Net als heel wat andere constructeurs ontbreekt het Volvo niet aan ambitie voor een properdere toekomst. In Zweden is het simpel: Volvo wil vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s lanceren. De XC40 Recharge gaf het startschot voor elektrische Volvo’s, deze nieuwe C40 komt het imago van de ‘propere’ producten bevestigen en een beeld schetsen van welke richting het merk uit wil.
CMA wat?
Laat ons eerst de olifant in de kamer even benoemen. Ja, de nieuwe C40 is de coupévariant van de XC40. Maar hij is ook meer. Zijn naam deelt dezelfde nomenclatuur en zijn koetswerk hetzelfde chassis – met dank aan Volvo’s moduleerbare CMA-platform – maar het resultaat is jonger en dynamischer.
Niet dat de gewone SUV old school was, integendeel, maar de C40 wil meespelen met de nieuwe kinderen op de speelplaats: die van de SUV-coupé. Het recept is relatief eenvoudig: snij de achterkant eraf en that’s it. Al zijn de designgekke Zweden daar niet gestopt. Zo is de C40 61 millimeter lager en is zijn nieuwe kofferklep met spoiler omrand met specifieke ledlichten. De achterkant is niet het enige dat verandert, want de voorkant wordt opgefrist met andere lichtblokken die weliswaar de beruchte ‘hamer-van-Thor'-lichtsignatuur bewaren. En aangezien de C40 volledig elektrisch is, is het radiatorrooster voor de aerodynamica hermetisch gesloten.
“Geïnspireerd door bergketens”
Binnenin lijkt het interieur van de C40 gekopieerd te zijn van zijn broer met de X in zijn naam. Je krijgt dus hetzelfde moderne dashboard met het Android-infotainmentsysteem, dezelfde kleine keuzehendel voor de versnellingsbak op de middenconsole, dezelfde zetels,… je begrijpt het wel. Om toch het onderscheid te maken, moeten de inzetstukken volgens het merk “topografische kaarten van een Noorse bergketen” voorstellen. Lang leve de marketing.
Belangrijker is dat het interieur van de C40 het zonder leder wil doen. Zo bestaat de zetelbekleding bijvoorbeeld uit gerecycleerd plastic. Zelfs het stuur is bekleed met ‘vegan leder’, terwijl de versnellingsbakhendel gewoon uit plastic bestaat. Positief: ondanks de coupélooks blijft de kofferruimte identiek, zowel achteraan (413 liter) als vooraan (31 liter).
Twinning
Net als zijn broer debuteert de C40 op de markt als Recharge Twin. Dat opschrift verwijst naar de krachtigste elektro-aandrijving van Volvo. De nieuwe SUV-coupé krijgt dus twee elektromotoren (een op elke as) die in totaal 300 kW (408 pk) en 660 Nm produceren. Dankzij de vierwielaandrijving die dat oplevert, haalt de C40 Recharge Twin 100 km/u in 4,7 seconden.
Onder de vloer zit altijd een batterij van 78 kWh, die de nieuwkomer geen 416 kilometer ver brengt zoals in de XC40 Recharge, maar 444 kilometer. De winst zit in de verbeterde aerodynamica door het coupéprofiel. Snelladen gebeurt altijd aan 150 kW. Net als bij die andere elektrische Volvo en de Polestar 2 wordt het C40 Recharge-gamma op termijn uitgebreid met voorwielaangedreven versies met minder vermogen.
Comfortabel vermogen
Onderweg kun je moeilijk de vinger leggen op de verschillen tussen de nieuwe C40 en zijn broer met meer conventionele stijl. Maar dat is allerminst ontgoochelend: de nieuwe elektrische SUV beschikt over uitstekende prestaties. De 408 pk maken er weliswaar geen dynamische auto van: de C40 verkiest een soepele rijstijl, in het verlengde van zijn chassis en zijn comfortabele interieur.
Bij die gewatteerde rijstijl duikt er wel een minpunt op: de ergonomie. Met de komst van het Android-infotainmentsysteem zijn alle verschillende rijbedieningen verdwenen achter een scherm. Eenvoudige functies zoals de rijmodi of de activatie van de one-pedalbediening (handig op een elektrische auto) moet je dus zoeken op het scherm in minimum twee submenu’s. Dat verwacht je niet bij een merk als Volvo dat inzet op veiligheid.
Prijzen
De C40 is niet alleen de eerste volledig elektrische en ledervrije Volvo, maar ook de eerste Volvo die je alleen online kunt kopen. Voor die gelegenheid verlaagt het merk de prijs op internet met 2.000 euro tot een instapprijs van 60.150 euro. Zonder webkorting zit er een prijsverschil van 3.150 euro tussen de coupé en de SUV. Maar geen paniek: je kunt nog steeds gewoon langs de concessiehouder gaan.
Conclusie
De nieuwe C40 is een mooie toevoeging aan het elektrische gamma van Volvo. Hij bewijst bovendien dat de Zweden stijl kunnen combineren met interieurruimte en koffervolume. De Twin-versie is zeker krachtig, maar de C40 wordt pas echt interessant als de minder krachtige en minder dure modellen arriveren.