De Volkswagen Up is niet de populairste verschijning op onze wegen, maar toch zal je VW niet te hard horen klagen. Het merk wist al 700.000 stuks van de kleine Up te verkopen sinds hij in 2011 debuteerde. Dat succes dankt hij aan zijn kwaliteitsvolle afwerking en aan zijn rijkwaliteiten. Zijn uiterlijk is dan weer veeleer discreet. Bij de eerste facelift heeft Volkswagen beslist om daar wat aan te doen. Terwijl zijn bestaande kwaliteiten nog versterkt zijn.
Pimp my ride
Zijn hertekende voor- en achterbumpers bezorgen de opgefriste Up al een origineler uiterlijk. Maar voor de finale toets rekent Volkswagen toch vooral op een gamma aan individualiseringsmogelijkheden. Zo kan je voor de Up kiezen uit maar liefst 13 kleuren, zijn er drie keuzes qua dakkleur en kan je nog 10 ‘design’ stickermotieven toevoegen. Daar komen nog talloze velgdesigns bij, in een grootte die tot 17 duim kan gaan. Daarmee zit je in zijn klasse met zowat het grootste aantal keuzemogelijkheden. Idem dito voor de binnenkant, waar je uit 10 verschillende aankledingen voor het meubilair kan kiezen, en daar moet je nog 7 soorten stoelbekleding bij rekenen.
Smartphone in plaats van scherm
De vernieuwde VW Up krijgt ook een multimediasysteem met verschillende verbindingsmogelijkheden. Dat kan je bedienen via een smartphone, die de plaats inneemt van het klassieke multimediascherm. Een keer dat die verbonden is met het multimediasysteem, krijg je op het scherm de gegevens van de boordcomputer te zien, kan je het geluid bedienen voor de 7 luidsprekers van het 300 Watt sterke audiosysteem en is er natuurlijk de satellietnavigatie. Een goed systeem op papier, maar de navigatie bleek tijdens de test verschillende keren in de fout te gaan.
Dit systeem komt bij de vele andere snufjes waarmee je de Up kan uitrusten. Zo zijn er cruise control, noodremhulp, regensensor, de achteruitrijcamera en stoelverwarming. Opties die je in dit segment niet vaak ziet.
Turbo
De grootste nieuwigheid voor ons is de toevoeging in het motorenpallet. De klassieke 999 cc benzinemotoren met 60 pk en 75 pk krijgen steun van een turboversie die 90 pk en 160 Nm laat optekenen. Met deze motor kan het uitstekende onderstel van de Up eindelijk zijn kunnen tonen. Nog niet dat we hier de opvolger van de VW Lupo GTI gezien hebben, maar hij stuurt toch bijzonder prettig. Druk het gaspedaal in en de Up reageert met vinnige hernemingen. Zijn temperament schemert goed door. Hij plakt bovendien goed aan de weg. Hierdoor kan de Up zijn imago van stadswagen van zich afschudden en zich ook buiten de stadspoorten kwiek tonen. Zijn geluidsisolatie blijkt bovendien zeer verzorgd en ook het comfort is op de afspraak, zelfs met 17-duims velgen.
Alleen had de versnellingsbak misschien een zesde verzet mogen tellen. Maar zelfs met vijf versnellingen blijft het verbruik goed binnen de perken. Na deze eerste kennismaking van een honderdtal kilometer, noteerden we een gemiddelde op de boordcomputer van 4,9 l/100 km. Helemaal niet mis, zeker omdat we niet echt op ons verbruik hebben gelet. De prijs is nog niet bekend.
Volkswagen Up 1.0 TSI |
---|
Driecilinder turbobenzine, 999 cc |
90 pk bij 5.000 – 5.500 opm |
160 Nm bij 1.500 – 3.500 opm |
Top: 185 km/u |
0-100 km/u: 9,9 sec |
Verbruik: 4,4 l/100 km |
Testgemiddelde: 4,9 l/100 km |
CO2: 101 gr/km |
Prijs: n.n.b. |