In het kort
Geloof het of niet: de Volkswagen Tiguan is populairder dan de Golf. Deze nieuwe generatie brengt verbeterde boordtechnologie, evenveel ruimte als altijd en lichte hybride- en plug-in motoren met zich mee.
Geloof het of niet: de Volkswagen Tiguan is populairder dan de Golf. Deze nieuwe generatie brengt verbeterde boordtechnologie, evenveel ruimte als altijd en lichte hybride- en plug-in motoren met zich mee.
Tegenwoordig is de populairste Volkswagen niet langer de Golf. Het is de Tiguan! Hij is immers overal. Na 8 jaar trouwe dienst is de derde generatie van de Tiguan hier met de ambitie om nog populairder te worden dan voorheen.
Zoals we allemaal weten zijn de designteams bij Volkswagen, het merk of de groep, niet bepaald revolutionair. Waarom zou je immers een winnend team veranderen? Maar voor één keer krijgt de Tiguan een serieuze make-over en leent hij zijn styling van de elektrische ID-modellen. Dit alles heeft uiteraard gevolgen voor zijn doorbraak in de lucht: de pasgeborene is veel aerodynamischer (Cx 0,28 in plaats van 0,33).
Het resultaat is een afgeronde SUV die vanuit bepaalde hoeken op een Touareg lijkt. De enige strakke lijnen die we kunnen ontdekken bevinden zich boven de wielkasten, om de 30 mm hogere SUV wat meer bagageruimte te geven. Dat brengt ons bij de achterpartij en zijn lichtstrip. Het is tegenwoordig gemeengoed, maar de verlichting van de Volkswagen verandert afhankelijk van het doel - welkom of wegverlichting.
De buitenkant is veranderd, maar het interieur ook! Volkswagen is een beetje Tesla geworden door een enorm 15-inch scherm (standaard 12,9 inch) midden op het dashboard te plaatsen. Het goede nieuws is dat Wolfsburg leert van zijn fouten: het nieuwe infotainmentsysteem is veel logischer en ergonomischer, de touch strip onder het scherm is nu verlicht en het stuurwiel heeft niet van die vervelende touch/haptische knoppen! Zo zie je maar.
Door de versnellingspook van de middenconsole naar de stuurkolom te verplaatsen, heeft VW heel wat ruimte vrijgemaakt. Het resultaat is een grote, praktische console met een reeks opbergvakken en twee inductieladers. Er is ook een configureerbare draaiknop die meerdere functies kan bedienen, van volume tot rijmodi. Voor de rest blijft de ruimte zowel voorin als achterin royaal en is de bagageruimte met 37 liter gegroeid tot 652 liter. De oplaadbare hybride en zijn accu verminderen deze ruimte en bieden 490 liter.
Jep, de Tiguan is terug als plug-inhybride, deze keer met twee vermogensniveaus (204 of 272 pk). Het hybridepakket is dus geëvolueerd en combineert nu een 1,5-liter benzinemotor met een 115 pk sterke elektromotor die is ondergebracht in de 6-traps DSG-versnellingsbak. De batterij is ook uitgebreid tot 19,7 kWh, waardoor het elektrische bereik is toegenomen tot "meer dan 100 km". We wachten evenwel nog op officiële goedkeuring...
Aangezien deze nieuwe Tiguan gebaseerd is op een evolutie van het modulaire MQB-platform van zijn voorganger, vinden we een bekende reeks klassieke motoren terug. Dit zijn onder andere de 2,0-liter benzine- en dieselmotoren. De eerste levert tussen 204 en 265 pk, terwijl de tweede tussen 150 en 193 pk levert. Naast de instapdiesel zet vierwielaandrijving de toon. Nog een nieuwigheid voor de Tiguan: de 1,5-liter benzinemotor schakelt over op 48-volt lichthybridisatie. Het vermogen varieert van 130 tot 150 pk, terwijl het officiële brandstofverbruik is vastgesteld op 6,1 en 6,2 liter/100 km.
In afwachting van de homologatie van de rest van het gamma, hebben we momenteel alleen recht op de 1.5 eTSI en 2.0 TDI. Hoewel de grote diesel goed bij de Tiguan past, kampt hij met dezelfde tekortkomingen als voorheen, namelijk een ietwat ruw geluid en een DSG-versnellingsbak die in de eerste versnellingen slipt.
De 1,5-liter benzine met lichte hybridetechnologie is een juweeltje. Hij is stil en werkt in zijn eigen hoekje, zonder ooit het passagierscompartiment te storen. Inhaalmanoeuvres zijn eenvoudig en er zijn geen gaten in de koppelkromme (dankzij de 48-volt hybride!). Bovendien lijkt het brandstofverbruik redelijk binnen de perken te blijven, gezien de omvang van de auto. Onze test eindigde met een gemiddelde van 6,8 liter/100 km, maar dat had makkelijk beter gekund.
Aangezien het chassis een evolutie is van dat van zijn voorganger, kunnen we niet zeggen dat de nieuwe Tiguan uitblinkt op de weg. Hij doet alles goed, maar zijn weggevoel is een beetje droog naar onze smaak. Er zijn comfortabelere auto's in dit segment. Bovendien was ons testmodel uitgerust met de nieuwe pilootgestuurde ophanging met tweeklepsdempers. Deze technologie is geleend van de ID.7, maar de Tiguan biedt niet hetzelfde comfortabele rijgedrag.
Laten we eerlijk zijn: de populariteit van de Tiguan is eerder te danken aan zijn imago dan aan zijn prijs. Deze derde generatie zet die trend voort. Het instapmodel (130 pk) begint bij 37.100 euro. Gezien de standaard automatische versnellingsbak en lichte hybridisering is dat een prima prijs. Voor de andere motoren moet je een stapje hogerop. De diesel begint bij €46.860 en de 150pk versie van de 1.5 eTSI begint bij €44.250.
De nieuwe Volkswagen Tiguan komt terug als een goed doordachte Volkswagen. Zijn interieur maakt korte metten met de kleine tekortkomingen van andere recente VW's, zijn motoren zijn up-to-date en hij biedt nog steeds evenveel ruimte als altijd. Er is geen twijfel mogelijk: de Tiguan blijft de best verkopende VW ter wereld! Of die kans is toch groot.
Technische gegevens Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI 150 (2024)