Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo XC60 D5 – Groot geworden

Volvo heeft de nieuwe XC60 een stukje hoger op de premium-ladder geplaatst. Een gok, want de prijs ligt nu ook een stuk hoger en dus is het helemaal geen zekerheid dat deze XC60 het commerciële succes van zijn voorganger evenaart.

De vorige XC60 was een hit zoals Volvo er nog niet veel gehad heeft. Zelfs helemaal aan het einde van zijn carrière bleef hij de bestverkochte en meest geproduceerde Volvo. Volvo had hem zelfs graag nog even in productie gehouden, maar dat bleek voor de planning onhoudbaar.

Meer plaats achteraan

De nieuwe XC60 komt hoger op de ladder te staan. Hij maakt gebruik van het onderstel van de XC90, maar omdat zijn achterkant meer op die van de knappe V90 lijkt, komt hij als de meer geslaagde van de twee uit de vergelijking. In afmetingen bedraagt het verschil in de lengte slechts 4 centimeter (4,68 meter), maar de nieuwe XC60 maakt vooral het onderscheid in wielbasis. Die neemt met net geen 10 centimeter toe, en dat verschil zie je meteen wanneer je achteraan instapt. De vorige XC60 was goed op dat vlak, de nieuwe is royaal.

Stevige prijs

Maar het verschil in prijs tussen de twee generaties XC60 is groot. De laatste stockmodellen van de vorige XC60 gaan nu de deur uit voor iets meer dan 37.000 euro. De nieuwe XC60 heb je pas vanaf 49.250 euro. Maar dat verschil wordt meteen duidelijk aan de binnenkant. Standaard geeft Volvo al meteen het multimediasysteem mee met het grote, verticale aanraakscherm. Net als een audiosysteem met 10 luidsprekers en de led-koplampen. De D5 die wij testten, begint zelfs maar aan 53.500 euro.

Anderzijds, zeker in een Inscription zoals wij die meekregen – 58.200 euro voor de D5 – wordt duidelijk dat Volvo zich op een niveau nestelt dat maar net onder doet voor Mercedes. De kwaliteit van Audi haalt het Zweedse merk nog niet, maar de sfeer is onnoemelijk veel aangenamer. Als wellness-auto zal je niet snel beter vinden.

Schokjes

De D5 is de krachtigste diesel. De 2.0 viercilinder turbo met standaard achttrapsautomaat levert 235 pk en 480 Nm. Daarmee is hij eerder vlot dan echt snel, en vooral de werking van de automaat blijft wat storen. De gangwissels van de Aisin-automaat verlopen minder vlot dan die van een ZF. Maar zijn grootste tekortkoming is zijn hang naar te grote wielen. De 20-duimers die de invoerder voorzag, zijn dan wel mooi maar ze zorgen ook voor harde schokken bij bulten in het wegdek. De optionele adaptieve ophanging compenseert dat slechts ten dele. Wel is hij op kasseien indrukwekkend comfortabel, dat moeten we wel zeggen.

Autonoom rijden

In de XC60 heeft Volvo zijn rijhulpen weer licht verbeterd. Het merk heeft niet dezelfde budgetten als een Mercedes of een VW, dus is het nog wachten op een ‘autopilot’ die meedenkt met de kaartgegevens of die al autonoom kan inhalen. Intussen is hij wel wat verbeterd en neemt hij bijvoorbeeld al vlotter een bocht met een grote radius. Rechtuit durft hij wel wat aan het pingpongen slaan tussen de lijnen, maar mits een iets steviger grip op het stuur hou je hem wel recht in het spoor. Met een gemiddeld testverbruik van 7,7 l/100 km zaten we niet alleen hoger dan de beloofde 5,5 l/100 km, maar ook hoger dan we hadden verwacht. De snelle respons van de turbo bij inhaalmanoeuvres laat zich cash betalen aan de pomp.

Het is moeilijk om de Volvo XC60 de betere of de slechtere te noemen tussen zijn vele concurrenten, maar hij staat hoe dan ook dicht bij de top.

Volvo XC60 D5
Motor: viercilinder turbodiesel, 1969 cc
235 pk bij 4000 opm
480 Nm
0-100 km/u: 7,2 sec
Top: 220 km/u
Verbruik: 5,5 l/100 km
Testverbruik: 7,7 l/100 km
CO2: 144 g/km
Prijs: 53.500 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer