Zoals geweten laat Volvo de nieuwe XC90 nog 15 cm groeien ten opzichte van de vorige generatie. Hij meet nu 4,95 meter in de lengte en 2,14 meter in de breedte (inclusief de zijspiegels). Dat is heel wat auto, en zo ziet hij er ook uit.
Het nieuwe design laat vooral vooraan een indruk na, met de opmerkelijke koplampen. Maar in profiel houdt hij de indruk van de vorige XC90 levendig. Een bewuste keuze, want Volvo wist van de vorige XC90 liefst 636.000 exemplaren te verkopen. Zijn carrière startte in 2002 en hij bleef een sterke verkoper tot op het einde van zijn carrière.
Aanraakscherm
Maar wanneer de XC90 misschien niet de grote designrevolutie aan de buitenkant brengt, dan is dat omdat hij aan de binnenkant een resoluut nieuwe richting uitgaat, zoals designchef Thomas Ingenlath ons eerder nog uitlegde. Het is even wennen aan die binnenkant. Er blijven nog nauwelijks knoppen over, alle bediening van multimedia, navigatie, airco en de boordcomputer verloopt via het grote aanraakscherm in de middenconsole. Geen iPad-kloon, maar een eigen interpretatie (Sensus) die zich intuïtief laat bedienen. Compatibel met Androïd en Apple bovendien. Via swipebewegingen ga je door de menu’s. Je kan ook inzoomen in één menu, terwijl de andere op de achtergrond actief blijven. Volvo geeft zelf toe dat de bediening enige gewenning vraagt, en stelt daarom dat het extra tijd zal uittrekken bij de overhandiging van de auto’s aan de klanten om het systeem duidelijk uit te leggen en alvast de eerste instellingen vast te leggen.
Lichtvoetig
Er is een basisversie van de XC90 op komst aan 51.400 euro, een D4 met voorwielaandrijving. Maar die komt pas later beschikbaar. Alle XC90’s krijgen standaard een achttraps automaat. De basisversies hebben vijf zitplaatsen, zeven is mogelijk tegen meerprijs. We trokken nog op pad met de D5 (55.200 euro) diesel en de T6 (58.500 euro) benzine, beide met vierwielaandrijving.
De T6 heeft de 2.0 turbobenzine uit de T8 hybride, dus 320 pk en 400 Nm. Hij spaart het gewicht van de batterijen van de T8 uit, en dat is meteen voelbaar in het verkeer. De turbobenzine is de beste keuze voor wie belang hecht aan rijbeleving. Een X5 wordt hij nooit, maar voor zijn omvang weet de XC90 T6 zich best lichtvoetig te sturen. 100 haalt hij desgewenst in 6,9 seconden, tegen 6,4 in de T8. De top is dezelfde: 230 km/u. Maar de T6 heeft wel een CO2-uitstoot van 179 gr/km.
Dan doet de D5 beter, met een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km en 152 gr/km CO2. Maar daarmee hebben we meteen de voornaamste pluspunten van de diesel opgesomd. De 2.0 viercilinder is vlot, met 225 pk en 470 Nm, maar ook niet meer dan dat. 100 haalt hij in 7,8 seconden met een top van 220 km/u. De D4 basisversie krijgt 190 pk en 400 Nm.
Concertzaal
De eerste testritten maken duidelijk dat de XC90 niets ingeboet heeft aan rijcomfort. De afwerking is beter, en wie er echt geld tegenaan wil gooien kan een super-de-luxe Bowers&Wilkins geluidssysteem bestellen waar zelfs de concertzaal van Göteborg via een geluidssimulatie is ingebouwd. Naast de vele veiligheidssnufjes werkt Volvo tegenwoordig even hard aan uw welzijn aan boord. Een aangenaam aanvoelen. Volvo maakt helaas ook komaf met een oud gebruik: de volledig plat te leggen leuning van de passagiersstoel vooraan. 'Onze XC90 is lang genoeg', is het verweer van Volvo. Onzin natuurlijk, zoals elk bezoek aan de Ikea kan duidelijk maken.
De nieuwe XC90 staat eind mei in de showrooms. Dan worden ook de eerste ‚first editions’ geleverd.