De elektrische auto is peperduur en gehandicapt door zijn beperkt rijbereik. Ook de plug-in hybride is veelal peperduur, maar hij veegt die handicap uit door een klassieke benzine- of dieselmotor toe te voegen die je toelaat om zo ver te rijden als je maar wil.
390 pk aub
De plug-in hybride brengt je zo meer auto voor meer geld, waar de volledig elektrische auto nog steeds een verhaal is van minder auto voor veel meer geld. In de vorige generatie V60 had Volvo nog een dieselmotor in zijn plug-in hybride D6. Maar in de nieuwe Volvo V60 plug-in hybride is van diesel geen sprake meer. Volvo biedt twee versies, die ronduit de kaart van luxe en power trekken. Ecorijden blijft een zaak voor rijke mensen. De Volvo V60 T6 met 340 pk kost 55.050 euro, de T8 met 390 pk die we hier testen kost zelfs 57.850 euro. Maar dat is wel 10.000 euro goedkoper dan de Mercedes E300de die we hier recent nog testten. We waren erg benieuwd hoe de Volvo uit de vergelijking met de Mercedes zou komen. Heel indrukwekkend eigenlijk. Door te kiezen voor een 2-liter benzinemotor gaat Volvo voluit voor comfort in de plug-in hybride V60 T8. In veel gevallen hoor en voel je niet dat de benzinemotor aan de slag is, en de ronk die je bij stevig gasgeven hoort wordt vooral via het audiosysteem opgewekt.
Indrukwekkend snel
Bij volgas kan je op imponerende prestaties rekenen. De Volvo V60 T8 voelt net zo snel aan als zijn sprint naar 100 km/u in 4,9 seconden aangeeft. En met zijn top van 250 km/u kan hij vlot met de Duitse premiums mee. Het lithium-ion batterijpack heeft maar een beperkte capaciteit (10,4 kWh). Volvo schrijft voor dat je daarmee 48 kilometer haalt, maar volgeladen geeft hij slechts 40 kilometer rijbereik aan en in de praktijk mag je al blij zijn met net iets meer dan 30 kilometer. Maar daar moet je weinig aanpassingen voor doen, ook elektrisch voelt de V60 voldoende vlot aan. Bovendien laadt hij snel op. Aan een gewoon stopcontact heeft hij 7 uur nodig, maar met 16 Ampère is hij in 3 uur helemaal volgeladen. In de praktijk kan je hem op een dag twee keer bijladen, wat het elektrische rijbereik gevoelig vergroot in de praktijk. Voor korte verplaatsingen kan je hem volledig als elektrische auto benutten.
Intelligent systeem
Voor langere verplaatsingen komt de benzinemotor helpen. De intelligentie van Volvo’s systeem heeft ons verbaasd. Zo zal hij zelf op de snelweg nog proberen om zoveel mogelijk de batterij te benutten. En wanneer je een route volgt via de navigatie, gebruikt hij die gegevens om zelf in te delen waar batterijgebruik het nuttigst is. Op lange afstand (400 kilometer) zonder te kunnen bijladen kwam het verbruik net boven 7 l/100 km uit. Op 100 kilometer kwamen we op 5,1 l/100 km uit. Dat was ook ons gemiddelde over de volledig test van een week. Met de diesel plug-in hybride hadden we in vergelijkbare omstandigheden een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km. Allerminst slecht dus, die Volvo.
Hij trekt bovendien het laken naar zich toe door niet alleen de Mercedes te vloeren in prijs, maar ook in praktische oplossingen. Waar Mercedes de koffer van de E-klasse break verprutste door de batterijen in een bult op de achteras te leggen, heeft Volvo het batterijpack verwerkt in de middentunnel. Alleen de passagier die in het midden moet plaatsnemen op de achterbank heeft er last van, maar de koffer (529 – 1.441 liter) blijft geheel gevrijwaard.
Fiscaal
Duur, maar wel goed dus. Wie vooral een plug-in hybride wil omwille van de fiscale voordelen, zal goed moeten opletten. De gehomologeerde WLTP-uitstoot van de V60 T8 ligt tussen 48 en 57 g/km CO2, afhankelijk van uitrusting en velgmaat. Hierdoor bevindt hij zich aan beide kanten van het fiscaal interessante omslagpunt van 50 g/km vanaf 2020. De ene V60 T6 en T8 zal dus de andere niet zijn voor de wetgever.
Volvo | V60 T8 AWD |
---|---|
Motor | Elektrische motor (achteras) en viercilinder turbobenzine (vooras), 1.969 cc |
Pk | 390 pk (303 pk + 87 pk) |
Nm | 640 Nm (400 Nm + 240 Nm) |
0-100 km/u | 4,9 sec |
Top | 250 km/u |
Verbruik (WLTP) | 2,1 l/100 km |
Testverbruik | 5,1 l/100 km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 48 g/km |
Prijs | 57.850 euro |