De Italiaanse motorfietsfabrikant Moto Guzzi werd aan het begin van de jaren 20 opgericht en hoort met zijn goed presterende voertuigen en dankzij meer dan 3000 raceoverwinningen tot één van de iconen van de branche. Zijn goede reputatie kreeg het bedrijf als snel na de oprichting met motorfietsen uit de 50 cc-klasse zoals de Moto Guzzi GT, de Moto Guzzi Sport of de modellen Alce en Dondolino, waarmee Moto Guzzi na de Tweede Wereldoorlog in 1946 zijn productie weer oppakte. In de jaren 50 en 60 nam de fabrikant echter ook kleinere, lichte motorfietsen zoals de Moto Guzzi Motoleggera, Dingo, Trotter en de Moto Guzzi Stornello in de collectie op. Met de scooter Galletto probeerde Moto Guzzi in deze tijd zelfs een positie in de boomende scootermarkt te bemachtigen. Toch waren het steeds de sportmotorfietsen die het imago van Moto Guzzi bepaalden. Na de overname door het Piaggio-concern in 2004 werd het merk Moto Guzzi nieuw gepositioneerd als aanbieder van motorfietsen met een cilinderinhoud tussen de 750 en 1200 cc. Naast toerers en sportmotorfietsen waren sindsdien vooral naked bikes met een grote cilinderinhoud bepalend voor het productpalet van Moto Guzzi.
Nadat Moto Guzzi tijdens de Tweede Wereldoorlog even weg was geweest uit de racesport, keerden de Italianen in 1955 weer terug met een motorfiets uit de 500 cc-klasse. Met zijn topsnelheid van circa 280 kilometer per uur trok deze achtcilinder hierbij nog één keer de aandacht voordat Moto Guzzi zich eind jaren 50 definitief uit de racesport terugtrok. Vervolgens ging de constructeur verder met de ontwikkeling van zijn V-twin motoren die bedoeld waren voor zijn motorfietsen met een grote cilinderinhoud. Deze motoren werden vanaf 1967 voor het eerst in de Moto Guzzi V7 toegepast. De motorfietsen met V-Twin motoren werden al snel het handelsmerk van Moto Guzzi. Bekende modellen waren bovendien de Moto Guzzi 1000 Convert en de Moto Guzzi Le Mans, die vanaf midden jaren 70 met een cilinderinhoud van 850 cc en later met een cilinderinhoud van 1000 cc in de handel kwam. Andere klassiekers uit de collectie waren de sportmotorfietsen Moto Guzzi Daytona en de Moto Guzzi California uit 1972, die in de versies Classic of Vintage naast de Moto Guzzi Nevada en Bellagio ook in de nieuwere series van de fabrikant werden aangeboden.
Als instapmodel van de nieuwere collectie van Moto Guzzi kwam de naked bike uit de serie Breva in een 750 cc versie in de handel. Naast de Breva bood de constructeur verschillende versies van de Moto Guzzi 1200 Sport en van zijn klassieker Moto Guzzi V7 als naked bike aan. Onder de toerers stonden de Moto Guzzi Norge 1200 GT en de Moto Guzzi Stelvio in het middenpunt. Het model met de grootste cilinderinhoud was de sportmotorfiets Moto Guzzi MGS-01 met 1225 cc.