielaandrijving en een DSG-versnellingsbak mee, waarmee hij zijn 180 pk aan de slag zet.

Sneeuw gezien

De ‘4Motion Active Control’ draaiknop staat tijdens onze test in Lapland verankerd in de sneeuwstand. De ‘locals’ rijden met met spijkerbanden, maar wij niet. “Dat lukt ook vlot zonder”, drukken de VW-ingenieurs ons op het hart. Klopt ook. Het gaspedaal reageert wat trager, om doorslippende wielen te vermijden. Detecteert het ESP toch een slipper, dan wordt het vermogen nog wat meer dichtgenepen.

Met 1,9 ton is de VW Tiguan beslist geen pluimpje, toch laat hij zich makkelijk corrigeren op de gladde wegen op ons Scandinavisch testparcours. Hij laat zich dynamisch van bocht naar bocht sturen, en we drijven het tempo stelselmatig op. Tot de grens van de fysica bereikt is en het waarschuwingslichtje van het ESP ons duidelijk maakt dat het zo wel ver genoeg is. De lichte schuiver wordt elektronisch teniet gedaan.

Spannend

Op een echte test bij ons is het nog even wachten, maar op droge weg klinkt de VW Tiguan alvast veelbelovend. VW stelt dat de benzineversie 100 km/u haalt in 7,7 seconden. Officieel verbruikt hij gemiddeld 7,7 l/100 km. De diesel heeft wat meer tijd nodig in de sprint - 9,3 seconden - maar zonder vierwielaandrijving belooft Volkswagen 4,8 l/100 km. Met vierwielaandrijving en de automatische versnellingsbak zou dat omhoog gaan naar 5,7 l/100 km.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer