We gaan niet opnieuw de hele werking van een plug-in hybride uit de doeken doen, u begint het stilaan wel te begrijpen. De Volvo XC40 T5 Twin Engine wijkt nauwelijks af van het recept van de andere Twin Engines bij Volvo. We zien opnieuw een benzinemotor, in dit geval een 1,5-liter met 180 pk, waar Volvo nog een 82 pk sterke elektrische motor aan toevoegt. De elektrische motor krijgt zijn voeding uit een 10,7 kWh batterijpack dat intelligent verwerkt zit in de auto zodat het koffervolume onaangeroerd blijft (minimaal 460 liter). Dat zullen gezinnen appreciëren.
Weinig wijzigingen
Zowel uiterlijk als aan boord zijn zie je nauwelijks verschillen met een XC40 met klassieke verbrandingsmotor. Op enkele details na dan. Uiterlijk moest er natuurlijk een klep gemaakt worden waarachter je het stopcontact vindt om hem bij te laden. De wijzigingen in het interieur zie je op het multimediascherm. Die krijgt er specifieke menu’s voor de hybride bij, en twee andere rij-instellingen. De Hybrid-modus laat de Volvo autonoom kiezen wanneer hij de benzinemotor gebruikt en wanneer hij de elektrische motor aanspreekt. In ‘Pure’ kiest hij uitsluitend voor de elektrische motor.
Nog steeds aangenaam
Zelfs zonder Pure lijkt de XC40 T5 Twin Engine de elektrische motor de voorkeur te geven wanneer de batterijlading het toestaat. Die batterij lijkt een vrij realistisch ingeschat bereik te hebben. Toen we hem in handen namen, was de batterij niet helemaal volgeladen. Wat het moeilijk maakt om in te schatten of hij echt 54 kilometer ver komt. Maar we zagen wel hoe het rijbereik in overeenstemming bleef met de werkelijk afgelegde kilometers.
Eens de batterij leeg is, wanneer je plankgas geeft of boven 125 km/u schakelt de benzinemotor in. Dat hoor je aan de karakteristieke brom van de driecilinder. Die moet eens zo zwaar aan de bak, ook al heeft hij 1.871 kilogram in beweging te brengen. Met een soepele rijstijl blijft het verbruik beperkt. Wanneer beide motoren samen in actie treden, krijg je maximaal 262 pk en 425 pk die een stevige indruk nalaten. Hij is ook meteen paraat en heeft geen toeren nodig. Het rijcomfort blijft bewaard, ook al moest Volvo opteren voor een iets strakkere ophanging.
Fiscaal vriendelijk
Door zijn gunstige verhouding tussen gewicht en batterijcapaciteit die meer dan 0,5 kW/100 kg moet bedragen, en dankzij zijn 46 g/km CO2 blijft de Volvo XC40 T5 Twin Engine de meest voordelige fiscale behandeling genieten voor bedrijven en zelfstandigen. Hij blijft voor de volle 100 procent aftrekbaar. Wat ineens een ander licht doet schijnen op de gevraagde 45.580 euro, die zelfs voor dit type auto competitief te noemen is.
Volvo | XC40 T5 Twin Engine |
---|---|
Motor | Driecilinder turbobenzine + elektrische motor, 1.477 cc |
Pk | 180 pk + 82 pk |
Nm | 265 Nm + 160 Nm |
0-100 km/u | 7,3 sec |
Top | 205 km/u |
Verbruik | 1,9 l/100 km |
Testverbruik | 5,0 l/100 km |
CO2 | 46 g/km |
Prijs | 45.580 euro |