Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Touran – Op maat van het volk

Geen vijf jaar na de introductie van de Touran 2 maakt VW een nieuwe versie van zijn compacte MPV wereldkundig. Kwestie van de concurrentie ook met de derde generatie voor te blijven.

Anno 2015 bedraagt de modelcyclus van een populaire wagen ongeveer zes jaar, waarbij er na drie jaar al een facelift doorgevoerd wordt. De nieuwe Touran is dus eigenlijk een jaartje te vroeg, en dat terwijl de vorige oud noch versleten was.

Volkswagen oordeelt echter dat het de concurrentie liever een stap voor blijft, wat Wolfsburg gemotiveerd heeft om de compacte MPV op het veelzijdige MQB-platform te stoelen. Een opfrisbeurt is Touran nummer drie dus allerminst, eerder een poging om de concurrentie - die tegenwoordig ook uit München salueert - schaakmat te zetten.

Vier motoren

Daarvoor is de neofiet dertien centimeter langer geworden (waarvan elf tussen de wielbasis), terwijl de ingenieurs vijf facetten opgewaardeerd hebben: de packaging, de moduleerbaarheid, connectiviteit, actieve en passieve rijhulpsystemen alsook de motoren. Die opereren nu allemaal onder Euro 6-signatuur en zijn gemiddeld 19% efficiënter. Daarmee tikt de 1.6 TDI van 110pk voortaan op 115 gram CO2 af, wat een zegen is voor de Belgische fleetmarkt. Straffer nog: de 150 pk-versie van de 2.0 turbodiesel weet exact dezelfde cijfers voor te leggen, wat overeenkomt met een normverbruik van 4,4 liter per 100 kilometer. Specificeer de DSG-automaat en de uitstoot van de 1.6 TDI daalt zelfs tot 109 gram, terwijl dat voor de 2.0 TDI 124 gram wordt.

Eigen keuze

Welke de betere optie is, hangt af van het beoogde gebruik. Rij je vaak alleen en niet bijzonder sportief, dan volstaat de 1.6. Maar als je de 5+2-configuratie frequent gebruikt - voor passagiers of maximaal 1.980 liter cargo - dan is de versie met 150 pk de comfortabelere optie. Niet alleen omdat er minder geschakeld moet worden (de manuele zesbak laat zich immers vlot bedienen), wel omdat de 2.0 zachter spint en zelden zijn stem moet verheffen. Comfortabel is de Touran ongeacht de motorkeuze, en al helemaal met een zeemzoete turbobenzine in het vooronder. Op dat vlak is er keuze tussen een 1.2 met 110 pk of een 1.4 met 150 paarden, al dan niet in combinatie met de gelauwerde automaat.

Onder de knie

Van de overige verbeteringen springt vooral de moduleerbaarheid in het oog. Volkswagen heeft de 5+2 setup helemaal onder de knie, met een derde zitrij die meer naar het midden gepositioneerd staat en vlak wegklapt. De kofferzitjes zijn verrassend ruim en prima toegankelijk via een unieke kantelsysteem op de achterbank. Verder kunnen zowat alle stoelen plat, waardoor voor elke situatie wel een configuratie te bedenken valt. Eenmaal geïnstalleerd kunnen passagiers het infotainmentsysteem draadloos aansturen via een tablet, terwijl de unit nu ook met Apple en Android

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer