Volvo doet al enkele jaren flinke beloftes. Soms zijn die met een korrel zout te nemen, maar al even vaak is het bittere ernst. In 2017 beloofden de Zweden bijvoorbeeld dat vanaf 2019 alle modellen een elektromotor zouden hebben, om dan gewoon een arsenaal milde hybrides te lanceren. Maar de bittere ernst volgt in 2030: dan worden de laatste Volvo’s met verbrandingsmotor uitgezwaaid.
Uitsluitend met stekker
Er wacht de Zweden dus een volledig elektrische toekomst, maar die moet vandaag al in gang worden gezet. Tot nu toe telde het Volvo-gamma slechts één elektrisch model: de XC40 Recharge, de elektrische variant van de populaire compacte SUV. Daar komt nu de C40 bij, die uitsluitend als versie met stekker zonder verbrandingsmotoren te krijgen zal zijn.
Je ziet meteen waar deze C40 zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, en je ziet daardoor ook dat Volvo vooral snel een nieuw elektrisch model op de markt wilde brengen zonder daardoor massief te gaan investeren in ontwikkelingskosten. Deze C40 Recharge deelt zijn CMA-platform dus met de XC40 Recharge én bij uitbreiding met de Polestar 2. Andezijds is een coupéversie van een populaire SUV op de markt brengen een slimme zet. Kijk bijvoorbeeld maar naar de BMW X6, de Volkswagen Taigo of de Renault Arkana.
Subtiele verschillen
De C40 Recharge ziet er in grote lijnen dus uit als een coupéversie van de XC40 Recharge, maar houdt er wel enkele subtiele verschillen op na. Het radiatorrooster is eveneens dichtgewerkt, maar de koplampen werden iets fijner uitgevoerd, de daklijn is zo’n 7 centimeter lager en de achterkant kreeg een geheel eigen ontwerp. Daar zien we onder meer specifieke lichtblokken en een subtiele kofferspoiler. In lengte is er met 4,44 meter geen verschil, in breedte en hoogte wel: de C40 Recharge is met 1,87 meter breedte en 1,59 meter hoogte ongeveer iets breder en lager dan de XC40 Recharge.
Ook binnenin zijn er qua afmetingen amper verschillen merkbaar. Wel voelt de ruimte op de achterbank van deze C40 door de sterker aflopende daklijn en dus de kleinere glaspartijen meer benepen aan. In de koffer komt het op de kleine getallen aan: de C40 Recharge biedt 413 liter met de achterbank rechtop en 1.205 liter met de achterbank neer. Dat is respectievelijk 6 liter en 90 liter minder dan de XC40 Recharge. En eerlijk gezegd: voor een coupé valt dat best mee.
Allemaal Android
Op de inzetstukken in het dashboard en de portieren na is het interieur van deze C40 zowat integraal gecopy-pastet van de XC40. Dat is op zich niet slecht: het geheel voelt solide en kwalitatief aan, en de zitpositie is zoals steeds voortreffelijk. Bovendien wil de C40 dierenhuiden vermijden. Geen leder dus, maar gerecycleerd plastic en andere dier- en milieuvriendelijkere alternatieven. Ben je een Android-smartphonegebruiker, dan wordt je telefoon naadloos geïntegreerd in het infotainmentsysteem. Apple-gebruikers blijven nog even op hun honger zitten, al belooft Volvo beterschap.
Toch zijn er ook enkele minpunten. Zo is de plek waar normaal de startknop zit (je start de C40 gewoon door de pook in ‘D’ te zetten) wat knullig afgedekt, en zijn we niet helemaal overtuigd van de ‘alles-via-een-scherm'-bediening omdat de voorziene schermruimte voor de klimaatregeling bijvoorbeeld klein uitvalt. Door de lage daklijn is ook het zicht naar achteren vervelend, temeer omdat er geen ruitenwisser is voor de achterruit.
Gewichtig baasje
Gezien het gedeelde platform hoeft het weinig te verrassen dat deze C40 Recharge de aandrijflijn overneemt van de XC40 Recharge. In de eerste plaats de lithium-ionbatterij van 78 kWh, waarvan je 75 kWh concreet kunt gebruiken, in combinatie met 408 pk verdeeld over twee elektromotoren. Er is ook een ‘Single Motor’-versie met batterij van 69 kWh (67 kWh bruikbaar) en een elektromotor op de voorwielen van 231 pk. Door de gunstigere stroomlijn hoopt de C40 Recharge op een volle lading verder te geraken: tot 444 WLTP-kilometer voor de ‘Twin’, tot 434 kilometer voor de ‘Single’.
Wij reden onze testrit met de Twin met twee elektromotoren. Zoals verwacht zit die niet om acceleratievermogen verlegen: 0-100 km/u duurt amper 4,7 seconden, de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Ook hernemingen zijn dankzij het instantkoppel van 660 Nm kinderspel. Toch mag je van de C40 Recharge geen sportieve rijdynamiek verwachten: het zwaartepunt is dankzij de plaatsing van de batterij weliswaar laag, maar het gewicht is met 2.185 kilogram simpelweg te hoog.
Dat is het pijnpunt van het CMA-platform, dat niet specifiek als een elektrisch platform werd ontwikkeld. Dat maakt dat de extra kilo’s van de elektrische aandrijflijn er eerder aan worden toegevoegd dan dat ze worden gecompenseerd. Het speelt ook de XC40 Recharge en de Polestar 2 parten. Een gemiddeld verbruik van 22,3 kWh/100 km bij een relatief rustige rijstijl is dan ook aan de hoge kant.
Prijzen
De Volvo C40 Recharge bestel je net als een Polestar online, en dat kost je minstens 47.880 euro. Dan vertrek je weliswaar met de ‘Single Motor’. Voor onze ‘Twin Motor’ betaal je minstens 57.195 euro, maar die zit meteen ook een uitvoering hoger. Een warmtepomp, zetel- en stuurverwarming en uitgebreide rijhulp zijn dan bijvoorbeeld meteen in de prijs inbegrepen. De XC40 Recharge is telkens zo’n 1.500 euro minder duur.
Conclusie
Een coupéversie van een populaire SUV uitbrengen is een slimme zet, en dat heeft Volvo goed begrepen. Dat die SUV-coupé alleen zuiver elektrisch te krijgen is, verhoogt zijn winstkansen op de zakelijke markt, waar Volvo sowieso goed scoort. De C40 Recharge boet verder amper aan praktische aspecten in vergeleken met de XC40 Recharge, en pakt logischerwijs uit met dezelfde plus- en minpunten.