Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Tiguan – Last best

Tiguan, een naam die staat voor een samentrekking van Tijger en Leguaan. En daarmee geeft Volkswagen duidelijk weer dat de compacte SUV uit Wolfsburg zijn prooi rauw lust. Volkswagen is dan weliswaar laat in dit segment, maar de ontwikkelingsafdeling heeft zijn huiswerk dan ook fantastisch gedaan.

Om maar met de deur in huis te vallen; de Tiguan behoort tot de top in zijn klasse en is op sommige onderdelen zelfs klasse-overstijgend. Het design van de Tiguan deelt kenmerken van de Passat, de Golf en de Touareg en is daarmee onmiskenbaar een lid van de VW-familie. Ondanks dat het studiemodel Tiguan Concept een stuk spannender oogde, zal niemand de Tiguan 'niet mooi' vinden. Volkswagen kiest daarmee voor de gulden middenweg, maar voegt ook wat unieke details toe. Kijk maar eens naar de opvallende grille, de scherpe gesneden koplampunits en de hoekige wielkasten. Het geheel ziet er verzorgd uit, maar de Tiguan lijkt (hij is het niet) ook wat kleiner uitgevallen dan de concurrentie. Daarmee ontbreekt een stukje van het stoere karakter dat we bij menig andere SUV wel aantreffen.

Goede afwerking

Wie instapt neemt plaats in een typisch Volkswagen-interieur. De opzet van de instrumenten is zeer logisch waardoor we alles aantreffen op de plaats waar we het verwachten. De afwerking is van een hoog niveau en de gebruikte materialen zijn zeker voor dit segment uitstekend te noemen. Mooie details als zacht aanvoelende materialen op het dashboard, aluminium sierstrips en kwalitatief hoogwaardige lederen bekleding tillen de Tiguan naar een wat hoger segment. Wel is het jammer dat Volkswagen niet meer inspiratie heeft gebruikt, het dashboard lijkt zo uit de Golf Plus te komen.

Ruim interieur

Aan ruimte hebben de inzittenden geen enkel gebrek. De voorstoelen bieden ruim voldoende steun en aan hoofd- en beenruimte ontbreekt het niemand. Ook op de achterbank niet. Het grote glazen dak dat in ons testmodel was gemonteerd zorgt voor veel licht in het interieur. Bovendien kan het dak deels open en is er een elektrisch bedienbaar rolgordijn aanwezig om het dak af te dekken. Aan kleine opbergvakjes is er geen enkel gebrek en ook het formaat van de bagageruimte zal niemand tegenvallen (470 liter). Wel is de tildrempel aan de hoge kant waardoor er al snel met wat zwaardere lading tegen de achterbumper kan worden aangestoten.

Luxe en comfortabele opties

Luxe en comfort spelen in een SUV een belangrijke rol. Volkswagen heeft bij de Tiguan dan ook een breed scala aan opties in de prijslijst staan. Een absolute aanrader is het RNS 510-systeem dat de functies van de navigatie en de audio met elkaar combineert. Het systeem heeft een fantastische grafische weergave en werkt met behulp van touchscreen. Wie voor het systeem kiest beschikt over zaken als een goed klinkend audiosysteem, een uitgebreid navigatiesysteem, 30 GB harddisk, een Bluetooth-carkit en optioneel kan er een achteruitrijcamera bij worden besteld. Verder zien we op de optielijst een wegklapbare trekhaak die met een kabelsysteem tevoorschijn kan worden getoverd. Hierdoor hoeft deze niet apart te worden afgenomen en in de kofferbak te worden opgeborgen. Wel zijn de opties flink aan de prijs waardoor de Tiguan al snel duur wordt.  

Moderne 2.0 liter TDI-motor

Onze test vond plaats met de Tiguan Track & Field aangedreven door een 2.0 liter viercilinder TDI-motor. Deze motor is de eerste van een nieuwe generatie waarbij Volkswagen afstand heeft gedaan van de pompverstuivertechniek en nu ook gebruik maakt van commonrail. Dat wordt al direct duidelijk zodra de motor gestart wordt. Hij draait hoorbaar rustiger en het nagelende dieselgeluid zoals velen dat een nadeel vonden van de oude TDI-motoren is hiermee verleden tijd. De motor is in dit geval gekoppeld aan de DSG-versnellingsbak met 6 versnellingen. Groot voordeel van de automaat is dat die dankzij de dubbele koppeling razendsnel en soepel schakelt. Ondanks zijn gewicht van 1.604 kg weet de 140 pk sterke dieselmotor de Tiguan nog altijd in 10,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te doen accelereren. De topsnelheid ligt op 182 km/h. Het verbruik dat de fabriek opgeeft ligt op 7,2 l/100 km, wij realiseerden een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km. Het vermogen wordt middels het 4Motion-systeem overgebracht op alle vier de wielen. Naar gelang de situatie daaromvraagt kan het vermogen worden verdeelt over de voor- en de achterwielen.

Dynamische rij-eigenschappen

Absoluut één van de sterkste punten van de Tiguan is zijn rijgedrag. Het onderstel is stevig en duidelijk afgestemd op de dynamische rijder, zonder oncomfortabel te zijn. In de bochten is er nauwelijks sprake van overhellen en de besturing is licht, maar direct. De Tiguan is een relatief grote auto, maar rijdt net zo goed als een Golf of een Passat en dat verdient een groot compliment. Tegelijkertijd heeft Volkswagen ook gedacht aan diegene die met de Tiguan af en toe het terrein in wil gaan. Vooral de door ons gereden Track & Field beschikt over een aantal eigenschappen speciaal voor terreinrijden. Zo is het design van de bumpers afwijkend van de andere Tiguan's. Dit zorgt ervoor dat de auto hellingshoeken tot 28 graden aankan. Bovendien beschikt de Track & Field standaard over een Off-road knop waarmee het toerental wordt begrensd op 3.000 tpm, de reactie op het gaspedaal minder direct wordt, het stabiliteitssysteem zich aanpast aan de omstandigheden en de afdalingshulp wordt geactiveerd. Dat alles draagt bij aan goede off-road eigenschappen. Denk daarbij niet dat de Tiguan een echte terreinauto is, want door de geringe bodemvrijheid is de grens in sommige gevallen al snel bereikt. Echter in mul zand of over modderpaden weet de compacte SUV uit Wolfsburg zich prima te redden.

Track & Field

Volkswagen biedt de Tiguan aan in twee verschillende modelvarianten verdeeld over vier verschillende types. Het instapmodel is de Trend & Fun gevolgd door de Comfort & Design en de Sport & Style. Deze drie modellen beschikken over hetzelfde design en zijn voornamelijk gericht op diegene die de auto op de verharde weg gaat gebruiken. Wie echter toch ook regelmatig het terrein gaat verkennen kan kiezen voor de Track & Field. Zoals reeds opgesomd beschikt dit model over specifieke terreineigenschappen en verschilt daardoor ook het design. Overigens is het model op de foto's niet de Track & Field, maar een speciaal voor onze fotosessie ingezette Sport & Style die een sportiever uiterlijk heeft ten opzichte van de Track & Field.

Conclusie Volkswagen is laat in het segment van compacte SUV's, maar heeft dan ook fantastisch goed haar huiswerk gedaan. De Tiguan beschikt over een stoere uitstraling, zonder daarbij overdreven over te komen. Bovendien is het interieur ruim, praktisch en is de afwerking van een hoog niveau. Dat laatste geldt ook voor de leverbare opties die zo uit een hoger segment zouden kunnen komen. Eén van zijn sterkste punten is het onderstel. De Tiguan heeft dynamische rij-eigenschappen, helt nauwelijks over in de bochten en stuurt direct. Daardoor rijdt de Tiguan net zo goed als een dynamische middenklasser. De nieuwe 2.0 liter TDI-motor is veel stiller dan de oude exemplaren met pompverstuivertechniek en met een gemiddeld testverbruik van 7,9 l/100 km valt daar weinig op aan te merken. De DSG-bak schakelt lekker snel en soepel en is daardoor een mooie combinatie met de dieselmotor. Dat alles heeft wel zijn prijs. Want ondanks dat de Tiguan wat prijsstelling betreft precies bij zijn concurrenten past maken de opties (die veelal rijkelijk worden aangekruist) de auto prijzig. Maar alles heeft zijn prijs toch? Kortom, Volkswagen heeft even op zich laten wachten maar zet nu ook een geweldige compacte SUV neer. Daar kan de concurrentie nog iets van leren. Last best?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer