De Volvo V90 en S90 zijn na de XC90 het tweede grote schot in Volvo’s modellenoffensief. Het onderstel van de XC90 dient als basis voor Volvo’s nieuwste vlaggenschip onder de breaks: de V90.
Meer auto, minder koffer
De V90 neemt de twijfels weg die je met de V70 had, het model dat hij vervangt. De V90 is goed 10 centimeter langer dan de V70 en is met zijn 4,9 meter lengte een volwaardige rivaal voor de Duitse drie in deze klasse. Toch vinden we het jammer dat een auto die het vooral van praktische aspecten moet hebben, dan wel gegroeid is in de lengte maar gekrompen blijkt in koffervolume.
De koffer is 560 liter groot,. Met de in twee delen neer te vouwen achterbank plat wordt dat 1.560 liter. Dat is 15 liter minder dan de V70 en heel wat minder dan een E-klasse. Een duidelijk statement van Volvo dat lifestyle hier de bovenhand haalt. Toegegeven, je krijgt ook echt een knap design in de plaats. De Volvo V90 komt stijlvol over, zonder pocherig te zijn.
Spotify
Het interieur is dat van de XC90. Met de juiste aankleding heb je het gevoel in een lounge plaats te nemen. Zelfs met de zwarte bekleding is de Volvo V90 een heer met standing. Het Sensussysteem met geïntegreerde Spotify en wie er de centen tegenaan wil gooien, een knoert van een Bowers&Wilkins geluidssysteem. Het knappe stuur draagt bij tot het ‘feelgood’ karakter van de Volvo V90. Waar de Duitse drie hun premiumstatus vooral ontlenen aan het prestige dat ze uitstralen, ligt dat bij deze grote Volvo anders: die legt je in de watten zoals weinig anderen. De ri is zelfs met 20-duims velgen zalig, behalve wanneer je met putten wordt geconfronteerd.
2.0 diesel met 235 pk
Volvo verwacht bij ons 70 procent V70’s te verkopen tegenover 30 procent S90’s. Het merendeel daarvan met dieselmotor. Volvo vraagt fors meer voor de V90, 2.100 euro bovenop de prijs van de S90. Dan heb je voor 39.950 euro de D3 diesel met de 2.0 viercilinder met 150 pk (116 gram CO2). Die is wel pas tegen begin 2017 leverbaar. Momenteel start Volvo met de krachtiger varianten, met de 235 pk sterke D5 2.0 turbodiesel met vierwielaandrijving als topdiesel (57.300 euro). Een indrukwekkende motor, De viercilinder is niet alleen voorzien van een turbo die in twee stappen extra lucht aanvoert, hij beschikt ook over een externe compressor ‘Power Pulse) die apart lucht opslaat en klaar houdt voor de turbo. Die kan zo meteen de schoepen doen draaien en hoeft niet te wachten tot de eerste uitlaatgassen hem in beweging brengen. Een snellere respons dus, om 235 pk en 480 Nm ter beschikking te brengen. Een leuk systeem, maar in de praktijk gaat het effect verloren door de trage responstijd van de achttrapsautomaat.
Maar dorstig
De automaat en vierwielaandrijving zijn de enige keuze met de D5, die met net geen 2 ton op de balans een behoorlijk stevige jongen blijkt. Dat zie je ook in het verbruik. Je moet al moeite doen om hem naar 6,3 l/100 km te brengen en – helaas – weinig moeite om 8 tot zelfs 9 l/100 km te verbruiken. Dat is te veel, en ver verwijderd van de 4,9 liter die Volvo belooft. Het grootste minpunt in een auto die voor het overige een meester in stressvrij blijkt. Met de huidige evolutie van onze mobiliteit in gedachten, zou dat wel eens zijn belangrijkste meerwaarde kunnen zijn: we staan nu toch in de file, laten we er dan maar het beste van maken.
|--------| |Viercilinder turbodiesel, 1.969 cc| |235 pk bij 4.000 opm| |480 Nm bij 1.750 – 2.250 opm| |0-100 km/u: 7,2 sec| |Top: 240 km/u| |Verbruik: 4,9 l/100 km| |Testverbruik: 6,3 l/100 km| |CO2: 129 gr/km| |Prijs: 57.300 euro|