Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo XC60 – Scandinavisch comfort en veiligheid

Met de Volvo XC60 lanceren de Zweden een compacte premium SUV waarbij veiligheid en comfort vooropstaan. Dat alles verpakt in een modern Volvo-jasje. Wij reden de XC60 D5 Geartronic en die maakte een groot deel van onze hoge verwachtingen waar.

Nu de druk op de grote SUV's steeds verder wordt opgevoerd en de auto's uit sociaal oogpunt bijna niet meer verantwoord zijn gaat de ene na de andere fabrikant een model in de compacte klasse lanceren. BMW was met de X3 jarenlang de enige die een 'premium' model leverde, maar daar is razendsnel verandering in gekomen. Dit jaar presenteerde Audi de Q5, Mercedes de GLK en kwam Saab met de 9-4X Concept; een voorproefje voor hun interpretatie van de compacte SUV. Volvo wil haar aandeel gaan opeisen met de XC60.

Bescheiden, maar dynamisch Wie het exterieur goed in zich opneemt kan niet anders concluderen dan dat de XC60 een bescheiden voorkomen heeft. Geen overdreven stoere elementen of twijfelachtige details. Subtiel, een tikkeltje chique en dynamisch zijn de kernwoorden die het beste bij zijn uitstraling passen. Dat alles wel kenmerkend Volvo. De typische grille waarin het Volvo-logo prominent is opgenomen, de brede schouderpartij en de prachtige LED-achterlichtunits doen over zijn afkomst geen twijfel bestaan. Wie het uiterlijk van het door ons geteste model echter wat te bescheiden vindt, kan altijd nog kiezen voor het Styling Pack. Voor € 995,- worden er dan zilvergrijze plastic delen op de voor- en achterbumper gemonteerd en worden de zijskirts extra aangezet. Wat afwerking betreft had het exterieur op sommige plaatsen beter gekund. Bepaalde naden zijn wel erg groot en bovendien ongelijk en de grille heeft een wel heel hoog plastic-gehalte.

Schitterend interieur Stappen we in dan nemen we plaats in een interieur dat het toonbeeld is van Scandinavisch design. Meteen valt onze blik op de prachtige 'zwevende' middenconsole die is bekleed met ongelakt hout. De bekleding is licht en mede daardoor oogt het interieur warm en huiselijk. Dat kun je aan de Zweden wel overlaten. De afwerking en de gebruikte materialen zijn eveneens van een goede kwaliteit. Al is het niet van het niveau dat we van de Duitse concurrentie gewend zijn. Qua overzichtelijkheid en ergonomie is alles dik voor elkaar. Alle vitale zaken zijn opgenomen in het instrumentarium, waar geen detail teveel is verwerkt. Dat alles komt de afleesbaarheid ten goede. Door de vele knopjes op de middenconsole is het daar even zoeken naar alle functies, maar dat blijkt een kwestie van gewenning. Wel is het jammer dat Volvo niet, zoals haar concurrenten, heeft gekozen voor een iDrive-achtige oplossing wanneer je een navigatiesysteem hebt besteld. Nu is er een apart display voor de instellingen van de auto en de radio en een apart display voor het navigatiesysteem. Wij hadden dat liever geïntegreerd gezien in één overzichtelijk systeem. Het instellen van het navigatiesysteem is een verhaal op zich. Dat kan alleen de bestuurder doen, namelijk met knopjes achter het stuurwiel. Veilig tijdens het rijden, maar lastig wanneer de bijrijder een locatie wil zoeken. Overigens werkt de bediening achter het stuurwiel wel zeer goed en intuïtief.

Ruimte Met een lengte van 4.628 mm, een breedte van 1.891 mm en een hoogte van 1.713 mm valt over ruimte niet te klagen. Ook de wielbasis van 2.774 mm draagt bij aan voldoende bewegingsvrijheid in het interieur. De zit voorin is dan ook uitstekend en zowel stoel als stuurwiel zijn optimaal te verstellen. Zijdelingse steun is in de stoelen echter minimaal en mede door het gladde leer schuif je tijdens wat sneller genomen bochten gemakkelijk heen en weer. Op de achterbank hebben de inzittenden qua ruimte eveneens geen klagen. Hoofdruimte is er in overvloed. De beenruimte is voldoende, maar houdt niet over. Diverse opbergvakken (in de deuren, middenconsole, dashboardkastje) maken het ordenen van losse spullen geen probleem. Wie de achterklep opent zal opvallen dat de bagageruimte met 495 liter inhoud lekker ruim is. Erg gemakkelijk is de manier waarop de achterbank valt neer te klappen. In één beweging klap je de achterleuning om waarbij de hoofdsteunen vanzelf wegklappen. Er ontstaat vervolgens een volledig vlakke laadvloer met 1.455 liter aan ruimte. Innovatief en tot op heden alleen nog maar bij Volvo leverbaar is de uitklapbare zitverhoging voor kinderen (optie van € 350,-). Hierdoor hoef je geen losse zitverhoging meer in je auto te monteren. Handig en veilig.

City Safety Daarmee komen we meteen bij één van de meest opvallende punten aan de XC60; zijn veiligheidsniveau. Dat is ongekend hoog. Naast inmiddels welbekende zaken als ABS, acht airbags, DSTC (ESP), Brake Assist en een roll over protection system gaat Volvo veel verder. Zo is elke XC60 uitgerust met het innovatieve City Safety. Bij snelheden onder de 30 km/h (waarbij de meeste kop-staartbotsingen voorkomen) detecteert een laser achter de voorruit of de auto die zich voor u bevindt langzamer dan u rijdt of zelfs stilstaat. Is dat het geval, dan remt de XC60 vanzelf af om een aanrijding te voorkomen. Om het systeem in de praktijk te ondervinden hebben we bij de importeur een proefopstelling kunnen gebruiken. We rijden op een obstakel af, houden een snelheid van 20-30 km/h aan en remmen niet. Uiteindelijk grijpt de XC60 in en zet de auto op nog geen halve meter van het obstakel stil. Een ongeluk is voorkomen!

Veiligheidssystemen Maar City Safety is niet het enige. We kunnen wel een complete test schrijven over de veiligheidsvoorzieningen op zich. We beperken ons dan ook tot een opsomming en uitleg van de meest onbekende systemen. Intelligent Driver Information System (IDIS) houdt telefoongesprekken in de wacht als de bestuurder zich in een intensieve verkeerssituatie bevindt. Trailer Stability Assist (TSA) houdt wat betreft het ESP rekening met een aangekoppelde trailer. En wie de optionele Driver Support Line (€ 2.850,-) bestelt beschikt ook over Lane Departure Warning, BLIS (Blind Spot Information System) en Adaptieve Cruise Control met Collision Warning en Auto Brake. Bij een dreigend ongeval zorgt dit laatste systeem ervoor dat de schade zoveel mogelijk wordt beperkt door de auto af te remmen. Waar City Safety werkt voor snelheden onder de 30 km/h neemt de Adaptieve Cruise Control het op hogere snelheden over.

Actieve veiligheid dankzij prima wegligging Met de veiligheid zit het in de XC60 wel goed. Volvo claimt dan ook dat het de veiligste Volvo ooit is. En dat ervaren we ook tijdens het rijden. Wie te dicht op zijn voorganger rijdt krijgt een rood lampje te zien dat waarschuwt voor je beperkte afstand. En bevindt er zich een voertuig in je dode hoek dan begint er bij de buitenspiegel een lampje te branden die je waarschuwt (BLIS). Maar behalve alle elektronische hulpmiddelen geeft ook het rijgedrag zelf je een veilig gevoel. De XC60 biedt een prachtige compromis tussen comfort en dynamiek. Het stuurwiel is lekker dik en de besturing communicatief. Het onderstel is een mooie balans tussen comfort en een fijne wegligging. Mede dankzij het AWD ligt de grens ver weg. Wie deze overschrijdt wordt opgevangen door de vierwielaandrijving en de elektronica waardoor de XC60 opvallend lang neutraal blijft.

D5 dieselmotor De in het vooronder van ons testmodel gemonteerde D5 dieselmotor viel echter wat tegen. De vijfcilinder dieselmotor met een inhoud van 2.4 liter ontwikkelt een vermogen van 185 pk en een koppel van 400 Nm maar kwam niet alert over. De reactie op het gaspedaal is wat traag en met een 0-100 km/h sprint in 9,9 seconden is deze D5-motor geen uitblinker. Wanneer een bocht wordt uitgeaccelereerd of een rotonde wordt afgereden valt op dat de automaat even bedenktijd nodig heeft. Uiteindelijk kiest die ervoor nog een verzet terug te schakelen. Daardoor voelt de motor lui aan. Jammer, want gezien de automaten van de concurrentie laat Volvo hier een steek vallen.

Conclusie De Volvo XC60 biedt een prachtig compromis tussen comfort en dynamiek en wordt gekenmerkt door een hoog actief en passief veiligheidsniveau. De besturing is communicatief, het onderstel zowel comfortabel als dynamisch en de vierwielaandrijving draagt bij aan een zeer goede wegligging. Qua uitstraling is de XC60 een graag geziene gast en geschikt voor alle gelegenheden. Het interieur is mede dankzij de met hout uitgevoerde middenconsole zeer smaakvol en naar onze mening misschien wel het mooiste interieur van de afgelopen tijd. De veiligheidsuitrusting is ongekend hoog en daarmee is dit de veiligste Volvo ooit. Jammer dat de D5-motor minder presteert dan verwacht en de automaat traag is van reactie. Maar wie dat laatste vergeet of voor een versie met handbak gaat kiest met de XC60 voor de veiligste, modernste en mooiste Volvo van de afgelopen jaren.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo XC40 Recharge (2023) banner

Test: Volvo XC40 Recharge Extended Range, veel efficiënter (2023)

Autotests · Volvo
Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
Ontdek meer