Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo XC40 Recharge Extended Range, veel efficiënter (2023)

Met een nieuwe batterij en dito motor op de achteras maakt Volvo zijn compacte elektrische SUV, de XC40 Recharge, een stuk efficiënter. Het resultaat: een rijbereik van 572 kilometer.

In het kort

De Volvo XC40 Recharge schakelt over van voor- naar achterwielaandrijving maar wordt daardoor vooral efficiënter in plaats van dynamischer. Het Zweedse traditionele comfort blijft bewaard, terwijl de nieuwe batterij van 82 kWh het rijbereik met zo’n 35 procent doet toenemen.

Pro

Voordelen

  • - Opgefriste looks
  • - Efficiëntere aandrijflijn
  • - Zweeds comfort
Contra

Nadelen

  • - Ergonomische details
  • - Gewicht
  • - Prijs

De Volvo XC40 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Moeten we nog uitleggen hoe populair de Volvo XC40 is? De favoriet onder de bedrijfswagens heeft die te danken aan zijn veelzijdigheid, want de compacte Zweedse SUV is er met benzine-, diesel-, plug-inhybride en zelfs elektrische aandrijflijnen. Die laatste kon door zijn elektrodorst echter niet mee met de concurrentie. Is de gulzige Noord-Europeaan ascetischer geworden?

Volvo XC40 Recharge (2023) static, front view

Exterieur

Aan deze update ging eerder al een kleine facelift vooraf. Die bleef bij deze elektrische Volvo XC40 beperkt tot enkele esthetische wijzigingen. De Zweden zijn het niet ver gaan zoeken, want de kleine SUV neemt de snoet van de volledig elektrische coupé-SUV over, de C40 Recharge. De lichtblokken zijn dus fijner, het radiatorrooster afgedekt maar nog deels zichtbaar en de bumper krijgt enkele specifieke accenten. Tot zover de vormelijke verbeteringen – of aanpassingen, zo je wil.

Bij die moderne lijnen horen ook twee nieuwe koetswerkkleuren: Vapour Grey en Sage Green. Daarnaast wordt de catalogus aangevuld met nieuwe 19-duimsvelgen, waarvan hun aerodynamische werking volgens Volvo de efficiëntie verbetert.

Volvo XC40 Recharge (2023) static, rear view

Interieur

Omdat het vandaag vooral om technische wijzigingen gaat, blijft het interieur van de XC40 Recharge onveranderd. Het typisch Zweedse design blijft dus overeind, dat modernisme en afwerkingskwaliteit perfect aan elkaar weet te paren. Centraal op het dashboard staat nog steeds het verticale touchscreen, dat het Google-infotainmentsysteem herbergt. Hoewel het modern is, staat het niet op hetzelfde niveau als dat andere Google-systeem dat Renault tegenwoordig aanbiedt...

Als we een groter minpunt moeten aanhalen, komen we bij de zetels uit. Voor een merk dat altijd dweept met zitcomfort zijn de zetels van de XC40 niet op niveau. Dat ligt aan hun stevigheid en compacte formaat. Gelukkig zijn ze wel bekleed met mooie materialen, zoals een aangename wolmengeling.

Volvo XC40 Recharge (2023) interior

Motor

En dan de kern van de zaak: de aandrijflijn. Volvo heeft daar iets opmerkelijks bij gedaan, dat alleen bij de elektrische architectuur van de XC40 kan: overschakelen van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving. Het basismodel met één elektromotor plaatst die voortaan op de achteras. Het gaat zelfs om een nieuw en krachtiger exemplaar met permanente magneet. Die is niet alleen efficiënter, maar ook volledig ontworpen en gebouwd door Volvo in Zweden.

Daar stoppen de Scandinaviërs niet, want naast de verbeterde efficiëntie van de nieuwe motor huist er ook een nieuwe batterij in de vloer. Die is groter en heeft een capaciteit van 82 kWh (79 kWh netto), en kan aan een snellader aan een piek van 205 kW opladen. Wat dat concreet oplevert? De XC40 Recharge Extended Range is 258 pk sterk en zet een maximaal WLTP-rijbereik van 572 kilometer neer. De rest van het gamma krijgt ook een ruimer rijbereik, met 466 kilometer voor de Recharge (69 kWh, 238 pk) en 535 kilometer voor de Recharge Twin (82 kWh, 408 pk, vierwielaandrijving).

Volvo XC40 Recharge (2023) dynamic, side view

Rijgedrag

Zeggen dat we een verschil voelden in de lichtheid van de vooras, in de rijdynamiek van de achterwielaandrijving of in het extra vermogen zou liegen zijn. Eerlijk: Volvo zocht niet naar betere prestaties maar naar meer efficiëntie. Het rijgevoel van deze XC40 blijft dus onverstoorbaar, responsief en comfortabel.

Toch zijn er enkele verschillen, in de specificaties en de boordcomputer. De elektrische Volvo XC40 is nooit zuinig geweest. Hem laten debuteren in zijn krachtigste versie met vierwielaandrijving (Twin) heeft zijn imago natuurlijk ook niet geholpen. Hij lijkt zich echter te willen herpakken, want op de Zweedse wegen tijdens onze eerste kennismaking haalde ‘onze’ Recharge Twin 20,8 kWh/100 km na een honderdtal kilometer. Toegegeven, dat is niet uitzonderlijk, maar wel beter dan voordien.

Volvo XC40 Recharge (2023) dynamic, front view

Dat gezegd zijnde verbleekt die prestatie volledig bij die van de nieuwe XC40 Recharge Extended Range. Die haalde tijdens onze eerste test een gemiddelde van 16,1 kWh/100 km, en dat is zelfs minder dan wat Volvo zelf opgeeft. In de praktijk is de achterwielaangedreven versie met grote batterij dus de beste leerling van de klas en de versie die je moet hebben.

Prijs

We hoeven het niet te blijven herhalen, maar elektrische SUV’s zijn niet goedkoop. Ook bij Volvo: de XC40 Recharge begint vanaf 52.450 euro. Dat is de instapversie. De interessantere en zuinigere Extended Range kost amper 2.000 euro extra.

Volvo XC40 Recharge (2023) dynamic, rear view

Besluit

De geüpdatete Volvo XC40 Recharge zal met zijn nieuwe looks en verbeterde techniek niet massaal meer klanten lokken. Toch maakt de nieuwe Extended Range de elektrische SUV die altijd bekend stond als gulzig een stuk efficiënter. Bij sommige merken betekent achterwielaandrijving sportiviteit, bij Volvo vermindert dat het verbruik, verhoogt dat het rijbereik en geeft het deze Zweedse compacte elektrische SUV meer zin.

Specificaties

  • Motor: elektromotor, achteras
  • Vermogen: 252 pk
  • Koppel: 420 Nm
  • Overbrenging: Vaste verhouding
  • 0-100 km/u: 7,3 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffervolume: 419 – 1.295 l
  • Batterijcapaciteit: 82 kWh (79 kWh netto)
  • Verbruik: 16,1 kWh/100 km (gemeten)
  • Rijbereik: 572 km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 54.450

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer