Er lijkt wel een nieuwe wind te waaien in Wolfsburg. Hielden de Duitsers zich tot voor kort strikt aan het principe dat alleen de Volkswagen Golf recht had op een sportievere R-variant – een occasioneel zijsprongetje richting Passat R en Touareg R50 niet te na gelaten – dan volgen ze nu de filosofie van de premiummerken. Die lanceren immers M-varianten, AMG-derivaten en RS-versies van zowat al hun modellen, en dat brengt het nodige geld in het laatje.
Dat hebben ze bij Volkswagen ook opgemerkt. Vorig jaar kregen we daardoor bijvoorbeeld al de verrassend prettige T-Roc R, en nu maken er nog meer R-varianten hun opwachting: de Arteon en deze Tiguan kregen bij hun tussentijdse facelift niet alleen een langverwachte plug-inhybride maar ook een R-versie. De Touareg combineert twee in een: de Touareg R komt standaard met stekker. Volkswagens grootste kunnen we binnenkort trouwens testrijden.
Nieuw sportjasje
Voorlopig houden we het dus op die andere SUV van Volkswagen, en een van de populairste jongens in de line-up: de Tiguan. Die kreeg vorige zomer een facelift: vooraan zien we nieuwe lichtblokken, een ander radiatorrooster en het nieuwe Volkswagen-logo, achteraan spelt de Tiguan zijn naam voluit op de kofferklep, al wordt die naam op deze R-versie vervangen door de letter ‘R’. De sportieve versie krijgt uiteraard scherper getekende bumpers, zilvergrijze spiegelkappen en specifieke 20-duimsvelgen. Op het koetswerk duiken nog zwarte accenten op, onder meer rond de wielkasten en in de achterbumper. Daar kun je optioneel kiezen voor een uitlaatsysteem van specialist Akrapovic.
Binnenin neemt de Tiguan ook als R elementen van de nieuwe Golf over: onder meer het stuur met nieuwe bedieningsknoppen, en schuifstrookjes voor de klimaatregeling. De R-versie doet er nog eens specifieke sportzetels en een sportievere aankleding bovenop. Kijken we nog even naar de chassisaanpassingen, dan noteren we stevigere remmen met blauwe remklauwen, een 10 millimeter lagere adaptieve sportophanging en een nieuwe variant van het 4Motion-vierwielaandrijvingssysteem, dat het koppel variabel verdeelt tussen de voor- en achterwielen, en dan nog eens tussen het linker- en rechterachterwiel.
Genadeloos efficiënt
Het jammere van alweer een nieuwe R-versie met 300 pk of meer is dat je al kunt voorspellen wat die sportieve behandeling in de praktijk oplevert. Onder de motorkap huist namelijk ook hier een variant van de 2.0-viercilinder turbobenzine uit een hele rist sportieve Volkswagen-producten. We sommen er maar enkele op: de VW Golf GTI, T-Roc R en Golf R; Audi S3; Cupra Leon, Formentor en Ateca. In deze Tiguan R produceert het blok met interne codenaam EA888 320 pk en 420 Nm, en kanaliseert het dat vermogen via een DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling.
Het resultaat is dus genadeloos efficiënt: de Tiguan R sprint naar 100 km/u in 4,9 seconden en heeft er geen moeite mee om op elk moment een krachtsontplooiing neer te zetten als je hem in de rijmodus ‘R’ zet. Jammer genoeg voelt het dan binnenin nooit echt aan alsof je uithaalt met 320 pk, waardoor Volkswagen de soundtrack kunstmatig moest versterken met behulp van de audiospeakers. En dat werkt storend.
Het relatief hoge gewicht van 1,75 ton heeft de Tiguan R met zijn aangepaste ophanging wel goed onder controle: de koets gaat in de bochten weinig doorhangen, terwijl je niet teveel inboet aan rijcomfort – tenzij je voor de overmaatse 21-duimsvelgen kiest. De echte scherpte van een Golf R of het enthousiaste van de T-Roc R is in deze Tiguan R wel minder aanwezig, maar dat compenseert hij door dagelijkse bruikbaarheid – in de Comfort-rijmodus – en veel praktisch bruikbare ruimte.
Conclusie
Volkswagen vraagt 61.160 euro voor deze Tiguan R. Een flinke prijs, zeker als je weet dat stalgenoot Cupra een kleine 14.000 euro minder vraagt voor zijn Ateca. Die is weliswaar nipt kleiner en stelt het met 20 pk minder. Een breakvariant heeft de nieuwe Golf R nog niet, al zou die ook een paar duizend euro minder duur zijn en minstens even praktisch.
Dat neemt niet weg dat de Tiguan Volkswagens meest succesvolle SUV blijft, en dat deze Tiguan R dus ook ongetwijfeld zijn publiek zal vinden. Dat publiek hoeft er geen razend scherpe Golf R op hoge poten van te verwachten – het blijft immers een stevige SUV – maar wel een sportieve Tiguan die zowel comfortabel als snel en efficiënt kan zijn.