De nieuweling sluit qua design nauw aan bij zijn voorganger. In profiel valt vooral de fraaie C-stijl en de bredere flanken achteraan op. Hoewel hij compacter oogt dan de oude Touareg, werd hij zo’n 4 cm langer maar hij is bijna 2 cm lager. Binnenin werd voornamelijk rekening gehouden met functionaliteit. Omdat de wielbasis langer werd, is er achterin bijvoorbeeld 41 mm extra beenruimte. De achterbank kan 160 mm naar voor of achter schuiven en de hoek van de rugleuning kan worden ingesteld. Met een druk op de knop, klapt de achterbank neer en krijg je een nuttig laadvolume van 1.642 liter.
Touch screen
Al vanaf de basisversie is er een radio-CD met centraal opgesteld aanraakscherm. De conventionele handrem werd geruild voor een elektrisch exemplaar en de V6-versies krijgen zonder meerprijs een stopstart systeem. Optioneel is er ook een area view waarbij camera’s de omgeving rond de wagen in beeld brengen.
Nog zo’n leuke extra is Dynamic Light Assist in combinatie met de xenonlampen. Een camera ‘ziet’ als het ware de andere weggebruikers en past de lichtbundel automatisch aan om niemand te verblinden. Zo krijg je als bestuurder steevast de maximale lichtopbrengst.
Vierwielaandrijving
De gewone Touareg krijgt een permanente vierwielaandrijving volgens het 4Motion principe. De vier wielen worden dan aangestuurd via een Torssen differentieel met zelfsper, waardoor de Touareg een helling tot 31° beklimt of een aanhanger van 3,5 ton sleurt. Omdat ook de besturing nauwkeuriger werd, voelt de SUV ook compacter aan dan hij is.
Wie zijn Touareg als offroader wil gebruiken, kiest beter voor het Terrain tech pakket. Deze kit is leverbaar op de V6 TDI en omvat een centraal differentieel en een differentieel voor de achteras. Via een draaischakelaar kies je het juiste rijprogramma. Zo worden de differentiëlen waar nodig geblokkeerd. Ook de tractiecontrole, ESP en de hoogte van de wagen worden automatisch op de gebruiksomstandigheden aangepast. Terrain Tech omvat zelfs een kleinere ‘veldversnelling’ waarmee hellingen tot 45° te overwinnen vallen.
Eerste hybride
Door het gewicht te drukken en de stroomlijn te verbeteren, kan men ook het verbruik binnen de perken houden. Vergeleken met het uittredende model verbruiken de verschillende motorisaties gemiddeld een kwart minder. De properste Touareg is de hybride versie. Die bestaat uit een combinatie van een V6 TSI benzinemotor met rechtstreekse inspuiting en kompressor - goed voor 333 pk - en een elektromotor van 46 pk. Deze zit tussen de verbrandingsmotor en de automatische achttrapstransmissie. Die automaat is overigens standaard op elke Touareg.
Als je wegrijdt, werkt de hybride Touareg elektrisch, op voorwaarde dat je erg zachtjes aanzet. Dit is vooral op een parking of in files het geval. Je kan maximaal 50 km/u rijden op batterijkracht. Als je iets te gul op het gas gaat, springt de benzinemotor bij. Bij een stadsrit, maten wij een verbruik van 9,7 l/100 km. Naast de hybride Touareg voorziet VW ook in nog twee diesels, een V6 en een V8. De basisdiesel levert 240 pk terwijl de V8 goed is voor 340 paarden en een betoverend koppel van 800 Nm. De V10-diesel die we in de vorige Touareg zagen, zou niet worden vervangen.
Doen?
Een hybride Touareg is een knap staaltje techniek, maar hij kost meer en is in principe niet of nauwelijks zuiniger dan de 3.0 V6 diesel, die op onze markt het gros van de verkoop zal uitmaken. Op dit ogenblik heeft de Belgische invoerder nog geen exacte prijzen. De basisversie zal echter iets duurder uitvallen omdat er geen manuele versie meer is. De Touareg staat al vanaf juni in de showroom.
Bent u op zoek naar een tweedehands VW ? Zie onze VW occasies.