Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Volvo XC90, never change a winning team! (2024)
Félix Bouland · 10/12/2024 · 5 min gelezen
Ondanks de komst van de elektrische EX90 is de Volvo XC90 niet dood. Zijn carrière is verlengd met verfijnde styling en bijgewerkte tech. Is dat genoeg om hem bij de tijd te houden?
In het kort
De Volvo XC90 verandert bij modeljaar 2024 heel weinig, en dat is maar goed ook! De evolutie van het Zweedse vlaggenschip is erop gericht om klanten uit het topsegment aan te trekken dankzij een nog comfortabelere cabine en bekende (benzine)motoren.
Weet je nog, toen Volvo een paar jaar geleden een stevig statement maakte? Er zouden alleen nog maar elektrische auto’s worden gebouwd in de nabije toekomst. De EV-lutie ging echter niet zoals verwacht, waardoor het Zweedse merk nu een stapje terug zet. Het is te zeggen: Volvo verzekert ons dat dit niet het geval is, maar ondertussen halen ze wel terug de XC90 van stal en wordt hij rechtstreeks naar de plastische chirurg gestuurd!
Exterieur
De “nieuwe XC90” belichaamt eerder continuïteit dan een renaissance. Dat klopt in de praktijk en dat zie je ook terug in het design. In grote lijnen is hij geen spat veranderd. Hij heeft nieuwe koplampen, nog steeds met de 'hamer van Thor' als visuele signatuur, een gewijzigde voorbumper en een nieuwe grille. Deze laatste combineert schuine vormen om hem een modern tintje te geven.
Afgezien van deze details verandert er ndus iets aan de XC90, maar dat betekent niet dat hij ouderwets is. Dat is te danken aan het tijdloze design dat de grootste in de Volvo-familie eind 2014 mocht introduceren. De Zweden draperen hun 4,95 meter lange beest ook in de nieuwe Dark Red carrosseriekleur en nieuwe 20-, 21- of 22-inch wielen.
Interieur
Terwijl het exterieur een vleugje make-up krijgt, krijgt het interieur hier en daar wat rimpels. Er is nog steeds die typische Volvo-cabine, maar die is nu versierd met een mooie geweven stof en inlegwerk van natuurlijk hout. Dat draagt allemaal bij aan de premium uitstraling. Natuurlijk mag je het nieuwe 11,2-inch scherm in het midden van het dashboard niet missen. Net als op andere recente Volvo's is het voorzien van Google's Android Automotive-systeem. Het is beter dan voorheen, maar het is jammer dat alle functies toegankelijk moeten zijn via dit aanraakscherm...
Voor de rest doet Volvo's grootste SUV zijn naam eer aan. Omdat het om een facelift gaat, hebben de Zweden het interieur ongemoeid gelaten. Op één verschil na: de XC90 is nu uitsluitend 7-zitter! Net als voorheen is er nog steeds een grote bagageruimte. Er is 302 liter wanneer alle zeven stoelen zijn geplaatst (265 liter op de T8 plug-in hybride), oplopend tot 680 liter (640 liter op de T8) in de 5-zitterstand, en maar liefst 1.856 liter wanneer alle stoelen zijn neergeklapt.
Motor
Ja, je leest het goed: de XC90 is een (plug-in) hybride. Hij krijgt immers geen elektrische aandrijflijn, want daar is de elektrische EX90 voor. Dus herontdekken we Volvo's T8-motor, die een 2,0-liter 4-cilinder benzinemotor vooraan combineert met een 145 pk sterke elektromotor achterin. Samen zorgen ze voor vierwielaandrijving, 455 pk, 400 Nm koppel en een CO2-uitstoot van 30 g/km (WLTP). Dankzij de ongewijzigde architectuur is de batterij nog steeds klein - voor de grootte van het beestje - met 18,8 kWh (14,7 kWh netto). Dit geeft een maximaal elektrisch bereik van 71 km.
Volvo had het hierbij kunnen laten. Er is echter nog steeds een benzinemotor in de catalogus, maar niet alle Europese markten hebben besloten deze te importeren. Hij heet de B5 en maakt gebruik van dezelfde 2,0-liter viercilindermotor, maar produceert 250 pk en 360 Nm koppel. Het is ook een lichte hybride, dankzij een 48-volt start-alternator. Zoals altijd is hij gekoppeld aan een automatische 8-versnellingsbak en permanente vierwielaandrijving.
Rijgedrag
Tegenwoordig is het “EV” wat de klok slaat, waardoor het wat eigenaardig kan lijken om terug in een Volvo met verbrandingsmotor te stappen. Dat komt vooral door het aanwezige geluid van de viercilinder benzinemotor en de 8-trapsautomaat die er niet altijd in slaagt versnellingen vloeiend in elkaar over te laten lopen. Gelukkig heeft de klassieke hybride geen last van deze kleine problemen. De stilte van deze aandrijflijn complementeert een chassis dat profiteert van verbeterd comfort. Ten eerste dankzij de FSD-schokdempers die standaard op alle modellen zijn gemonteerd en ten tweede dankzij de verbeterde geluidsisolatie in het interieur. In de XC90 draait het nu allemaal om comfort!
Tijdens onze korte testrit in Zweden deden de lage temperaturen weinig af aan het brandstofverbruik. Het B5 benzinemodel verbruikte gemiddeld 8,7 liter/100 km, terwijl de oplaadbare hybride al na 50 km 4,5 liter/100 km verbruikte. Dat zijn cijfers waar je niet meteen mee uit kan pakken, maar dit is natuurlijk, geen EV. En anderzijds, deze über-comfortabele giga-SUV heeft het verbruik van een Citroën Berlingo met driecilinder… we geven het maar mee.
Prijs
De Volvo XC90 is comfortabeler geworden en de afwerking is verbeterd. Tegelijkertijd krimpt zijn professionele klantenkring door de EX90. Desondanks doet Volvo geen “efforeke” op prijsvlak. Met 93.300 euro voor de T8 kan je moeilijk van een koopje spreken. De B5 Hybrid is met 81.990 euro dan een stuk goedkoper, maar voor die prijzen koop je veel anders (al dan niet elektrisch).
Besluit
Volvo heeft ervoor gekozen om de XC90 nog een paar jaar langer te laten meegaan, maar dat betekent niet dat hij verouderd is. De subtiele verjonging geeft de 10 jaar (!) oude SUV de technologie en stijl die hij nodig heeft om nog eens 5 jaar mee te gaan. Net als voorheen biedt hij alle comfort, luxe en ruimte die je nodig hebt.
Technische fiche: Volvo XC90 T8 (2024)
Motor: Viercilinder, 2,0-liter + elektromotor
Vermogen: 455 pk
Koppel: 400 Nm
Transmissie: 8-traps automaat, 4x4
0-100 km/u: 5,4 sec
Topsnelheid: 180 km/u
Bagageruimte: 262 - 640 - 1.810 liter
Brandstofverbruik: 1,2 l/100 km (WLTP) / 4,5 l/100 km (gemeten)