BMW X5, Volvo XC90, Mercedes GLE en Audi Q7. Dat zijn de namen van de concurrenten van de nieuwe Touareg die de VW-verantwoordelijken tijdens de voorstelling expliciet noemden. Met hun nieuwe SUV heeft VW zeker de ambitie om door te stoten tussen de premiummerken, en dat is ook te zien aan de basisprijs: 66.000 euro. Dat zijn al luxeprijzen. Maar natuurlijk wil de nieuwe Touareg meer zijn dan alleen maar een dure vogel. Hij beschikt over tal van argumenten.
Groter
Eentje gaat over centimeters. De VW Touareg is langer en breder geworden, 4,98 meter bij 1,98 meter. Daarmee zit hij in afmetingen recht in het vaarwater van voornoemde concurrenten. Maar tegelijk is hij ook lager, wat hem op slag een minder massief silhouet oplevert dan de anderen. Zijn gezicht is assertiever, indrukwekkend om in je spiegels te zien opdoemen. VW is er in geslaagd een uiterlijk te creëren dat een premium-klant zou kunnen overtuigen. En er is meer dan het uiterlijk alleen.
Groot scherm
Premium-klanten zijn ook dol op technologische snufjes, en ook hier scoort de nieuwe Touareg. Hij heeft masserende stoelen, 30 kleuren sfeerverlichting, in de lichtblokken zitten 128 led-lichten die heel selectief de lichtbundel kunnen sturen. Er is nachtzicht, tal van rijhulpen waarbij dezelfde intelligente cruise-control van de Arteon… De lijst is nog lang. En de VW Touareg mag ook uitpakken met een echte innovatie: een centraal geplaatst aanraakscherm van liefst 15-duim groot. Dit is één van de grootste schermen op de markt. Je kan er het nieuwe geconnecteerde multimediasysteem bedienen en de erg realistische 3D-weergave van Google Earth in de navigatie oproepen.
Alles in V
Ook het motorenaanbod is in eerste instantie erg premium. In het begin stelt VW hem zelfs uitsluitend voor met de 3.0 V6 TDI met 286 pk. Diens enige tekortkoming is wat lawaai dat onder belasting in het interieur doorklinkt. Een minder krachtige versie van de V6 met 231 pk volgt weldra, in het najaar staat een 3.0 V6 TFSI turbobenzine in de planning. En nog later volgt er een 4.0 V8 TDI met 420 pk. Een plug
Alle VW Touaregs krijgen een achttraps automaat en 4Motion vierwielaandrijving. Daar kan in optie nog een Offroad Pack bij komen, met specifieke rij-instellingen, meer beschermingen onder de auto en een brandstoftank van 90 liter in plaats van 75 liter.
Interessante optie
Op de weg blijkt de nieuwe VW Touareg net zo comfortabel en krachtig als een premium-concurrent. Daarnaast is hij zuinig. Op een stuk snelweg verbruikt hij nauwelijks meer dan 6 l/100 km. Voor een auto van deze omvang is dat meer dan respectabel. Jammer wel dat de V6 TDI en de achttrapsautomaat niet helemaal op elkaar ingesteld zijn met enkele trage reacties bij dynamische rijstijl, bij een inhaalmanoeuvre bijvoorbeeld. Langs de andere kant is de Touareg niet echt sportief van inborst. Hij wil vooral zacht zijn en makkelijk te benutten, zelfs in de stad. Dankzij zijn pneumatische ophanging en vierwielsturing slaagt hij daar perfect in. Beide opties kosten in totaal 2.835 euro, maar we raden ze toch van harte aan. Het is vooral hieraan dat de nieuwe VW Touareg zijn verfijnde rijkwaliteiten dankt.
Volkswagen herhaalt dus zijn stunt van de Arteon met de Touareg, door de premiumspelers te verrassen met nieuwe technologie. De Touareg is een SUV, en dus in de mode. Dit zou wel eens goed kunnen werken.
VW Touareg V6 TDI 4Motion |
---|
Motor: V6 turbodiesel, 2.967 cc |
286 pk bij 4.000 opm |
600 Nm bij 2.250 – 3.250 opm |
0-100 km/u: 6,1 sec |
Top: 238 km/u |
Verbruik: 6,9 l/100 km |
Testverbruik: 6,2 l/100 km |
CO2: 182 g/km |
Prijs: 66.000 euro |