Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Touareg – Tweede levensfase

Na vijf jaar brak voor de Volkswagen Touareg een tweede levensfase aan. Het model onderging een facelift waarbij zowel technisch als optisch in zijn totaliteit maar liefst 2.300 punten werden aangepast. Geen half werk dus.

En dat is te merken, want de Touareg kan zich meten met de concurrenten uit de stal van Audi, BMW en Mercedes. Een Volkswagen die zich op hoog niveau bevindt. Met de Touareg brak voor Volkswagen een nieuw tijdperk aan. Toen de SUV in 2002 op de markt kwam, leverde Volkswagen de auto al direct met een machtige V10 TDI-motor. Deze beul van een diesel zorgde ervoor dat de Touareg een hoge status verwierf. Zeer succesvolle verkoopcijfers waren dan ook het gevolg. Wie regelmatig onderweg is kan dan ook beamen dat de Touareg een veelgeziene SUV is. Maar om dat succes voort te zetten en de vernieuwde concurrentie aan te kunnen, moest Volkswagen het concept verbeteren. En dat is gebeurd. Het succes bleek na een uitgebreide testrit.

Krachtige uitstraling

Aan de buitenzijde is het niet moeilijk om de nieuwe Touareg van zijn voorganger te onderscheiden. De koplampunits en de grille doen onmiskenbaar refereren aan onder meer de Eos, Touran en Passat. Aan de achterzijde is de bumper gewijzigd en monteert Volkswagen voortaan nieuwe - donkergetinte - lichtunits. Het geheel geeft de Touareg een stoer en sportief aanzien. Duidelijk meer dan zijn voorganger. Voornamelijk de grote grille past prachtig bij het stoere imago van deze SUV. En ook de optionele 20 inch lichtmetalen wielen en de subtiele spoiler op de achterzijde maken deze SUV tot één van het sportieve soort. Echter wel zonder overdrijvingen.

Fantastisch interieur

De inzittenden van Volkswagen's SUV kunnen genieten van een overdaad aan luxe en comfort. Wie instapt wordt verwelkomd door een interieur dat bekleed is met de meest mooie en luxe materialen. Een mix van chroom, leer, hout en aluminium bepalen de exclusieve sfeer. Dat gaat gepaard met moderne elektronische systemen als een fantastisch klinkend audiosysteem, een zeer uitgebreide boordcomputer met een groot en overzichtelijk scherm en elektrische verstelling van spiegels, stoelen en stuurwiel. De gebruikte materialen zijn van een zeer hoog niveau en de afwerking is fantastisch. Het interieur van de Touareg heeft een uitstraling dat zich absoluut kan meten met dat van een Audi Q7, BMW X5 en Mercedes ML. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar wat ons betreft overtreft Volkswagen zijn concurrenten op sommige punten zelfs.

Ruimte

SUV's en ruimte gaan hand in hand. En dat geldt zeer zeker voor de Touareg. De inzittenden profiteren vóór- en achterin van veel hoofd- en beenruimte. Zelfs met drie passagiers op de achterbank is er geen reden tot klagen. De achterklep opent (optioneel) met een druk op de knop en biedt plaats aan 555 liter bagage. Dat moet ruim voldoende zijn voor de vakantiebagage van een heel gezin. Mocht dat niet genoeg zijn, dan kunnen de verschuifbare dakrails dienen om een dakkoffer te monteren. En met een druk op de knop komt de uitschuifbare trekhaak tevoorschijn en mag de Touareg een aanhanger van maar liefst 3.500 kg trekken.

Luchtgeveerd onderstel

Rijden met de Touareg betekent in alle gevallen genieten van comfort, luxe en sportiviteit. Vooral dankzij het luchtgeveerde onderstel is de Touareg veelzijdig. Met de standen Sport, Comfort en Auto kan worden gekozen voor een sportieve, relatief comfortabele en automatische stand om de vering af te stellen. Het verschil tussen de verschillende standen is echter niet zo duidelijk merkbaar als bij menig concurrent. Bovendien is de auto in alle gevallen relatief strak geveerd. Dat komt de rij-eigenschappen absoluut ten goede. Ondanks zijn gewicht van 2.307 kg en zijn afmetingen van 4.75 m lengte 1.93 m breedte en 1.73 m hoogte heb je eigenlijk nooit het gevoel met een auto van dit formaat op pad te zijn. De Touareg voelt overzichtelijk aan en helt in beperkte mate over in de bochten. De besturing is daarbij direct, maar wel licht. De auto is daarmee een SUV die geschikt is om in alle comfort lange afstanden te overbruggen, maar kan ook de sportievere bestuurder tegemoet komen.

Heerlijke V8

Achter de mat-chromen grille van onze test-Touareg ligt de V8-motor met FSI directe brandstofinspuiting. De achtercilinder benzinemotor meet een inhoud van 4.2 liter en brengt een vermogen van 330 pk en een koppel van 440 Nm over op de wielen. Daarmee weet de Touareg prestaties (0-100 km in 7,5 sec) neer te zetten die menig hot-hatch in de binnenspiegel doet verdwijnen. Bovendien weet de V8 dit in gepaste stilte, maar met voldoende emotie te bewerkstelligen. Zelfs wanneer op hoge snelheid over de vierbaansweg wordt gereden weet de V8 nog vol wilskracht te versnellen. Wordt de automaat nog eens in de Sport-stand gezet dan reageert de motor nog alerter op het gas. De Touareg wordt hierdoor lekker pittig en het geluid van de motor en het uitlaatsysteem vragen continue om meer. Wie regelmatig gebruik maakt van het potentieel moet echter wel rekenen op een gemiddeld verbruik van 1 op 5. En dat is zelfs voor een auto als deze vrij stevig te noemen.

Terreineigenschappen

Wie denkt dat het relatief sportieve rijgedrag een negatieve weerslag heeft op zijn terreincapaciteiten heeft het mis. Dankzij het in hoogte verstelbare onderstel en daarmee de hoge bodemvrijheid kan de Touareg zich ook in het terrein van zijn beste kant laten zien. Bij het verlaten van de verharde weg vertoont de Touareg weinig moeite. De achtcilinder sleurt de SUV moeiteloos door het mulle zand en menig steile helling vormt geen enkel probleem. De auto leent zich uitstekend om op een mooie zaterdagmiddag even de grenzen van mens en machine op te zoeken. Mocht het onverhoopt toch te gek worden dan kan altijd nog de lage gearing worden ingeschakeld om de Touareg te bevrijden. Slechts weinig SUV's weten nog dergelijke terreincapaciteiten te bieden en dat verdient absoluut een compliment.

Conclusie

De Volkswagen Touareg behoort tot de groep SUV's die als eerste in Europa op de markt kwamen. Samen met de X5 en ML heeft de Touareg vooral in het begin fantastische verkoopresultaten weten neer te zetten. En ondanks dat de basis van het model al uit 2002 stamt is de Touareg nog steeds één van de beste SUV's die er te koop is. Vooral het nieuwe uiterlijk past perfect bij de auto. Het interieur is behalve ruim en luxueus ook zeer goed afgewerkt en alleen de beste materialen zijn gebruikt. Daardoor heeft de Touareg een interieur waar menig concurrent jaloers op zal zijn. De rij-eigenschappen zijn eveneens van een hoog niveau. Volkswagen heeft de Touareg relatief stevig afgeveerd, maar deze biedt ruim voldoende comfort voor een lange rit en tevens ruimte voor een sportief bochtig traject. De achtcilinder FSI-motor zorgt voor fantastische prestaties en weet in alle gevallen te zorgen voor een geweldige acceleratie en trekkracht. Zelfs in het terrein weet deze motor de Touareg van ruim voldoende kracht te voorzien om zich uit moeilijk situaties te redden. Als dat al voorkomt tenminste, want dankzij de hoge bodemvrijheid de goede aan- en afloophoeken en de prachtige 4WD-techniek is het de Touareg niet snel te veel. Met deze auto is Volkswagen absoluut op het niveau van Audi, BMW en Mercedes. Een geweldige prestatie.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer