Toegegeven: Volvo werkt de naamsverwarring zelf in de hand. Aan de ene kant heb je Polestar, dat plug-inhybride (Polestar 1) en elektrische (Polestar 2) auto’s bouwt, standaard of optioneel met Performance-pakket met verstelbare Öhlins-dempers, Brembo-remmen en gouden accenten voor remklauwen, ventieldopjes en veiligheidsgordels. Aan de andere kant maar onder hetzelfde dak heb je Polestar Engineered, dat het plug-inhybride Volvo-gamma onder handen neemt, en ze naast meer vermogen ook een pakket schenkt met verstelbare Öhlins-dempers, Brembo-remmen en gouden accenten voor... inderdaad.
Hybride sportieveling
Toch hebben de Zweden graag dat je Polestar en Polestar Engineered niet met elkaar verwart. Want het ene wil vooral een op zichzelf staand merk zijn, het andere een afdeling zoals M Performance bij BMW of Peugeot Sport Engineered bij onze Franse zuiderburen. Daarom mag je deze Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered – zoals hij volledig heet – gerust beschouwen als concurrentie voor de BMW M340i, de Peugeot 508 PSE of – waarom niet? - de Audi S4.
Wat Polestar Engineered daarvoor precies in stelling brengt? De Volvo S60 T8, maar dan met meer vermogen. Standaard haalt de plug-inhybride sedan 390 pk uit de combinatie van benzine en elektro, in de Polestar Engineered is dat 405 pk. Tenminste: tot voor kort, want net tijdens onze testperiode kondigde Volvo aan dat alle plug-inhybrides voor komend modeljaar een grotere batterij en meer vermogen krijgen.
Voor en achter
Wij kregen dus 318 pk uit de 2.0-viercilinder, die zowel een turbo als een compressor gebruikt, oftewel 15 pk meer dan de T8-aandrijflijn normaal uit zijn verbrandingsmotor haalt. Daar komt nog eens 430 Nm aan koppel bij, dat via een achttrapsautomaat naar de voorwielen wordt gestuurd. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 65 kW (88 pk) en 240 Nm. Het theoretische vermogen komt daardoor dus uit op 405 pk, het koppel op 670 Nm.
En dan is er nog de batterij natuurlijk. Dat was in onze testversie dus nog een lithium-ionexemplaar met capaciteit van 11,6 kWh, waardoor je in theorie 55 tot 63 kilometer volledig elektrisch moet kunnen afleggen. De capaciteit van die lithium-ionbatterij is voor de nieuwe modellen toegenomen tot 18,8 kWh.
Op zoek
Voor het uitgaande modeljaar mag je in de praktijk eerder rekenen op een elektrisch rijbereik van een dikke 30 kilometer. Dat is dagelijks bruikbaar maar niet overdreven veel, en eerlijk gezegd: dat is ook niet het hoofddoel van deze Polestar Engineered. De belangrijkste opdracht van de elektro-aandrijving is immers om extra prestaties te leveren. Daarom sprint de S60 T8 AWD Polestar Engineered naar 100 km/u in 4,4 seconden, en is de topsnelheid begrensd op... 180 km/u, zoals steeds bij moderne Volvo’s.
In de sportiefste rijmodus – Polestar Engineered – overtuigen die acceleraties niet op de manier die je gehoopt had. Natuurlijk is er het instantkoppel van de elektromotor, maar daarna lijkt de gecombineerde aandrijflijn op zoek naar het juiste samenspel. Daardoor voelt deze S60 niet zo snel aan als je zou hopen. In de rustigere Hybrid-rijmodus is er niets aan de hand, want dan werkt het wel voortreffelijk.
Ophangingsspecialist
De vlot 2 ton aan gewicht zitten daar ook voor iets tussen, want het gaat tenslotte om een premium zakensedan uit het D-segment met extra batterijkilo’s. Dat doet het ergste vrezen voor de ophanging en het rijcomfort, temeer omdat de Öhlins-ophanging vooral geënt is op sportiviteit. Maar dat is misschien nog wel de grootste verrassing van deze Polestar Engineered: initieel voelt de demping stug aan – de optionele 20-duimsvelgen op onze testwagen hielpen daarbij niet – maar het compromis dat deze S60 uit de 22(!) mogelijke demperinstellingen af fabriek meekrijgt werkt.
Verwacht er natuurlijk niet de comfortabele Volvo van je grootvader van, temeer omdat deze Polestar Engineered scherper en preciezer stuurt. Maar in combinatie met de uitstekend steunende en stevig gebolsterde sportzetels kun je er moeiteloos kilometers mee malen. Werp je hem af en toe eens een bocht voor de wielen, dan kan hij ook daar zijn mannetje staan. Ga je tot slot in de ankers, dan gebeurt dat dankzij de Brembo’s met flink wat meer stopkracht. De dosering is aanvankelijk wel wennen – zoals vaak bij plug-inhybrides die eerst regeneratief remmen.
Conclusie
Verwar Polestar niet met Polestar Engineered. Het eerste is een afzonderlijk merk, het tweede maakt van deze Volvo S60 een krachtigere en dynamischere berline. De meerwaarde zit vooral in de nabehandeling van de ophanging, en niet zozeer in het extra vermogen. Maar dat extra rijdynamische potentieel is wellicht alleen voorbehouden voor de Polestar Engineered-fans. De grote meerderheid krijgt met de ‘gewone’ S60 T8 grotendeels hetzelfde pakket, maar vlot 8.000 euro minder duur.