Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Polestar bouwt elektrische auto’s, maar pept ook nog steeds gewone Volvo’s op. Zoals deze plug-inhybride S60. Waar de meerwaarde van het ‘Polestar Engineered’-label precies zit?

Toegegeven: Volvo werkt de naamsverwarring zelf in de hand. Aan de ene kant heb je Polestar, dat plug-inhybride (Polestar 1) en elektrische (Polestar 2) auto’s bouwt, standaard of optioneel met Performance-pakket met verstelbare Öhlins-dempers, Brembo-remmen en gouden accenten voor remklauwen, ventieldopjes en veiligheidsgordels. Aan de andere kant maar onder hetzelfde dak heb je Polestar Engineered, dat het plug-inhybride Volvo-gamma onder handen neemt, en ze naast meer vermogen ook een pakket schenkt met verstelbare Öhlins-dempers, Brembo-remmen en gouden accenten voor... inderdaad.

AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 statisch voor

Hybride sportieveling

Toch hebben de Zweden graag dat je Polestar en Polestar Engineered niet met elkaar verwart. Want het ene wil vooral een op zichzelf staand merk zijn, het andere een afdeling zoals M Performance bij BMW of Peugeot Sport Engineered bij onze Franse zuiderburen. Daarom mag je deze Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered – zoals hij volledig heet – gerust beschouwen als concurrentie voor de BMW M340i, de Peugeot 508 PSE of – waarom niet? - de Audi S4.

Wat Polestar Engineered daarvoor precies in stelling brengt? De Volvo S60 T8, maar dan met meer vermogen. Standaard haalt de plug-inhybride sedan 390 pk uit de combinatie van benzine en elektro, in de Polestar Engineered is dat 405 pk. Tenminste: tot voor kort, want net tijdens onze testperiode kondigde Volvo aan dat alle plug-inhybrides voor komend modeljaar een grotere batterij en meer vermogen krijgen.

AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 interieur

Voor en achter

Wij kregen dus 318 pk uit de 2.0-viercilinder, die zowel een turbo als een compressor gebruikt, oftewel 15 pk meer dan de T8-aandrijflijn normaal uit zijn verbrandingsmotor haalt. Daar komt nog eens 430 Nm aan koppel bij, dat via een achttrapsautomaat naar de voorwielen wordt gestuurd. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 65 kW (88 pk) en 240 Nm. Het theoretische vermogen komt daardoor dus uit op 405 pk, het koppel op 670 Nm.

En dan is er nog de batterij natuurlijk. Dat was in onze testversie dus nog een lithium-ionexemplaar met capaciteit van 11,6 kWh, waardoor je in theorie 55 tot 63 kilometer volledig elektrisch moet kunnen afleggen. De capaciteit van die lithium-ionbatterij is voor de nieuwe modellen toegenomen tot 18,8 kWh.

AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 rijdend voor

Op zoek

Voor het uitgaande modeljaar mag je in de praktijk eerder rekenen op een elektrisch rijbereik van een dikke 30 kilometer. Dat is dagelijks bruikbaar maar niet overdreven veel, en eerlijk gezegd: dat is ook niet het hoofddoel van deze Polestar Engineered. De belangrijkste opdracht van de elektro-aandrijving is immers om extra prestaties te leveren. Daarom sprint de S60 T8 AWD Polestar Engineered naar 100 km/u in 4,4 seconden, en is de topsnelheid begrensd op... 180 km/u, zoals steeds bij moderne Volvo’s.

In de sportiefste rijmodus – Polestar Engineered – overtuigen die acceleraties niet op de manier die je gehoopt had. Natuurlijk is er het instantkoppel van de elektromotor, maar daarna lijkt de gecombineerde aandrijflijn op zoek naar het juiste samenspel. Daardoor voelt deze S60 niet zo snel aan als je zou hopen. In de rustigere Hybrid-rijmodus is er niets aan de hand, want dan werkt het wel voortreffelijk.

AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 dynamisch

Ophangingsspecialist

De vlot 2 ton aan gewicht zitten daar ook voor iets tussen, want het gaat tenslotte om een premium zakensedan uit het D-segment met extra batterijkilo’s. Dat doet het ergste vrezen voor de ophanging en het rijcomfort, temeer omdat de Öhlins-ophanging vooral geënt is op sportiviteit. Maar dat is misschien nog wel de grootste verrassing van deze Polestar Engineered: initieel voelt de demping stug aan – de optionele 20-duimsvelgen op onze testwagen hielpen daarbij niet – maar het compromis dat deze S60 uit de 22(!) mogelijke demperinstellingen af fabriek meekrijgt werkt.

Verwacht er natuurlijk niet de comfortabele Volvo van je grootvader van, temeer omdat deze Polestar Engineered scherper en preciezer stuurt. Maar in combinatie met de uitstekend steunende en stevig gebolsterde sportzetels kun je er moeiteloos kilometers mee malen. Werp je hem af en toe eens een bocht voor de wielen, dan kan hij ook daar zijn mannetje staan. Ga je tot slot in de ankers, dan gebeurt dat dankzij de Brembo’s met flink wat meer stopkracht. De dosering is aanvankelijk wel wennen – zoals vaak bij plug-inhybrides die eerst regeneratief remmen.

AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 dempers

Conclusie

Verwar Polestar niet met Polestar Engineered. Het eerste is een afzonderlijk merk, het tweede maakt van deze Volvo S60 een krachtigere en dynamischere berline. De meerwaarde zit vooral in de nabehandeling van de ophanging, en niet zozeer in het extra vermogen. Maar dat extra rijdynamische potentieel is wellicht alleen voorbehouden voor de Polestar Engineered-fans. De grote meerderheid krijgt met de ‘gewone’ S60 T8 grotendeels hetzelfde pakket, maar vlot 8.000 euro minder duur.

Pro

Voordelen

  • - Aantrekkelijk design
  • - Compromis dynamiek-rijcomfort
  • - Uitstekende zetels
Contra

Nadelen

  • - Meerprijs
  • - Hoog gewicht
  • - Beperkt elektrisch rijbereik (uitgaand modeljaar)

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered (2021)

  • Motor: 2.0 viercilinder, turbobenzine + elektromotor
  • Vermogen: 405 pk
  • Koppel: 670 Nm
  • Batterij: 11,6 kWh
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • Aandrijving: 4 wielen
  • 0-100 km/u: 4,4 s
  • Topsnelheid: 180 km/u (begrensd)
  • Koffervolume: 391 l
  • Verbruik: 1,7-2,5 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 39-56 g/km (WLTP)
  • Elektrisch rijbereik: 55-63 km (WLTP)

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo XC40 Recharge (2023) banner

Test: Volvo XC40 Recharge Extended Range, veel efficiënter (2023)

Autotests · Volvo
Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
Ontdek meer