Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo V70 XC AWD – Overal in zijn sas

Het concept van een auto met twee gezichten (weg en off–road) valt beslist in de smaak ! Het vorig model van de Volvo Cross Country, dat in 1997 op de markt kwam, heeft veel succes geoogst, vermits het goed was voor zo’n 18 % van de verkoop van de V70 in alle landen.

Design

Voor de nieuwe V70 XC is het recept identiek : een V70 2,4 l T die een beetje hoger ligt (193 mm bodemvrijheid) en een paar opvallende onderdelen heeft, die hem een “steviger” uitzicht moeten geven. Het interieur is hetzelfde als dat van de klassieke V70, met uitzondering van een paar elementen( (stuur en versnellingspook bekleed met leder, houten en aluminium inzetstukken enz.).

Gemak

In een Volvo stappen, staat altijd synoniem voor plezier. Dankzij de in de hoogte verstelbare zetel en de telescopische stuurkolom is de rijhouding perfect. Prijzenswaardig zijn ook de ergonomie van de instrumenten, de kwaliteit van de materialen en de onberispelijke afwerking. Niettegenstaande zijn aangepaste ophanging is de Cross Country op de weg even comfortabel als de klassieke break. Je kan hoogstens een verwijt toesturen aan de lichte rolbewegingen, die echter geen invloed hebben op het rijgedrag. Maar vooral buiten de begane paden maakt het dempingscomfort je haast sprakeloos. Geen kritiek ook op de geluiddemping, het zingen van de vijfcilinder wordt precies gedempt zoals het hoort. De uitrusting van de XC is weliswaar niet echt rijkelijk, maar toch bijzonder volledig : ABS, zes airbags, vier elektrische ruiten, airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening enz. Vanzelfsprekend geven twee uitrustingslijnen (binnen en buiten) je de kans je Volvo naar believen te personaliseren. En toch, 1 667 BEF voor de bekerhouders in het dashboard is echt krenterig !

Functionality

Met een koffer van 485 tot 1 641 liter, een in drie delen neerklapbare achterbank (een wereldpremière) en een bijrijderszetel die je helemaal kan neerklappen, kan je in de V70 XC beslist nogal wat kwijt. Voor een eerder privé–gebruik is er o.a. de bevestiging voor een voorraadtas in de kofferruimte, eenvoudig maar o zo praktisch !

Behavior

De V70 XC is momenteel alleen verkrijgbaar met de vijfcilinder turbo onder lage druk van de 2,4 T. Een stevige krachtbron (200 pk) met een flink koppel (285 Nm van 1800 tot 5000 o/m), die perfect geschikt is voor een dergelijk model. Later zal ook een dieselmotor leverbaar zijn. Buiten de standaard gemonteerde handgeschakelde versnellingsbak zijn in optie twee nieuwe automaten met auto–adaptieve sturing verkrijgbaar. De ene is klassiek, de andere omvat een sequentiële sturing voor wie sportiever is aangelegd. Met deze gangwissel hebben wij de Cross Country op de rooster gelegd. Buiten de bijzonder zachte werking valt de geartronic ook op door zijn snelheid. Ook op onbegane wegen heeft die automaat voordelen. De koppelomvormer verdoezelt het ontbreken van een reductor. Het enig nadeel van de versie met twee pedalen is de onvoldoende motorrem op steile hellingen. Maar al bij al is de V70 XC niet echt een terreinwagen. Na onze proefrit (een stuk off–road inbegrepen) gaf de boordcomputer een verbruik van 13,2 l/100 km aan. Bepaald redelijk, te meer daar we rustig rijdend op gewone en autowegen het verbruik op 9,9 l/100 km wisten te houden.

Conclusion

De Volvo V70 XC is een vrijetijdsauto. Kan hij dan een plaats krijgen in een bedrijfsvloot ? Het antwoord is zonder twijfel ja. De vierwielaandrijving is een onmiskenbaar pluspunt inzake actieve veiligheid. De grotere bodemhoogte zal een gebruik op moeilijk terrein mogelijk maken - in alle comfort bovendien. Wie de benzineprijs te hoog vindt, kan altijd de LPG–uitrusting kiezen, die Volvo in optie levert af de fabriek van Gent.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer