Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: VW e-Up – De Up GTI

Of liever, de VW Up GTE, want het gaat hier om een elektrische auto. Hij lijkt onschuldig, maar de elektrische Up verbergt een kolkend karakter dat ons terugvoert naar de jaren ‚80.

De dieselmotor heeft het bij de kleine stadswagens nu wel grotendeels verkorven. Volkswagen rijdt dan ook met plezier een elektrische versie van de Up voor, als groen alternatief. We hebben u eerder al de Up CNG op aardgas voorgesteld, terwijl er ook een hybride plug-in in de pijplijn zit, maar hier hebben we de 100 procent elektrische Up.

Topversie

Je moet dan wel rekenen op 25.250 euro, terwijl je voor de duurste Up benzine nauwelijks de helft kwijt bent. VW heeft wel de beleefdheid gehad de elektrische Up te overladen met uitrusting en luxe. Alle e-Ups komen als ‚High-up’ naar de showrooms, met een boordplank in carrosseriekleur, gekleurde inzetstukken in de stoelen, automatische airco, cruise control, afneembare Garmin navigatie die dubbelt als boordcomputer, Bluetooth voor de gsm en streamingplatform voor de muziek… Kortom, de e-Up doet er alles aan om je de prijs te doen vergeten. Want die prijs ligt quasi even hoog als die van de grotere Nissan Leaf of Renault Zoé. Slaagt hij daar ook in? Bijna. Toch zolang je stilstaat. Want dan wijzigt het verhaal nog.

Eco-rijden

Wanneer wij een elektrische auto onder handen nemen, is ons enige doel de autonomie zo groot mogelijk te maken door alle trucjes van het eco-rijden toe te passen. Naast het rijden zelf, biedt de VW ook zelf een oplossing in de vorm van een Eco en Eco+ rijstand. Die laatste begrenst het vermogen en wijzigt de airco in een gewone ventilator. We beginnen dus zoals gewoonlijk: eco+ stand, kalm rijden, vooruitblikken en anticiperen,… In de VW e-Up zijn er vier instellingen om energie terug te winnen bij het remmen. Wie het gaspedaal lost, zal eerst niets merken: geen rem en nauwelijks recuperatie. Maar wanneer we de hendel van de versnellingsbak naar links duwen, neemt de motorrem toe, en dus ook de recuperatie. Die kan je van niveau nul naar niveau drie brengen, of omgekeerd: permanent in niveau drie blijven en zoveel mogelijk proberen te remmen door het gas te lossen. Net zoals in de BMW i3 eigenlijk, maar dan minder uitgesproken.

Na enkele dagen bleek dat we over 140 km autonomie konden beschikken. Zelfs 150 km was nog realistisch. Maar dan namen de temperaturen een duik en begon het te regenen. Verwarming en airco moesten dus op, om onder meer de voorruit te ontwasemen. In de gewone eco stand en met een gewone rijstijl kom je op een bereik van goed 100 kilometer uit.

Gaan!

De verrassing kwam echter toen we eens gehaast waren en het gaspedaal helemaal indrukten. En toen, amai! De auto leek om meer te smeken. We hadden nog twee dagen te gaan en er zat nog voor 80 kilometer jus in de batterijen. Time for fun! De elektrische motor geeft 82 pk, wat redelijk is. Maar daarnaast heeft hij ook 210 Nm. Hoewel hij 1.200 kg weegt, vliegt de e-Up door het stadsverkeer. Aan het rode licht gaat hij ervandoor als windhond achter een haas. Hij schiet van een rotonde weg als een pijl uit een boog.

Voor elke gereden kilometer zie je er zo wel twee verdwijnen uit de voorraad op de boordcomputer. Wie er de hele tijd dit tempo op nahoudt, zal blij mogen zijn met 80 km uit een volledige tank. Maar wat een plezier. Waar veel elektrische auto’s heel nerveus zijn bij stadssnelheden, onderscheidt de VW e-Up zich door zijn enthousiaste karakter. VW had er beter aan gedaan hem met een echt sportief onderstel uit te rusten, want nu zijn de limieten al bij al snel bereikt. Maar we zien aan de einder al een interessant nieuw concept opdoemen: de elektrische GTI. We tekenen meteen. Hoewel, aan 25.000 euro… Misschien toch nog even nadenken?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer