De Volvo S90 is exact even lang als de V90: 4,93 meter. Met net geen 3 meter wielbasis beschik je zowel vooraan als achteraan over alle ruimte die je je maar kan indenken. De koffer is 500 liter groot, wat 60 liter minder is dan de break. Je kan wel nog de achterbank platvouwen.
Lichtsignatuur
Het interieur is identiek aan dat van de V90. Het Kinetic standaardniveau omvat semi-autonoom rijden met de Intellisafe Assist, tot 130 km/u. Daarnaast vind je elektronische airco, ruitenwissersmet geïntegreerde sproeiers, Volvo’s Sensus entertainmentsysteem met 6,5 inch aanraakscherm en 17-duimsvelgen. De T6 is alleen met de duurdere Momentumafwerking beschikbaar, die een groter aanraakscherm (9 duim) omvat en de kenmerkende led-koplampen met ‘hamer van Thor’ lichtsignatuur.
Volvo lanceert de S90 met de D4 en D5 diesels, en T5 en T6 benzines. Allen 2.0 viercilindermotoren, met turbo. Op de basismodellen en op de T8 hybride blijft het wachten tot begin 2017, al verwacht Volvo hier maar een kwart van zijn verkoop uit hybrides te halen. Overigens denkt Volvo dat bij ons slechts 30% S90’s verkocht worden, tegenover 70% V90’s.
Turbo én compressor
In de T5 krijgt de 2.0 benzine steun van een turbo, die 254 pk geeft en 350 Nm. In de T6 komt daar nog een compressor bij voor steun in de lage toeren. De motor piekt bij 320 pk bij 5.700 opm, en hij smeert 400 Nm aan trekkracht uit tussen 2.200 en 5.400 opm. Daarmee haalt hij 100 in 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn de enige keuzes hier. Hierdoor klimt het leeggewicht naar 1.892 kilogram. Je kan al rijden wat dat geeft in het verbruik. Volvo geeft 7,2 liter op, maar in de praktijk mag je al blij zijn indien je hem onder 10 l/100 km kan houden.
Met de 20-duims velgen beschikt hij over meer dan voldoende grip. Bovendien maakt de sportstand in de rij-instellingen een groot verschil. Comfort is hier echt ‘vliegend tapijt’ en sport… Nu ja, een BMW wordt hij niet, maar voor zo’n grote loebas kan hij toch stevig jakkeren.
Laat maar rijden
Volvo heeft in zijn queeste naar volledig autonoom rijden de Intellisafetechnologie verbeterd. Voortaan kan hij in fileverkeer tot 130 km/u semi-zelfstandig rijden, waarbij één hand op het stuur volstaat. Het systeem is eenvoudig in te stellen, via één knop op het stuur. Tegenover de XC90 merken we dat Volvo de zelfsturende techniek aangepast heeft. Hij slaagt er nu al beter in om lichte bochten te pakken. Voorheen waren dat vooral zigzagbewegingen van een leerling-chauffeur, nu is dat al heel wat beter. Al hadden we toch de indruk dat hij op zo’n moment niet helemaal meester is van de situatie en toch wel vervaarlijk dicht in de buurt komt van een vrachtwagen op de andere rijstrook. Je grijpt alvast zelf sneller in dan de auto op zo’n moment. Op rechte weg is de assistent een verademing en kan je volop genieten van het enorme comfort van de Volvo S90.
Voor de meesten zal de diesel de evidente keuze zijn, terwijl anderzijds de T8 krachtiger én fiscaal interessanter zal zijn. 59.500 euro is ook een flinke drempel.
Volvo S90 T6 |
---|
Viercilinder turbobenzine, 1.969 cc |
320 pk bij 5.700 opm |
400 Nm tss 2.200-5.400 opm |
0-100 km/u: 5,9 sec |
Top: 250 km/u |
Verbruik: 7,2 l/100 km |
Testverbruik: 9,9 l/100 km |
CO2: 165 gr/km |
Prijs: 59.500 euro |