Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volvo XC90 T8 – De groenste SUV

Is het ironisch, dat een 2,3 ton zware SUV zich een groene auto kan noemen? Alleen, het is geen grap. De plug-in hybride Volvo XC90 T8 toont zich in de realiteit een uitstekende hybride.

Volvo bouwt voort op zijn ervaring met de V60 D6 in de XC90 T8. Alleen heeft Volvo de dieselmotor vervangen door een krachtige benzine. De 2.0 turbo viercilinder benzinemotor komt alleen al aan 318 pk, de elektrische motor voegt daar nog 82 pk aan toe. Wanneer beide motoren samenwerken, is er ook 640 Nm koppel beschikbaar. Op zijn batterijen alleen komt hij in stadsverkeer goed 40 kilometer ver. Hij haalt zelfs 120 en kan bergop op elektrische kracht alleen, maar dan zie je het rijbereik zo dalen. Opladen kan via het stopcontact.

Volvo geeft zijn T8 een gehomologeerd verbruik van 2,5 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 59 gr/km, op maximaal 19 duimsvelgen. Wie groter wil – Volvo biedt tot 22 duim aan – haalt 64 gr/km. Maar met 59 gram is de XC90 T8 wel volledig fiscaal aftrekbaar, merkt men bij Volvo fijntjes op. Aha, nu hebben we uw aandacht hé. Met 78.500 euro basisprijs vergt de Volvo XC90 T8 een flinke investering, maar voor bedrijven wacht dus een mooie compensatie. En een laag voordeel alle aard (VAA).

Comfort

Bovendien, in de praktijk toont de hybride XC90 zich een knappe en comfortabele allrounder. Je beschikt over vijf rijmodi, waarbij een powerstand, een hybride modus en ‘pure’ voor elektrisch rijden. We konden de claim van het elektrisch rijbereik niet verifiëren, maar reden makkelijk een tiental kilometers puur elektrisch waarna nog een flinke batterijmarge overbleef voor de rest van de testrit. De benzinemotor werkt vooral in stilte, wat een aangenamer combinatie geeft dan de diesel in de V60 D6.

Powermode doet de automatische achtversnellingsbak enkele tandjes terugschakelen en pompt de luchtvering wat strakker. Hij haalt officieel 100 in 5,9 seconden. Hij voelt ook snel aan, maar de eerste bocht maakt duidelijk dat de XC90 toch liever zijn comfort uitspeelt. Wie een beetje op zijn rijstijl past, ziet het gemiddeld verbruik zo onder 8 l/100 km duiken in de hybridemodus. Wie bovendien slechts beperkte verplaatsingen doet, kan hem als elektrische auto gebruiken. Opladen doe je aan het stopcontact. Omdat de batterijen zijn ingewerkt in de middentunnel, verliest Volvo in de T8 geen ruimte in de koffer en kan de derde zitrij (standaard) behouden blijven.

Wennen

De nieuwe XC90 verrast vooral aan de binnenkant, met zijn nieuwe bedieningssystemen. Dat is even wennen, maar de swipebewegingen en de menu’s zijn intuïtief opgebouwd. De buitenkant herinnert aan de klassieke XC90, met een modern gezicht. Met net geen 5 meter lengte is dit een serieus lange Volvo. Breed ook: 2,14 meter. Alleen, dan zou je toch verwachten op de achterbank meer ruimtegevoel te hebben dan in de vorige XC90. Dat is niet het geval. Ook de derde zitrij is ‘no go’ voor volwassenen. De koffer is met 1816 liter nog steeds zeer ruim, maar voelt minder bruikbaar (minder breed) aan dan de oude XC90.

Verkoop

De eerste XC90’s worden in mei geleverd, maar op de T8 is het nog tot dit najaar wachten. Toch is de interesse al groot. Volvo heeft al 633 verkooporders binnen, waarvan 60 procent voor een T8. Het merk wil er in ons land jaarlijks 1.600 verkopen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volvo C40 Recharge Twin (2022) banner

Volvo C40 Recharge Twin: hetzelfde, maar dan anders

Autotests · Volvo
AS24 Volvo C40 Recharge 2021 banner

Volvo C40 Recharge: copy-paste

Autotests · Volvo
AS24 Volvo S60 Polestar Engineered 2021 banner

Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered: op zoek naar de meerwaarde

Autotests · Volvo
Ontdek meer