Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Er is een nieuwe kleine Volvo en die is meteen ook 100% elektrisch. De nieuwe EX30 overtuigt door zijn design en ecologisch interieur. Vergeeft een hip gezicht echter al zijn zonden?
In het kort
Volvo verandert zijn aanpak en de EX30 is daar het eerste bewijs van. De dagen van grote, praktische, strak vormgegeven stationcars zijn voorbij en hebben plaatsgemaakt voor stijl en elektriciteit. Wat de EX30 mist aan ergonomie en binnenruimte, maakt hij goed met looks en gadgets...
Na Volvo's wederopstanding in de afgelopen tien jaar met de XC90, V60 en XC40, schakelt het iconische Noord-Europese merk nu een versnelling hoger. Met de EX30 wijst Volvo de weg naar een volledig elektrische toekomst, gefinancierd door het Chinese moederbedrijf Geely.
Exterieur
Hoewel we niet echt kunnen twisten over smaak en kleur, moet gezegd worden dat Volvo de afgelopen jaren vaak de stijlvolle keuze was. De EX30 gaat op dezelfde voet verder en siert zijn Geely SEA-platform met vierkante vormen, strakke lijnen en een geraffineerd lichtsignatuur. Zoals gebruikelijk wordt de voorkant gedomineerd door de visuele handtekening die liefkozend de bijnaam 'Thor's Hamer' heeft gekregen. Er is ook helemaal geen grille. Dit is tenslotte een elektrische auto.
Aan de achterkant zijn een paar codes doorbroken. Er zijn nog steeds de verticale lampen die typisch zijn voor Zweedse stationwagens en SUV's, maar hier zijn ze in twee delen. Al met al weet deze nauwelijks 4,23 m lange crossover toch zijn stempel op de weg te drukken, niet alleen dankzij zijn design, maar ook dankzij zijn wielbasis van 2,65 m en zijn standaard grote 18-inch wielen.
Interieur
Terwijl het exterieur het uiterlijk geeft van een moderne diamant uit de hogere klasse, is het interieur van de nieuwe EX30 een mix van design... en besparingen! Het begint allemaal met het 12-inch centrale touchscreen tablet. Het bedient niet alleen het infotainmentsysteem (van Google), maar het is ook het enige display op het dashboard...
Erger nog, je moet dit scherm gebruiken voor alle bedieningselementen, of het nu voor de rijhulp, airconditioning of stoelverwarming is. Zelfs het verstellen van de spiegels of het openen van het (kleine) dashboardkastje moet via dit scherm gebeuren! De frustratie gaat verder met de raambediening, die zich op de middenconsole bevindt. Onder het mom van moderniteit slaagt Volvo er niet in om deze besparingen te verbergen. Bewijs hiervan is de Harman/Kardon soundbar op het dashboard, die vlak klinkt en bijna niet aanwezig is op de achterbank.
Het elektrische platform zou de EX30 echter moeten laten uitblinken op het gebied van interieurruimte. Nou, nee! Zeker, gezien de buitenmaten hoeven we niet veel te verwachten. De krappe achterbank heeft echter ook te lijden onder het ontbreken van voetenruimte. Het gevolg is dat volwassenen met hun knieën in hun gezicht zitten. De bagageruimte is ook een teleurstelling, met slechts 318 liter beschikbaar, waarvan 61 liter onder de vloer. Gelukkig is er een bagageruimte aan de voorkant... maar met 7 liter is die frunk niet eens toereikend voor de twee oplaadkabels! Wat is het nut?
Motor
Al bij de introductie schitterde de Volvo EX30 door zijn motorenaanbod. In de taal die de Zweden ons gewend zijn met de XC40 en C40, is het instapmodel de EX30 Single Motor. Deze wordt aangedreven door een 272 pk sterke elektromotor op de achteras en heeft een actieradius van ongeveer 350 km dankzij een 51 kWh LFP-batterij.
Net daarboven staat het hart van het gamma: de EX30 Single Motor Extended Range. Deze maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn, maar voegt dit keer een 69 kWh NMH accu toe. Dit geeft in het gunstigste geval een actieradius tot 476 km (WLTP). Wil je nog meer? Het topmodel heet Twin Motor Performance en voegt een 115 kW motor toe aan de vooras voor een totaal van 428 pk. Het resultaat: deze kleine elektrische crossover accelereert van 0-100 km/u in slechts 3,6 seconden! Dat is sneller dan een Porsche 911 Carrera S...
Rijgedrag
Dynamiek, een onverwacht positief punt in de rijervaring van deze Volvo EX30. De Zweden mogen Geely bedanken voor het SEA-platform - dat ook gedeeld wordt met de Smart #1 en #3 - want deze crossover is behoorlijk overtuigend als het gaat om compromissen tussen comfort en dynamiek.
Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds een paar klachten, die voornamelijk te maken hebben met de software. De regeneratie bij het optillen van de voet is moeilijk te moduleren - een 'alles of niets' logica - en het systeem dat de aandacht van de bestuurder bewaakt (vereist door Europa) is te streng. Het vraagt je voortdurend om vooruit te kijken... terwijl je gewoon je snelheid probeert te controleren op het centrale scherm!
Op dit centrale scherm heb je ook moeite om je verbruik te vinden. Na 36 menu's te hebben doorlopen, vonden we uiteindelijk dat onze Single Motor Extended Range een 19,5 kWh/100 km verbruikte. Dat is veel voor zo'n klein beestje. Erger nog: een rondrit van 160 km op de snelweg werd onderbroken door een stop om op te laden, ook al zagen we meer dan 350 km actieradius op het display voordat we wegreden...
Prijs
Volvo herbekeek elk onderdeel van de EX30 kritisch om de prijs naar beneden te krijgen. Op die manier wil het een vuist maken tegen de stormloop van Chinese concurrenten. Saillant detail: momenteel rolt de EX30 ook in China van de band. Volgend jaar zal de productie pas bij Volvo Gent van start gaan.
Al deze besparingen, hoe frustrerend ze soms ook zijn, hebben evenwel hun impact. Het instapmodel (Single Motor, 51 kWh) begint bij €38.990, terwijl de versie met de grote accu begint bij €44.260. De warmtepomp is echter alleen beschikbaar op het topmodel Ultra. Waardoor ons testexemplaar over de 52.000 euro ging. Nou.
Besluit
Als je een Volvo zoekt die praktisch gemak combineert met Scandinavisch design, dan is deze EX30 niet jouw antwoord. Afgezien van zijn tekortkomingen op het gebied van binnenruimte en ergonomie, overtuigt de kleinste van de Zweden dankzij zijn efficiënte chassis, zijn motorenaanbod en zijn prijs.
Technische specificaties Volvo EX30 Single Motor Extended Range (2024)