De All Terrain Vehicle, kortweg ATV, is een motorgestuurd, meestal open terreinvoertuig, dat qua zitting en stuur op een motorfiets lijkt en plaats biedt voor één tot twee personen. De meeste ATVs hebben vier brede ballonbanden, maar er zijn ook enkele modellen met rupsbanden uitgerust. In tegenstelling tot Quads, die qua bouw erg veel op ATVs lijken, worden de meestal met vierwielaandrijving uitgeruste ATVs slechts zelden enkel voor het plezier of sportieve doeleinden gebruikt. Ze worden in eerste instantie gebruikt als inzet en werkvoertuigen.
Qua constructie onderscheidt een ATV zich echter zo goed als helemaal niet van een Quad, hierdoor gebruikt men in bijvoorbeeld Amerika dan ook helemaal geen verschillende benamingen.
ATVs worden in Duitsland en in veel andere landen overal ingezet waar een oneffen en moeilijk begaanbaar terrein een dergelijk speciaal voertuig vereist. Oorspronkelijk werden ATVs voor personenvervoer tijdens militaire operaties gebruikt. Deze taak vervullen de zeer flexibel inzetbare motorvoertuigen ook vandaag nog. Daarnaast zijn de terreinvoertuigen ook in veel andere sectoren zeer geliefd. Zo worden er erg veel ATVs als reddingsvoertuigen in de bergen gebruikt en worden ze ingezet bij bosbeheer. Ook worden de All Terrain Vehicles door de politie en andere veiligheidsdiensten als patrouillevoertuigen gebruikt. Zo worden er bijvoorbeeld in onder meer Spanje zeer veel ATVs op het strand ingezet tijdens de vakantieperiode, maar ook bij demonstraties of speciale politie-inzetten die op oneffen terrein plaatsvinden kom je vaak ATVs tegen.
Als praktische, terreintoegankelijke motorvoertuigen worden ATVs ook vaak ingezet in de landbouw. Zo kan men er weideafrasteringen mee controleren op een zeer groot en heuvelig grondgebied en kan men er vee mee bij elkaar drijven. Vooral in de VS, Mexico, Zuid-Amerika en Australië wordt dit veel gedaan. Vanwege hun praktische rijeigenschappen worden ATVs verder ook nog vaak in vrijetijdsparken en dierentuinen gebruikt voor controle- en werkritten.
Hoewel ATVs met vier wielen zijn uitgerust, hebben ze veel gemeen met een motorfiets. Zo is het zadel zoals de naam al zegt bij de meeste ATVs zadelvormig. Sturen doe je met een stuurstang en niet met een stuurwiel zoals bij een auto het geval is. Bij een ATV zijn de voorwielen verbonden aan dubbele wieldraagarmen. Beim ATV werden die Vorderräder an den Doppelquerlenkern geführt. Een uitzondering hierop vormen de Side-by-Side voertuigen. Deze lijken op het eerste gezicht weliswaar op een ATV, maar ze zijn met een soort autostoel en een stuurwiel uitgerust.
Tot de voorvaderen van alle ATVs en Quads hoort een voertuig dat in 1962 door het bedrijf Faun werd ontwikkeld voor het Duitse leger en een speciaal terreinvoertuig van de United States Army, de M274 Mechanical Mule. Later ontwikkelden de bedrijven Honda, Kawasaki en Yamaha onder andere gemotoriseerde driewielers, die eveneens voor terreinrijden bedoeld waren en zich op een overwegend particuliere doelgroep richtten. Deze eerste ATVs met drie wielen bleken echter niet aan de veiligheidseisen te voldoen, waardoor ze uiteindelijk op aandringen van de consumentenbond van de Amerikaanse markt gehaald moesten worden. Vervolgens kwam met de Suzuki LT 125 enige tijd later de eerste ATV met vier wielen op de markt.
Tegenwoordig zijn er zeer veel verschillende ATV-modellen verkrijgbaar, bijvoorbeeld de ATV KVF750 4 x 4, de KVF360 4 x 4 en de KVF650 4 x 4 van Kawasaki. Het bedrijf Honda biedt tegenwoordig de ATVs Honda Rancher TRX420FE, Rancher TRX420FA en Honda Foreman TRX500FE aan.