Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo V70 DRIVe – Is downsizen ook inleveren?

Geen premie meer, waarom zou u dan nog kiezen voor de spaarversie in de Volvo V70? Wel, omdat de DRIVe met de 1.6 diesel eens te meer verbaast.

Grote auto, kleine motor, meestal de ideale combinatie voor een ‘huwelijk from hell’. Alleen moesten we na onze eerste kennismaking met de V70 DRIVe deemoedig bekennen dat dit eigenlijk allemaal best meeviel.

Nu de V70, samen met de XC 70 en de S80, gefacelift is, waren we dan ook benieuwd of er op dit vlak iets zou wijzigen aan de V70 DRIVe. Bevreesd is eigenlijk meer op zijn plaats als omschrijving. Bevreesd, want met de facelift gaat de presentatie van de V70 er nogmaals op vooruit. Zeker langs binnen straalt hij meer premiumkwaliteit uit. Geen Audi of Mercedes, maar zelden heeft Volvo de Duitse concurrentie zo dicht op de hielen gezeten.

Als er één interieur in de buurt komt van wat we wellness zouden kunnen noemen, dan is het dit wel. De kwaliteit van de stoelen blijft ongeëvenaard, terwijl de boordverlichting rustgevend werkt. Het premium geluidsysteem beschikt nu over een digitale versterker (5x130W) en 10 luidsprekers. Een rijdende concertzaal. Hij nodigt uit tot lange ritten, en maakt daarin nog een verschil met de wat sportiever georiënteerde V60. En natuurlijk blijft er de maximaal 1.600 liter grote koffer over. Volvo heeft zijn breaks al ruimer gemaakt, maar dit blijft toch nog meer dan gemiddeld.

Ook met automaat

Maar goed, voor lange ritten moet de motor natuurlijk de ambitie kunnen volgen. En daar schuilt op papier de grote zwakte van dit concept. 115 pk voor quasi 1,6 ton wekt bepaald geen vertrouwen, zeker als je weet dat om het verbruik te drukken de verhoudingen van de versnellingsbak wat langer gemaakt zijn. Volvo geeft officieel 4,5 l/100 km (CO2: 119 gr/km) op, terwijl wij in de buurt van 5 liter bleven steken. Allesbehalve een slecht resultaat dus. Leuk is overigens dat de DRIVe voortaan met een zestrapsautomaat beschikbaar is, waarvoor Volvo dezelfde cijfers opgeeft.

De eigenlijke zuinigheidsmaatregelen zijn al bij al eenvoudig. De DRIVe ligt wat lager tegen het asfalt, wat de luchtweerstand vermindert. En verder merk je eigenlijk vooral de start/stop ingrijpen in fileverkeer of aan het rode licht.

De motor is net vlot genoeg om je zonder veel snelheidsverlies door het verkeer te gidsen. Een inhaalmanoeuvre op de snelweg valt meestal ook mee, alleen bergop moet hij soms naar adem happen. En je kan er zelfs een last van 1,3 ton mee slepen.

Gerust gemoed

Meestal is het ook bij auto’s eenvoudig: wanneer het te goed klinkt om waar te zijn, is dat ook meestal het geval. De Volvo V70 DRIVe vormt een uitzondering op die regel. Natuurlijk zal de D3 2.0 vijfcilinder diesel (163 pk) een nog aangenamere ‘compagnon de route’ zijn, maar wie die meerprijs niet kan betalen, kan met een gerust gemoed voor de DRIVe gaan. Aan het rode licht is hij niet de snelste uit de startblokken, maar al bij al presteert hij meer dan degelijk. En beter dan je zou vrezen.

In ‘Kinetic’ basisafwerking kost de V70 DRIVe 34.800 euro, 2.000 euro minder dan de D3.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Volvo V70

Klik hier en zoek uw occasie Volvo V70 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Volvo V70, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer