De elektrische C30, ontwikkeld door de Belgische takken van Volvo en Siemens, is een langzaam-aan project voor Volvo. Al meer dan twee jaar geleden kon ik één van de eerste prototypes testen, toen nog onder de naam BEV of Battery Electric Vehicle. Vandaag heeft Volvo een versnelling hoger geschakeld, want momenteel ondergaan 250 elektrische C30’s langeduurtests bij geselecteerde bedrijven. In België rijden er 25 rond, in de kleuren van Siemens.
Lange laadtijd
Het technische gedeelte van de elektrische C30 kunnen we intussen reeds als klassiek beschouwen. De elektrische motor is goed voor een output van 111 pk, en hij wordt gevoed door lithium-ion batterijen met een maximale capaciteit van 24 kWu. Ze kunnen worden opgeladen via een gewoon stopcontact. Afhankelijk of dat 10 ampère dan wel 16 is, duurt de laadtijd 8 tot 10 uur. Volvo vond het niet raadzaam om een procedure voor snelladen te ontwikkelen. Op het eerste gezicht een vreemde keuze, want de meeste andere constructeurs investeerden hier wel in. Bovendien is het een pluspunt om makkelijk de autonomie wat uit te breiden, toch nog steeds de achilleshiel van de elektrische auto. In het geval van de C30 kondigt Volvo 150 km aan, terwijl de auto een top heeft van 130 km/u.
Warm en koud
Het was ter gelegenheid van een koudetest in het winterse Lapland dat we waren uitgenodigd om nog eens achter het stuur te kruipen van de elektrische C30. Daar was het overdag -5 graden, en dat vonden de Volvo-ingenieurs wat aan de warme kant. Dus werden de testwagens ’s nachts in enorme diepvriezers geparkeerd waar het nooit warmer werd dan -30 graden. Doel: enerzijds kijken of hij dan ook nog in een kwartslag start, maar ook het unieke verwarmingssysteem testen waarover de C30 beschikt. Anderzijds kon Volvo zo ook het eigen verwarmingssysteem van de auto uitleggen. Verwarming en koeling zijn twee energievreters die de autonomie van een auto flink hinderen. Om daar aan te verhelpen heeft Volvo een klein benzinereservoir geïnstalleerd dat de motor van de airco voedt. En dankzij twee geïntegreerde verwarmingselementen kan de C30 zijn batterijen automatisch voorverwarmen eens de temperatuur onder -19 graden duikt. Dit scheelt volgens Volvo enkele tientallen kilometer in het rijbereik.
Minder dynamisch
Daar waar de gewone C30 nog als best dynamisch te omschrijven valt, wil de elektrische versie vooral zacht zijn in het gebruik. Dat ligt in lijn met het ideale rijgedrag voor een elektrische auto, waarmee je ook zuinig moet rijden om meer kilometers te realiseren. Dit doe je door de efficiëntiemeter, die de toerenteller vervangt, zo veel mogelijk links van de ‘0’ te houden. Dit geeft aan dat je energie wint. Ook tijdens het remmen en zelfs bij het gas lossen, slaat de batterij remenergie op. Dat gebeurt soms brutaal. Er zijn twee standen: normaal en snelweg.
Rest nu nog de vraag wanneer de elektrische C30 rijp raakt voor serieproductie. Volvo laat zich vooralsnog niet opjagen. Zo zal de hybride V60 eerder in productie worden genomen.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Volvo
Klik hier en zoek uw occasie Volvo C30 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Volvo C30, en een selectie van tweedehandse