De tweede generatie Volkswagen Touareg is met net geen 4,8 meter lengte 4,1 cm langer geworden, maar hij is vooral 1,7 cm lager geworden. Het lijkt weinig, maar hierdoor gooit hij wel de quasi monsterlijke proporties van zijn voorganger van zich af, zonder dat je aan de binnenkant het gevoel krijgt in een kleinere auto plaats te nemen. En er is nog wel meer om in je nopjes te zijn met de nieuwe Touareg.
Bijna-Audi
De vorm is klassiek Volkswagen, rechttoe rechtaan zonder franjes. Maar aan de binnenkant stap je in een uitstekend afgewerkt interieur. Klasse die net niet aan Audi kan tippen, maar dat is vast een bewuste strategie in de VW-groep. Met de hoog geplaatste versnellingspook en het kleine stuur, nodigt de Touareg meteen uit tot rijden.
Met de verbeterde 3.0 V6 TDI is hij uitstekend geschikt voor lange afstanden, maar ook als werkpaard. De zescilinder klinkt niet alleen boterzacht, met 240 pk en 550 Nm koppel beschikt hij over meer dan voldoende vermogen om de 2,2 ton wegende Touareg vlot vooruit te doen bewegen. Volgens VW staat hij in 7,8 seconden aan 100 km/u.
Sprinten is echter niet zijn roeping. Hij moet het meer hebben van de hernemingen, waarbij de achttrapsautomaat vlot een verzetje zakt wanneer je het gaspedaal vloert. Volkswagen geeft zelf een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km (CO2: 195 gr/km) op, en dankzij verschillende BlueMotion maatregelen (start/stop en remenergierecuperatie) moet je in dagelijks verkeer niet eens echt je best doen om het verbruik onder 9 liter te krijgen.
Clevere trekhaak
Als lastdier is de Touareg best getalenteerd. Zo kan hij tot 3,5 ton slepen. Volkswagen heeft op zijn optielijsten zelfs een clevere, uitklapbare trekhaak staan, die je met een druk op een knop in de koffer laat uitklappen. Een beweging later is hij vergrendeld. Bijzonder praktisch.
Ook wie geen aanhangwagen nodig heeft, vindt in de Touareg heel wat koffer. Meer dan voorheen zelfs. Met een maximum van 660 liter is het beschikbare volume met 25 liter toegenomen. Met de achterbank plat, groeit dat zelfs aan tot 1.642 liter.
Off road
Op asfalt toont de Touareg zich gedegen, zonder echt uit te blinken. Je kan een gewicht van 2,2 ton wel camoufleren, maar helemaal verbergen kan je niet. Wel voel je al heel vroeg aan in het stuur en aan de rolbewegingen van het koetswerk, wanneer het genoeg geweest is.
Hoewel hij standaard over vierwielaandrijving beschikt, is het zware terreinwerk in de Touareg voortaan voorbehouden aan de versies met het 4Xmotion-pakket. Geen slechte keuze, zeker in een land waar slechts een minderheid van de offroaders offroad gaat.
Prijs
De 3.0 TDI is de goedkoopste Touareg, aan 55.330 euro. Niet goedkoop dus, en hoewel de standaarduitrusting behoorlijk is naar VW-normen, moet je niet lang zoeken naar een concurrent die beter doet. De Hyundai ix55 (49.999 euro) om er maar één te noemen.