Hij ziet er vrij bescheiden uit, de Volkswagen Touareg. Altijd geweest, van bij het eerste model, nu zo’n half miljoen exemplaren geleden. Zijn nieuwe neus, voor de tweede generatie geleend van de Scirocco, maakt ‘m nog een stuk eleganter. En met het bescheiden ‘Hybrid’-logo ga je voor deze 4x4 zelfs nog brede sympathie krijgen. Het ideale schaamlapje voor wie niet graag met z’n succes te koop loopt. Want deze auto blaast je in alle bescheidenheid gewoonweg van je sokken.
Piekfijne afwerking
Eens achter het stuur van deze Touareg Hybrid, prutsend met de twaalfvoudige elektrische verstelmogelijkheden van de voorstoelen, voel je instinctief dat het ‘volkse’ in deze ‘Volkswagen’ een grapje is. Het interieur ademt pure luxe uit. Piekfijn afgewerkt met de mooiste materialen. Het prijskaartje, beginnend van een kleine 78.820 euro zegt genoeg.
2 km elektrisch
Een druk op de startknop produceert niets hoorbaars, want deze parallel hybride kan de eerste 2 km puur op elektriciteit rijden, tot zo’n 50 km per uur snel. Ideaal om stilletjes weg te sluipen. Maar het kan ook met de nodige dramatiek, want deze 2.240 kg wegende mastodont heeft genoeg aan 6,5 seconden genoeg om de 100 km per uur te halen.
Wat ligt er dan onder de motorkap? Een ‘bescheiden’ 3.0 liter V6 TSI, een direct ingespoten en drukgeladen benzinemotor van 335 pk die ook nog eens de hulp krijgt van 46 extra paarden (34,3 kW) van de elektromotor. Die zit tussen de V6-motor en de achttrapsautomaat gemonteerd. Samen goed voor 380 pk en een fantastisch motorkoppel van 580 Nm. Logisch dat VW met dit alternatief de V8-benzinemotoren uit het gamma heeft gehaald.
Deze hybride is bovendien gemiddeld 17 procent zuiniger, zelfs 25 procent in de stad. Op papier is de 8,2 liter per 100 km en de bijhorende CO2-uitstoot van 193 g helemaal niet slecht voor zo’n zwaargewicht. Maar in de praktijk bleek 11 tot 11,5 liter meer realistisch. Laat ons eerlijk zijn, met zoveel power onder je rechtervoet is het moeilijk om aan de verleiding te weerstaan.
Werkpaard
Dat Volkswagen deze hybride Touareg als een snelle reiswagen ziet en niet als werkpaard, is duidelijk. Enkel de V6 TDI-versie is als ‘volbloed’ terreinwagen te krijgen met de 4XMOTION-aandrijving die ook een lage veldversnelling voorziet en blokkeerbare midden- en achterdifferentiëlen. Alle andere versies, inclusief deze hybride, hebben de ‘gewone’ 4MOTION permanente vierwielaandrijving waarbij met een druk op de knop alle elektronische rijhulpsystemen, inclusief Hill Descent Assist, aangepast worden aan off road-omstandigheden. Opmerkelijk is in elk geval dat deze hybride wél voluit als trekker kan gebruikt worden, tot 3.500 kg. Dat trekken is bij veel andere hybrides een heikel punt.
Het zal je niet verbazen dat deze Touareg zich laat rijden als een sneltrein. Het gevoel in een zware truck te kruipen verdwijnt als sneeuw voor de zon bij de eerste dot gas, als je voelt hoe flitsend hij reageert. Door z’n relatief lage opbouw als SUV (nog 17 mm lager dan de vorige en een van de laagste in z’n segment) ligt hij ook in de bochten als een blok op de weg. De regelbare luchtvering gomt elke oneffenheid in het soms gehavende asfalt discreet weg.
Volkswagen probeert al langer een graantje mee te pikken in het luxesegment. Deze Touareg kan zonder blozen naast de Porsche Cayenne Hybrid staan, al is dat geen verrassing. Ze zijn nu eenmaal quasi tweelingbroers. Het Porsche-logo en de bijhorende status kost je een kleine 2.000 euro extra. En dat zal voor velen een evidente keuze zijn. Maar deze Touareg is het gedroomde alternatief, voor wie het liever ‘low profile’ houdt.
Klik hier voor alle nieuws over het merk VW
Klik hier en zoek uw occasie VW Touareg Hybrid tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van VW Touareg Hybrid, en een selectie van tweedehandse