Volvo mag dan wel een Zweeds merk zijn, de XC40 en ons land zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. De compacte SUV rolt van de band in de fabriek in Gent, en is vooral in de wereld van de bedrijfswagens een van de populairste keuzes in ons land. Nu die bedrijfswagens in de toekomst steeds groener en elektrischer zullen zijn, kan de elektrische Volvo XC40 wel eens uitgroeien tot een van de absolute koplopers, zo hoopt Volvo.
Geen specifiek EV-platform
Alleen moet de XC40 P8 AWD Recharge, zoals hij voluit heet, concurrentie dulden van eigen huis. De Volvo staat immers op het CMA-platform, het compacte platform dat niet alleen klassieke verbrandingsmotoren toelaat, maar ook hybride en volledig elektrische aandrijflijnen. Vooraan en achteraan plaatst hij als P8 Recharge telkens een elektromotor van 204 pk (150 kW) en 330 Nm. In totaal levert dat dus vierwielaandrijving op, en een totaalvermogen van 408 pk en 660 Nm. En wie de laatste tijd goed heeft opgelet, weet dat je dat platform en die cijfers ook terugvindt bij een van de sterkste stijgers in het elektrische segment in ons land: de Polestar 2.
De elektrische Recharge houdt wel vast aan het klassieke recept van de XC40. Met zijn lengte van 4,43 meter en hoogte van 1,65 meter is hij zowat even lang en iets minder hoog dan een XC40 met verbrandingsmotor. Er is maar één visuele weggever die deze elektrische Recharge onderscheidt van de gewone XC40-modellen: het radiatorrooster vooraan is volledig dichtgewerkt. Op de C-stijl krijg je nog een verborgen ‘Recharge’-opschrift, maar verder zijn er nauwelijks noemenswaardige verschillen te noteren.
Android-infotainment
Ook binnenin: het dashboard is grotendeels hetzelfde – al komt deze Recharge al behoorlijk goed uitgerust aan de start – en je krijgt traditiegetrouw goed steunende zetels vooraan. Achteraan moet de centrale passagier nog steeds rekening houden met een middentunnel, maar voor de rest is het plaatsaanbod er prima. Over plaats gesproken: met 414 liter is de kofferruimte iets kleiner dan de klassieke versies, maar vooraan onder de ‘motorkap’ krijg je wel nog een opbergvak van 31 liter.
De verschillen met de gewone XC40 zijn dus eerder subtiel. Net als de Polestar 2 start deze Recharge zonder startknop, en hoef je dus alleen maar het rempedaal in te duwen en de pook in ‘D’ te zetten. De plaats waar de startknop normaal zit, is wel wat knullig afgedekt, maar goed. De grootste weggever is wellicht het infotainmentsysteem: de XC40 P8 Recharge is de eerste Volvo waarvan het infotainmentsysteem volledig op het besturingssysteem Android draait. Dat betekent bijvoorbeeld dat je navigeert via Google Maps, en dat de Google-spraakassistent ter beschikking staat.
Ruim rijbereik... op papier
De lithium-ionbatterij die deze XC40 Recharge gebruikt, heeft een capaciteit van 78 kWh, waarvan je 75 kWh concreet kunt gebruiken. Op papier levert dat een rijbereik op van 400 tot 418 kilometer, afhankelijk van de manier waarop je je XC40 hebt aangekleed, de velggrootte die je hebt gekozen, enzovoort. In de praktijk krijg je echter een ander verhaal. Wij haalden bijvoorbeeld een gemiddeld testverbruik van 25,2 kWh/100 km en konden dus rekenen op een rijbereik van een goeie 300 kilometer.
De verklaring daarvoor is net als bij de Polestar 2 niet ver te zoeken: het extra gewicht van de batterijen. Hoe groter de batterijcapaciteit, hoe meer kilo’s, en bij een platform dat ook nog voorzien is op verbrandingsmotoren zijn die kilo’s minder makkelijk weg te werken dan bij een specifiek EV-platform. Zo komt het dat deze Volvo XC40 P8 Recharge bijna 2,2 ton op de weegschaal zet. En voor een compacte SUV is dat teveel.
Kwiekste Volvo in het gamma
Als de batterij leeg is, dan laad je hem driefasig op in zo’n 8 uur aan 11 kW. Aan een snellader kan ook, aan maximum 150 kW. In het beste geval heb je de batterij dan weer tot 80 procent volgeladen in 40 minuten. De Polestar 2 gebruikt dezelfde batterij en boordlader, dus hij legt gelijkaardige cijfers voor.
Het verschil tussen de Volvo en de Polestar zit hem in het rijgedrag. Niet zozeer in de prestaties, want met een sprinttijd van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden moet deze XC40 P8 Recharge zowat de kwiekste Volvo in het gamma zijn. De topsnelheid is zoals steeds bij Volvo begrensd op 180 km/u. De Volvo rijdt wel comfortabeler dan de Polestar. Het helpt dat deze XC40 het weinig zinvolle Performance-pakket met verstelbare Öhlins-dempers niet aanbiedt, maar los daarvan is de XC40 meer op comfort geënt dan de 2. Al laten de extra kilo’s van de batterij zich wel voelen.
Conclusie
De elektrische Volvo XC40 Recharge is een vermomde Polestar 2. Hij deelt dezelfde aandrijflijn, dezelfde batterij en hetzelfde platform. Met een catalogusprijs van 59.000 euro ligt zijn prijs wel een paar duizend euro hoger dan die van zijn zustermodel. Benieuwd of Volvo aan zijn XC40-gamma binnenkort nog minder dure versies met één enkele elektromotor toevoegt. Polestar deed dat onlangs nog, en die versies beloven het écht interessant te maken.