De vijfcilinder is niet meer. In de plaats biedt Volvo drie varianten van de nieuwe 2.0 viercilinder aan. Ze krijgen een Drive-E-badge. De S60, V60 en XC 60 zijn de eerste modellen die de nieuwe motor mogen aanbieden.
Nieuwe architectuur
Het unieke is dat Volvo twee benzinemotoren (T5 en T6) en een diesel (D4) uit dezelfde basis heeft ontwikkeld. Hoewel bij ons het merendeel van de aandacht naar de D4 gaat, moeten we daarom niet achteloos de benzinemotoren opzij schuiven. De T5 en de T6 zij dus nu 2.0 motoren met een dubbele turbo.
De T6 voegt daar nog een door een ketting aangedreven compressor aan toe die al voor extra trekkracht zorgt bij lage toerentallen. Pas later komt de turbo in. Continu variabele kleptiming en een waterpomp met variabel debiet maken het pakket compleet.
Al deze maatregelen brengen de T6 naar 306 pk en een maximale trekkracht van 400 Nm. Volgens Volvo verbruikt hij gemiddeld 6,4 l/100 km en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 149 gr/km. De T5 – zonder compressor – perst er 245 pk uit en 350 Nm. Het verbruik bedraagt 6 l/100 km (CO2: 139 gr/km).
De D4 valt op door zijn i-Art injectiesysteem. Elke van de injectoren beschikt over zijn sensor, de maximale inspuitdruk kan oplopen tot 2.500 bar, er zijn twee turbo’s, de interne wrijving is verminderd en de motor komt sneller op temperatuur. In de S60 geeft dat 181 pk, voor een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km en een CO2 van 99 gram per kilometer. Het vermogen vindt zijn weg via een manuele zesbak of via een achttrapsautomaat.
Joepie, reizen
We kozen een Volvo V60 D4 uit om mee op stap te gaan. Die is onlangs nog onder handen genomen, wat je kan merken aan de meer uitgesproken blik vooraan, led-lichten achteraan en 19-duimsvelgen. Het interieur straalt meer warmte uit. De stoelen omhullen het lichaam beter, de kleuren zijn aangenaam, rond de ventilatiemonden en rond de lichtknoppen is een chroom randje gelegd. In de digitale tellerpartij kan je kiezen uit drie thema’s: elegance, eco en performance. Net zoals in de V40 verandert de lay-out van het dashboard. Waar de V60 een welkom gevoel geeft bij het instappen, blijft hij ook praktisch een Volvo. De koffer van de break kan tussen 430 liter en 1.241 liter aan bagage aan.
We reden hem met het sportonderstel. De V60 D4 stuurt dan homogeen, in elk van de gekozen rijmodi. Wel is hij een tikkeltje hard voor de rug. Het stuur – waarvan de bekrachtiging kan wisselen – toont zich zeer communicatief. De achttrapsautomaat reageert bliksemsnel op elke druk van de voet op het gaspedaal. Hij werkt duidelijk sneller dan de vorige generatie automaten. Je kan bijzonder leuke uitstappen met deze V60 maken, waarbij je kan spelen met de schakellepels aan het stuur. Voorwaar, een interessant alternatief voor de Duitse drie. De prijs is nog niet bekend.